7 Mayıs 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

7 Mayıs 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

yinişini taklit etmekte ve mayasını meydana çıkarıp kocasının en ya- kın arkadaşına "kaçmakta" gecikmi- yen ikinci hanımı Gülde, Ayfer Fe- ray güzel bir "kenarı dılberı çiziyor. Cengizin bir inat yüzünden nikâhla- dığı hizmetçi Eminede Yıldız Alpar, eski evlerimizin, konaklarımızın nes- lı tukenmış "delı çerkes"lerinden bi- Am vgiden çok korku bes- ledıgı efendısının dördüncü karısı ol- maktansa, sevdiği adama, evin uşa- ğına, kaçmayı tercih edecek kadar da <<kıllı Cengızı bütün — kalbiyle evdiğ bütün eski kafasıyla çe- kındıgı— bılgılı görgülü ve iyi kalb- li nda ise Gülriz Süruri, yaza- rın ikinci ana. karakter olarak işle- diği, şuurlu, medeni ve hürriyetleri- ne bağlı aydın kadın tipini mükem- mel canlandırıyor. Ulvinin oyununa ışık tutan sanat zekâsını onda da buluyoruz. Üstelik ince ve zarif ka- dınlığının bütün cazibelini na katmasını ve rolünü yazarın çiz- diği on plâna geçirmesini çok iyi biliyo Diğer rollerden Cengizin pısırık, kılıbık ve korkak arkadaşı, avukat Zekiyi Metin Serezli, dalavereci iş adamı ve komşusu —Hacı İbrahimi Necdet Ayberk, züppe ve "eniştesini soyacak kadar ahlâk düşkünü Av- niyi de Haldun Dormen tenkil tip- ler halinde canlandırıyorlar "Erkeklerin Gecesi" e Istanbulun sahne hayatına bu mev- sim apayrı bir çeşnı ve cazibe kat- mış olan Oda Tiyatrosu, iki güzel eserle kapattı: nard - in "Erkeklerin Gecesi" -"La Nuit des Hommes". adlı uzun bir perdesı ile Maurice — Druon'un, Comedie . Françaıse repertuvarına girmiş olan "İş Becerenin" -"Le yageur" adlı gene uzun bir perde— si. Oda Tiyatrosu kendi nevinde iki başarılı örnek olan bu birer perde- lik iki güzel eseri bir ar d oyna- makla seyırcısıne doyu sıl sunmuş oldu. Bir dram biri medi olarak bir temsıl gecesini bun- dan daha iyi dolduracak birer per- delik küçük eserler kolay kolay bu— lunamazdı. "Erkeklerin Gecesi"ni, birkaç yıl evvel, memleketimizi zıyart gelen bir Fransız trupundan -Micher Vi- told gibi dinamik bir aktörden, sey- retmiş ve pek beğenmiştik. — İşgal altındaki Parisin "Mukavemet" gün- erini, iki erkeğin bir kadına duy- dukları derin askın bir saate sığdı- rılmış dramı içinde, ustalıkla yaşa- tıyor, üstelik bırıbırınden çok farklı iki erkek mizacının ve görü- şünün çarpıştıgı bir soz duellosun— dan yük harfli yazılması gere— ken- Kadının alınyazısını ve in: oğlunun hayatında oynadığı buyuk rolü ortaya çıkarıyor. AKİS, 7 MAYIS, 1959 Sahnedeki "Erkekler” I ki erkeğin, âşıkla kocanın, kendi zaviyelerinden ayrı ayrı derinlik- leri olan, dramını bir saat boyunca, sokaktan yükselen makineli — tüfek sesleri ve bir kaç telefon konuşma- sından başka, değişiklik ve hareket unsuru taşımıyan upuzun bir diya- log içinde canlandırmak, lâelettayin sanatkârların harcı değil. Aşıkı. Jor- dan'ı, 1949 da, eser Pariste ilk defa oynandıgı zaman, Fransanın en