7 Mayıs 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

7 Mayıs 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER son derece çetin iktisadi — şartların düzeltilmesi ve ağır dış boralar yü- künden kurtulunması için çalışacak- tı. Bu çetin iş ancak halkın idare- ye itimadı ve yardımı ile halloluna- bildirdi. Bu sebeple hakikatlar ne ka- dar acı olurlarsa olsunlar, halka a- çıkça anlatılacaktı. Hakikatleri halk- tan gizlemek... P. bunu asla yapmıyacaktı İnönü konuşmasını tamamladık- tan sonra, hatıralarından bahsetti ve Trıkopıı Atatürke nasıl teslim ettiğini, anlattı. Bundan sonra. Kur- tuluş Savaşının en büyük Zaferi olan 30 Ağustostan da bahsederek, büyük muharebeye Meydan Muharebesi" ta verildiğini açıkladı. dele tarihinde böyle müstesna bir ye- ri olan Uşakta bulunmanın kendisi- ni son derece bahtiyar ettiğini ifa- de ederek kürsüden inen İnönü, mi- safir edıldıgı evde şerefine verilen )öle yemeğine eritti. Tertıpler bağlıyor ğ" 4 I nönü, yemek yerken kendisini ta- kip eden gazeteciler Rıza Salıcı- nın evinin tam karşısındaki P T T binasında toplanmışlar, gazeteleriy- le telefon irtibata kurmaya uğraşı- yorlardı. Uşak ile İIstanbul arasın- da tek hat üzerinden muhaverenin temin edilmesi gazetecilerin işlerini son derece güçleştiriyordu. İstanbul- la, bir an evvel görüşüp haberlerini yazıdırabilmek için gazeteciler şehir- lerarası telefon kabinelerinin başın— dan ayrılamıyorlardı. İlk nuşma- yı temin eden gazeteci, haberını yaz- dırmaya başlamıştı ki, araya santral memuresi girdi ve konu uşmayı kese- ceğini bildirdi. Gazeteci, henüz 6 da- ikanın — dolmadığını, — binaenaleyh konuşmayı kesmeğe hakkı olmadığı- nı söyleyince memure: "İstanbuldan mühim bir iş 1ç1n Vah beyi arıyor- lar, keseceğim" dedi ayni anda gazetecı telefondan şu sozlerı 1ş1ttı. "Ben — Riyaseticumhur — yaveriyim; Vah bey siz misiniz ?". Gazetecinin telefonu ondan sonra ses vermedi. iraz sonra, İnönünün — misafir kaldığı evin etrafındaki "emniyet tedbirleri"nin büsbütün — sıklaştırıl- mağa, başlandığı görüldü. Göz ya- şartıcı bombalarla dağıtılan — halk, evden 200 metre kadar uzakta kor- don altına alınıyor ve evin etrafın- daki polis - jandarma sayısı artıyor- du. Bu sırada Emniyet Müdürü nan Çakmak, yanında Vilâyet Jan- darma Kumandam olduğu halde, I— nönünün misafir kaldıgı eve geldi v Valinin bir mesajını bildirdi. Uşak Valisi, Garp Cephesi Kumandanının eski karargâhını ziyaret — edeceğini haber aldığını, bu tasavvurundan Vazgeçmesını aksi halde kuvvet kul- lanarak mâni olacağını bildiriyordu. Emniyet Müdürü, milletvekillerinin buna raiden lüzum görüldüğüne ve hangi kanuni sebeplere istinat etti- ğine dair suallerine cevap vereme- di ve "Valinin bana verdiği emir bu- dur" demekle iktifa etti. Bunun ü- zerine Turhan Feyzioğlu. İbrahim 6 İnönü, Uşak D. P. binası önünde Bardağı fırlatan el balkondadır Saffet Omay ve Faruk Ayanoğlu- dan muteşekkıl bir heyet, müdaha- lesinin sebebini