7 Şubat 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

7 Şubat 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Osman Okyar 'Ehl-i Genel Sekreter Yardımcısıyla -Ke- mal Satır Orhan Öztrak. Grup Baş- kanvekilinin —Nuvıt Yetkin- müşte- rek basın toplantısında mahiyetleri açıklanan — komisyonların teşkiline çalışılıyordu Bu çalışmalar, partiye mandan beri hasreti çekilen hayatıyetı verecek, kuvvet kazandı- racaktır; bu çahşmalarla parti ik- tidara geçtıgı zaman yapacağı işle- ri bütün teferruatı ile tespit ve ta- ahhut edecek, "Efendim, bizim ha- kim temınatından kastımız hâkimin vicdanı idi" "O zaman şart- lar başka 1d1 şımd başka" gibi ka- amak yollarım şimdiden kendi eliy- e kapıyacaktır. Komisyonların sayısı onbirdir. O. H. P. nin programıyla ve Kurultay beyannameleriyle dâva edindiği me- seleler onbir kısımda toplanmış, ay- ayrı çalışma konulan haline geti- rılmıştır Bu konular iki merhalede işlenecektir. — Birincisinde rejimi ve vatandaşları acilen feraha kavuştu- racak kısa vadeli tedbirler, kanun teklifleri haline getirilecek ve bun- lar Grupun tasvibinden — geçirilerek derhal Meclise sunulacaktır. Bunlar, aynı zamanda C. H. P. İktidara geç- tikten sonra. İlk plânda tatbikata konulacak kanunlar olacaktır. İkinci merhaleyi, daha etraflı ve derinlemesine bir tetkikat teşkil et- mektedir. Bu safhada, meseleler te- ntelinden ele alınacak. Anayasa ile beraber köklü bir değişikliği sağla- yacak teklifler hazırlanacaktır. Me- selâ Basın relimindeki degı iklik: Kurulan komisyon önce 195 sonraki şiddet tedbirlerini kaldırmağı hedef tutacaktır Bu maksatla -ispat 1 da sağlayı- cı * maddelerle bırlıkte muhtasar bir kanun teklifi hazırlanıp Meclise ve- rilecektir. Daha sonra basının Ana- asa ile teminat altına alınması ve asın rejiminin bu esasa göre teme- linden düzeltilmesi için dörtbası ma- mur bir çalışmaya geçilecektir. Ta- bü C H. P. nin simdi Meclise vere- ceği tekliflerin fiili bir neticesi ol- AKİS, 7 ŞUBAT 1959 Turhan Feyzioğlu Turan Güneş ihtisas mıyacaktır, ama iktidar değişince, iki safhadaki bu teklifler biri biri ar- dısıra kanunlar haline — getirilecek, boylece basın feraha çıkarılacaktır. Toplantı ve Cemiyetler Kanunla- rı, Seçim Mevzuatı, Adalet Cihazıyla 1lgılı mevzuat. Unıversıte Kanunla- rı, Sendika ve İş Kanunları. Meclis Igtuzugu hep böyle bir çalışmanın süzgecinden geçirilecektir. Bunların dışında, mevzuatın kenarında köse- sinde kalmış diğer antidemokratik ükümlerin taranması da başka bir komisyona vazife olarak verilmiştir. Bu komisyon Türk Kanunlarında hiçbir antidemokratik hüküm bırak- mamak gayretiyle çalışacaktır. Böy- lece D. P. nin iktidara geçişinin ilk yılında büyük gürültülerle — kurup, kısa bir müddet sonra adım bile an- maz olduğu Adalet Bakanlığına bağ- h "Antidemokratik Kanunları Tes- pit Komisyonu" mm gayesini ger- çeklle_:ıştırmek daha muhalefette iken GH P nasip olacaktır. Bir de Anayasa Komisyonu kurulmaktadır ki. vazifesi. Türk Anayasasım -14 üncü Kurultayın İlk Hedefler Be- yannamesi ışığında, bir "Teminatlar Anayasası!" haline getirmektir. A- nayasa Mahkemeleri ve Çift Meclis esasları üzerinde