7 Mayıs 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

7 Mayıs 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

yürüyerek Perşembe sabahı — Uşak istasyonunda toplandı. İstasyondaki kalabalık, iki günden i Belediye hoparlörleri ile halka hitap ederek "Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu hükümlerinin şiddetle tat- bik edileceğinden" bahsedenler -ho- parlörle halka bizzat D. P. İl baş- anı İsmail Saraçoğlu hitap ediyor- u!, ve civar vilâyetlerden celbedi- len jandarma kuvvetlerini şehrin içinde uygun adımla — dolaştırarak bundan bir "fayda" bekliyenler için hakiki bır sürpriz teşkil etti. Hal- a ve sevgisi Uşak D. teşkilâtını, anlaşılması güç bir ta- hammülsüzlüğe düşürdü ve bu ta- hammülsüzlük, hakikaten yüz kızar- tıcı çeşitli tertiplerin anası O nönüyü getiren tren, Perşembe sabahı 21 dakika rötarla Uşak istas- yonuna girerken orada toplanan 10 binden fazla Uşaklı, ümitlerini ken- disine bağladıkları adamı görmenin sabırsız heyecanının son — raddesine ulaşmışlardı. Baskıya maruz bırakı- n halk, vagon penceresinden İnö- nünün ak saçlı başını görünce için- deki heyecanı dışarı vurdu. "Ya ya şa şa, İsmet Paşa çok yaşa" şeklınde goklerı inleten — tezahürat arasında aşam, bizi kurtar" fer- yadını yükseltenler de vardı. Hal- kın tezahüratına şapkasını — havada tutarak, tebessümlerle mukabele e- den İnönünün kendisi için hazırla- nan cipe * binmesi bir mesele oldu. Emniyet kuvvetleri mele ediyor. Polis Çakmak -Mareşal Çakmakın yeğe- i. İnönüye yol açmak için bizzat çalışıyordu İnönünün — bindiği cip, eta omuzlar üzerinde taşınıyordu. lnonuyu yakından görmek için her- kes cipe yaklaşmağa, yakınında bu- lunmağa çalışıyordu. Bu izdiham yüzünden kafile İstasyondan C. i merkezine kadar olan 15 ki- lometrelik mesafeyi cak | saat 40 dakikada katedebildi. Yol boyun- ca pencerelerde toplanan genç kız- lar ve kadınlar İnönüyü çiçek yağ- muruna tuttular. İlk yüz karası adirşinas Uşaklılar Garp Cephe- si Kumandanı İsmet Paşayı em- salsiz tezahüratla ve büyük bir coş- kunlukla karşılıyorlardı. Yalnız şeh- rin içinde bir evin — penceresinden -Uşaklılar, şehir Yunan işgali altın- ayken bu evin sahiplerinin — işgal kuvvetlerı ileri gelenleriniz. en ya- kın ".ahbap'ları olduğunu söylüyor- lar- İnönüye "Yuh" diye bağırıldı; fakat halk ayni kelimeyle mukabele edince pencerenin önünde kimse kal- madı. Uşağın yüzüne ilk kara leke- nin sürülmesi teşebbüsü Uşak D. P. binasının önünde yapıldı. İnönünün cipi binanın önüne gelince balkona fırlayan Uşak İlçe Başkanı Eşref ğün, bagırarak Inonuye hıtap etti. Sesinin "İsmet Paşa çok yaşa" ni- daları arasında eriyip gitmesine ta- hammül edemiyen Uşak kanı öfke içinde elindeki dağını cibe savurdu. Bardak, hede- fine değil ama. yarım metre yakı- nındaki AKİS muhabiri Haindi Av- cıoğlunun alnına çarptı ve kaşının AKİS, 7 MAYIS 1959 İnönü İşte budur! Korkuyorlar ve başkalarının da tıpkı kemlileri gibi korkacağı- nı, tıpkı kendileri gibi korkutula- bılecegını sanıyorlar. Bir sabık C H. P nlara böyle öğretmiştir ve onların akılları da, mizaçlarına uygun gelen bu formüle çok yat- mıştır İşte bu adamlar İ- nönüyü, tarihin İnö- nüsünü — korkutmaya, yolundan döndürmeye çalıştılar. Sözcüleri ocaman ocaman lâflar etti. Adım başı faşist edebiyattan ak- tarma tehditler savur- du. Korkusunu yen- mek için — karanlıkta kalan çocuklar gibi 1s- lık çaldı. — Radyolar gümbürdedi Sansür çalıştırıldı.. Kanun a- a kanun unutuldu keyfi — yasaklar, niyeti içindi biribirini kovaladı. Kanunsuz e- mirleri yerine getirmi- yen idare âmirlerine işten el çektirildi. Yol- lar kesildi, barikatlar kuruldu. D. P, nin hi- mayesinde "mercana- ire'ler tutuldu — ve Makyavel üslubuyla "Paşam hayatınız tehl tesi tekrarlandı. 