bü- k aktörü sayılan Jacgues Dumes- nil gibi dev bir komedyen oynamış- tı. Karşısındaki Kocayı da — Michel Vitold gibi bir "kutsal canavar"... Oda Tiyatrosunda — "Erkeklerin İA Gülriz Sururi Pırıl, pırıl bir oyun Gecesi"ni Cahit Irgatla Mücap Of luoğludan seyrettik. Oda Tiyatrosu kadrosunda hakiki yerini bulduğunu gördüğümüz Cahit, Jordanda da ha- kiki rolünü bulmuştu Sahnemizin bu tam manasıyla erkek yapılı, er- kek tamperamanlı, cazip aktörü ka- dar bu role uygun düşebilecek bir başka aktör kolay kolay tasavvur edilemezdi. Nitekim Jordam — seyir- ciyi büyüleyen, sürükleyen bir oyun- la yaşattı. Mücap Ofluo'ğlu da Rica- lens'de, karısını, âşığından hiç aşa- ğı kalmıyan bir sevgiyle seven kı canın dramına zeki ve 1nand1r1c1 bir sıcaklık katmasını bilmişt Tiyatrosundaki "Erkeklerin Gecesi" temsilinin tek kusuru, so- TİYATRO kak gürültüleri ve makineli — tüfek sesleri arasında, yaratılması gereken "Mukavemet" hareketi günleri Pa- risin havasını lâyıkıyla verememe- siydi. Becerikli "Seyyah" emsilin ikinci kısmını teşkil eden ve seyirciyi guler yuzle salondan çıkaran "İş Bec komedisi, bize cin fıkırlı bır Italyan gencının binlerce memur ve işçisi arasında kabiliyetini' bir türlü tanıt a madiği patronuna -bir konserve fabrikatö- rüne- ve onun orta yaşlı, bir hayli züppe i edilmiş karısına oynadığı güzel bir oyunu gösteriyor. Kendisine Amerikalı bir seyyali -eserin Fransızca asıl adı da Ta- dan geliyor- bir mühim iş adamı sü- sü veren cin fikirli delikanlı, Ro- ma nın büyük otellerinden birine, bir ün için yerleşiyor ve emrındekı tek Vasıta ile. telefonla, oyununu — Ööyle bir yürütüş yürütüyor ki, bir saat içinde hem patronuna konserve ku- tularım anahtarsız açmak için ica- dettiği yeni bir sistemi iyi bir fiya- ta satıruya, hem de o mağrur ma- dam amberone cenaplarını kafese koymıya muvaffak oluyor. Sahnedeki Oyun ahir Guvemlının akıcı bir dille reni Kenan bir lüks otel odasını mükem- mel canlandıran, güzel dekoru için- de canlı bir oyunla oynandı. Yolcuyu, yani cin fikirli delikan- lıyı. Pekcan Koşar sevimli bir oyun- la yaşatmaya çalıştı. Bu genç aktör, lüzum:! el, kol ve yüz hareketle- rini bırakırsa, sahasında erin ve komik, sitüas- yonların dışında fuzuli gayretlerle, aşırılıklarla —oyununa da, esere de fayda yerine ancak Zzarar vereceği- ni hiç unutmamalı. Fabrikatör — Gamberone'de — Ali Serttaş ölçülü ve ifadeliydi. — Ama karısı madam Gamberone de ilk de- fa böyle mühim bir role çıkarılan, Suna Diler henüz kâfi derecede sah- ne tecrübesi olmadığım belli ediyor- du. Diksiyonunun da giderilmesi ge- reken çok pürüzleri vardı. Mevsimi iyi seçilmiş eserlerle ve başarıyla kapatan Oda 1yatrosu üzdeki mevsim, gene — Beyoğ- lunda daha genış bır salonda faali- yetine devam ğe hazırlanıyor Bu faalıyetın daha terımlı da başarı olması, iyi niyel yaratıcı gayretlerını bu mevsim Or- taya. koymuş olan körpe bir sanat teşekkulu için bütün sanatseverlerin candan dileğidir. 29