geniş ölçüde ilmi ve hukuki çalışmalarda — bulunacak olan bu komisyon diğer komisyon- larla irtibatı muhafaza edecek ve bilhassa 'onların inci — safhadaki %alışmalarına ışık tutacaktır. C. H. nin onbir komisyonundan bir di- ğerinin çalışma konusu da "Suiisti- malleri önleyici Tedbırler dır Mu- halefet Partisi, memleket e miyeti gıttıkçe daha fazla hıssedılen bu dâvasını ayrıca ele almakla, çok isabetli bir iş yapmıştır. İdare ve si- yaset alanında her türlü yolsuzlugun ökünü kazımak, bunun için g kirse mal beyanı müessesesini Ihdas etmek, bu komisyonun gayesidir. Ni- hayet İktisadi ve Mail Tedbirlerle îul olacak bir başka komisyon, istikrar 1çın süratli kalkınmayı sağ- lıyacak plânlar hazırlıyacaktır. YURTTA OLUP BİTENLER Böyle genış ve ciddi bir komis- yon çalışm C. H. P. nin muha- lefet devnnde İlk defa vâki olmak- tadır. Gerçi C rubu içinde veya dışında, zaman zaman böyle teşebbüsler yapıldığı — görülmüştür; ama bunlar hem münferit, hem ve- rimsiz, hem de Ömürsüz kalmışlar— dır. Bu sefer islere çok daha c ve metodlu bir şekilde girişilmiştir. , Grup dışındaki kuvvetlerin bir araya getirilmesi ve çalışma plâ- nının açıkca tespiti bunu göstermek- tedir. Fakat ihtisas komisyonlarının, teşkilinde, başlangıç, C. H. P. için her bakımdan ümit ve iftihar verici olmamıştır. Anlaşılması güç bir ih- tiyatlıık ve falanı gücendirmemek, filânı memnun etmek gayreti idare- cilere hâkim olmuştur. Meselâ bu haftanın başında salı günü saat 18 (Savcılık eliyle aldığımız tekziptir) Artık Yeter Küçük Yalı akı çökme hadisesini bana ha- ber verdikleri zaman evimde idim. Hususi hayatım hakkında kimseye hesap vermekle — mükel- lef olmadığım halde hakikat şudur- beni tanıyan herkesin de pek iyi bildiği gibi gece hayatından hoşlan— Siyah elbiselere bürünerek eğ- lence yerlerinde görüldüğüm, — va değildir. Cemiyet hayatinin ve Tes- mi vazifelerimin- zorladığı — icaplar hariç, erken yatar erken kalkarım, hatta gece 'hayatından hoşlananların huzur içinde eğlenebilmelerini — te- minen, yılbaşı gecesini bile günde- lik elbisem ile Vilayetteki — vazife masasının başında geçirmişdim. Hadise gecesi de, tatil günü ol- masına Tağmen yine evimde idim. Gazetenizin daima gözüne batan 00.001 numaralı Kadillak araba ga- rajında ve şoförü hafta mezunu idi. Cıvarımda oturan İstanbul Em- t Müdürüne kendi arabası ile gegerken beni de almasını söyledim. Gündelik elbiselerimi çok acele giy- dim, kadar ki boyunbağımı bile pohs arabasında bağlayabildim. Ni- şantaşındaki evimden hadise mahal- line kadar polis müdürü ve bize a- raba vapurunda iltihak eden polis müdür muavini arkadaşlarımla bir- likde ve telsizle etrafa emirler ver- dik. Hayatını gece gündüz demeden ammenin huzur ve selametine has- retmiş insanlar olarak — arabamızı kullanan polis memuruna kadar dör- dümüz de çok kederli idik. Kabataş- dan geçerken iskele memurunu ya- nıma çağırtarak arkadan gelecek İt- faiye- ve can kurtaran ekipleri için yedek vapur bulundurmasını ve bun- lara tarife tatbik etmemesini emret- tim. Bu sayededirki vaka mahallin- deki kurtarma tertibatı umulduğun- dan çok daha erken bir zamanda a- lınmış oldu. 9