7 Mayıs 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

7 Mayıs 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA Demokrasi Milletin ümidi: İnönü (Kapaktaki hâdise) Beş günden beri Ege mıntıkasında seyahat esnasında neşe- sini bir. an olsun kaybetmiyen İnö- nü, bu haftanın başında Pazartesi günü öğle vakti. İzmirin Cumaovası hava alanına gırmeye hazırlanırken bir hava teğmeninin "Dikkat! Hazı- rol!" komutu verdiği — işitildi, Bir kıta asker yolcu salonunun önünde iki sıra halinde dizilmiş, İnönüyü se- lâmlıyordu. İnönü o sabah satın al- dığı şapkasını çıkararak -eski şap- kası İzmire girişinde kaybolmuş, sonradan bir partilinin.şapkayı ha- tıra olarak sakladığı Öğrenilmişti- bu selâma "Merhaba asker”" hitabı ile mukabele etti. C. H. P. Genel Başkanı yolcu sa- lonunda gazetecilere kısa bir beya- nât verdi ve İzmirlileri övdü. Daha sonra mükemmel bir partili ve dört- bâşı mamur bir idealist — olduğunu her vesileyle ispat eden İzmir C.H P. İl Başkanı Lebit Yurdoğlu Kel H. P. lehine çalışan" sabık Diyar- bakır, şimdiki İzmir Valisi Kemal Hadınlıya teşekkür etti. İnönüyü İstanbula götüren Ark uçağı İzmirden Saat 12.30'da hava- landı. Yolculuk son derece rahat geç- ti. İnönü İstanbulda Bir neşir yasağı, İnönünün İstan- bulda karşılanışını Turk gazete- lerinin yazmasını önle ma di bilen radyo meraklısı vatandaşlar İstanbulda olup bitenleri günü gü- nüne B. B. C., Paris ve hattâ Kıb- rıs radyosundan uzun uzun dinleye- bildiler. Başbakan Menderes Pazartesi günü beraberinde çocukluk arkadaşı Rifat Kadızade olduğu halde — saat 11.45 de Vilâyete geldi. Daha önce- ki günler vaktini telsizle mücehhez 0073 numaralı otomobili ile gezerek geçiren Başbakan Pazartesi — günü Vilayette bulunmayı tercih etti. Ke- mal Aygün, mutad hilâfına Başba- kanın beraberinde değildi. Şehri bir baştan Kekine dolaşıyo rdu Başbakan Kimya et Lokan- tasmdan getirtilen yemegını de Vilâ- yette yedi. Daha önce Vilâyete ge- len yüksek rütbeli subaylar ve Va- 4 OLUP li Ethem — Yetkinerle konuşmuştu. Başbakan — polislerin sık sık girip çıktığı Vilâyette saat 17.50 ye kadar çalıştı ve Celâl Bayarı teşyi ettik- ten sonra Hasan Polatkanla birlikte Vilâyetten ayrıldı. Sayın Cumhurbaşkanı Celal Ba- yar Pazartesi günü 5.30 da tenteli siyah, Cadillac'ı ile Vılayete geldi. Şoför mahallinde oturuyordu. Başyaver Faik Taluy arkadaydı. Sa- yın Bayan kapıda Vali Yetkiner karşıladı. Cumhurbaşkanı Vilâyetin mermer merdivenlerinde — hafif iki kaza geçirdi. İkinci basamakta aya- ğı takıldı ve elleriyle üst basamağa dayanarak muvazenesini temin etti. Yetkiner, Sayın Bayan kaldırmağa teşebbüs ettiyse de muvaffak ola- madı. Yetişen Faik Taluy — koluna girerek Cumhurbaşkanının merdi- venleri çıkmasına yardım etti. na rağmen son basamakta bir daha Sendeledi ve düşer gibi oldu. Cum- hurbaşkanı Vilâyette 2 saat 20 da- kika kaldı. Kapıdan çıkarken tama- men sıhhatli gözüküyordu. Dedesinin uçakla İstanbula gel- diği gün küçük Hayri İnönü. Taş- lıktaki evde beşinci yaş gününü kut- lamaya hazırlanıyordu. Birçok ar- kadaşını eve çağırmıştı. Ama ne ya- zık ki Hayri İnönü, yaş gününü pek Sansür ktidar der ki "memlekette milli mücadele havasını es- tirmeye kimsenin hakkı tur." üzel! Ya su gazete- lerin bembeyaz çıkartılmasına ne demeli? Bu beyazlara mil- li mücadele yıllarından beri ilk defa rastlanıyor ve Demokrat İktidarın sansür yerine kaim neşir yasaldan, o devrin hava- sını, hem o devrin kuvvetleri idaresindeki ulun havasını estirmiyor mu? BİTENLER yaşlı aile büyükleri arasında kutla- maya mecbur kaldı. Zira minik ar- kadaşları Taşlıktaki polis kordonu- nu yaramamışlar ve neye uğradık- larını pek anlıyamadan geri dönmüş- lerdi. Bu haftanın başında İnönünün İstanbula ayak basmasından — biraz sonra toplanan uha- sıraları, iktidarın tutumunu protesto maksadıyla âdeta - bomboş bırakıldı. Meclis, bazı kimselerin rü- yasını gördüğü "dikensiz bir gül bah- çesi" haline gelmişti. İktidarın pro- pagandacıbaşıları bu manzarayı pek beğendiler ve derhal — fotoğrafçıları çağırarak bu fevkalâde hâli İ se fotoğrafçılar ancak fevkalâde hal- lerde kabul edilir— Zaferin objektifiy- le tespit ettiler. "Meclis dışında ih- tilâlci metodlarla çalışan muhalefet" temi için bir yeni malzeme temin edilmişti. "İlk adım" C P. Genel Başkanının bütün tertıplerı neticesiz bırakan seya- hatinin ilk merhalesi Uşak idi. 1957 seçimlerinde C. P. nin Batı böl- gesinde kazandığı yegâne il olan ak, 37 sene evvel muzaffer kurtuluş ordusunun başında Atatürk ve Çak- makla birlikte misafir ettiği Garp Cephesi Kumandanını âdeta o gün- lerin heyecanı ile karşılamaya ha- zırlanıyordu. Fakat hazırlık tek ta- raflı değildi: Telâşa kapılmış D. P. teşkilâtı. Devletin asayiş kuvvetle- rinden de büyük ölçüde faydalana- rak, milletin İnönünün şahsında top- ladıgı ümidi ve ona karşı duyduğu derin sevgiyi göstermesini önlemeye çalışıyordu. Belediye, hayâli tami- rat dolayısile şehrin büyük cadde- lerini trafiğe kapamış, bir kurs ba- hanesiyle civar vilâyetlerden getir- tilen trafik polisi ekipleriyle şehrin giriş yolları kontrol altına alınmış- tı. İnönüyü karşılamak için yola çı- kan koyluler "Üstü açık vasıtalarda yolcu taşınamıyacağı" için kamyon- lardan indiriliyor, otobüsler ise gö- rülmemiş bir dikkatle muayene edi- lerek seferden men edilmeleri için bir "sebep" mutlaka — bulunuyordu. Banazda ve a 35 kilometre mesafedekı Sivaslıda bu tedbirler- le "yaya kalan" . halk, bütün gece AKİS, 7 MAYIS 1959