8 Paşa, tarihin —Paşası bütün bunlara güldü ve yoluna devam etti. Uşakta Garp' Cephesi Kuman danının karşısına dan yeni kalkmı çıkarıldılar. Aralarında mahalli D. P. etrafının da bulunduğu Anka- radan ve civardan devşırılmış, ma- suniyeti müsellem — "mercenaire"- ler İnönünün geçeceği — yollarda barikatlar kurdular. Patrona Ha- üstünü derince bir eskilde yardı. O anda idraki başına avdet eden Eş- ref Öğün. hareketinin — vahametini anlıyarak kaçtı ve kafile hiç bir şey olmamışçasına yoluna de- vam ederek C. H. 1 binasına gel- di. Emnıyet tedbırlerının en kuvvet- li olduğu yer burasıydı. C. H. P. bi- nası sıkı bir kordon altındaydı. kat İnönünün cipten inerek binaya girdiğini gören halk. bir anda kor- donu yararak binanın etrafını sar- dı. Halkın tezahüratı dinmek bilmi- yordu. Bunun üzerine balkona çıkan İnönü. "Bundan 37 sene evvel düş- man başkumandanını bizim başku- mandana teslim ettiği" Uşaka gel- mekten dolayı duyduğu bahtiyarlığı ifade etti ve kendisine karşı göste- rilen sevgiye teşekkür ederek, artık dağılınmasını istedi. Fakat tezahü- ratın arkası kesilmeyince tekrar U- şaklılara — gözükerek — dağılmalarım lilin bu iki asır geç doğmuş müs- veddeleri, bir yol kesiminde, Pa- şanın otomobilinin önüne çıkarıl- dılar. İnönü bu adamlara acıyarak baktı. Sonra yeşil renkli Ford'dan indi Ve önünde hiç bir mânla yok- SİZ çekilin, ben yolu umu açması ı bili- ' rim" dedi. Mılletvekıl— çekılın di- kadar yağ- dıranların — üzerlerine doğru yürüyordu. İnö- nü yürüdükçe, devşir- melerin duyan ikiye ayrılıyordu. İnönü çe- kilin dedikçe — çekili- orlardı. Yol kesenlerin yolu yarıldıktan sonra, sa- dece arkadan vurmasını hilen kor- kak bir el tarihin İnönüsüne bir taş attı. Paşa dönüp bakmadı bi- le. Hiç bir şey olmamış gibi yo- luna devam etti ve trene girip ye- rine yerleşti İşte İn onu budur. Egeden yüz- lerce kilometre ötede, evlerinin ö- nünde telsizle mücehhez polis kuv- vetleri bekletenlerin, - tanımadık- ları, tanıyamıyacakları İnönü bu- ur. Millet bu İnönüyü tanıyor ve bağrına basıyor bir defa daha rica etti. Kalabalık biraz seyrekleşince İnönü, — misafir edildiği Uşak milletvekili Rıza San- cını nevine gitti ve istirahate çekil- i. Trikopis'in hikayesi Bu sırada. İnönünün kaldığı evin karşısındakı eski Halkevi bina- sının Adım" salonunda H P. Gençlık Kolu İl Kongresi yapılı— yordu. İnönü, öğle vakti "İlk Adım" salonuna gelerek bir konuşma yaptı. nönü, İktidarın iktisadi sahada- ki muvaffakıyetsızlıklerı ve sebep- leri üzerinde ısrarla durdu. Radyo neşriyatı ve idarenin partızanlıgı noktalarına da dikkati çeken C. P. Genel Başkanı, dertlerimizden kurtuluş çaresinin idarenin ehil. el- lere geçmesi olduğunu söyledi. İnö- nünün konuşmasının yeniliği. "C. P. iktidara gelince ne yapacak" 'sualine' cevap getilişiydi. C. H.