öğrenmek için Va- liyi görmeye gittiler. — Uşak Valisi, milletvekillerine de müdahelesinin sebeplerini izah edemedi. Maksadı- nın "İnönüyü korumak" — olduğunu söylüyordu ama, İnönü eski karar- gahına giderse zor kullanarak buna mâni olacağım > da ilâve — ediyordu. Heyet Valıye milletvekillerinin se- yahatini tahdit edemeyeceğini, vazi- fe ve mesuliyetlerini göz önünde bu- lundurmasını hatırlatarak geri dön- dü. Hâdiseleri P T T binasından dik- katle takip eden gazeteciler, iki gün- den beri kendisini ne evinde, ne de makamında bulup konuşmaga mu vaffak olamadıkları Uşak Valisi İl- han Enginin İnönünün misafir kal- dığı evin karşısındaki arsaya gel- diğini gördüler. Vali biraz telâşlı, fakat son derece sinirli görülüyor- du. Kendisiyle konuşan Emniyet Mü- dürü Adnan Çakmaka elini kolunu sallıyarak sertçe birşeyler söyleyen Vali, İnönünün kaldığı ev etrafında- ki tedbirleri "zayıf” bulmuş olmalı ki evin bahçesine ve kapısına da polisler gönderdi. Durumu — gören milletvekilleri, Valinin yanına kadar giderek kendisine ne yapmak iste- diğini sordular, vazife ve mesulıyet— lerini hatırlattılar. Vali, "Paşa bu ziyareti yapamıyacaktır" diye bağı- rırken İnönü evden çıktı ve otomo- biline bindi. Uşak Valisi, — Emniyet Müdürü ile Jandarma Kumandanına "Vazifenizi yapın! Hareket ettirme- yin bu otomobilli" diye bağarıyor; bir taraftan da polislere bizzat e- mirler yağdırıyordu. İnönünün oto- mobilinin önünü kesen polislere Kars milletvekili Sırrı Atalay "Siz İnönü- yü! evinde hap etmek cesaretini mi gosterıyorsunuz"" sorarken kordonlar arkasında zaptolunan halk, barikatları yararak İnönüye tezahü- rat yapmağa başladı. Bu durum kar- şısında Emniyet Müdürü — Adnan Çakmak, polislere İnönüye yol aç- maları emrini verdi ve Garp Cep- hesi Kumandanının otomobili önün- de ve arkasında birer polis cibi ol- duğu halde hareket etti. Saat 18.25 de Paşa Caddesi No. 'deki eski Garp Cephesi Kumandanlıgı karar- gâhına gelen İnönü, li olan ev sahipleri tarafından nezaketle kar- şılandı ve kendisine portakal suyu ikram edildi. İnönü, eski karargâ- hından ayrılırken — ev sahiplerine "Bana eski hatıralarımı yaşattınız, sizin evi ziyaret etmeden gidemez- dim" diyerek teşekkur etti ve ora- an hemen karşıdaki 83 numaralı Atatürkün eski karargâhına gitti. Bu evde de hatıralarından ve Atatürkten bahseden İnönü, saat 19 da misafir edildiği eve döndü Boşa çıkan teşebbüs nönüye yapılan emsalsiz sevgi te- zahürünü bir türlü hazmedemiyen Uşak D. P. teşkilâtı, C. H. lilere Adaleti vasıta ederek mukabele et- mek teşebbüsüne giriştiler. İl Baş- kanı İsmail Saraçoğlu ile İlçe Baş- kanı Eşref Öğünün şikâyeti ile C. . P. İlçe Başkanı Muzaffer Mert ve Kadınlar Kolu Başkanı Namıka Calıkoğlu ile diğer iki H. P. li hakkında sını taşlama' "hakaret ve D. P. bina- ' iddiası ile açılan dâ- a Ağır Ceza Mahkemesi salonun- da bakıldı ve; Sulh Ceza Hâkimi, sa- nıkların avukatları tarafından yapı- AKİS, 7 MAYIS 1959