14 Temmuz 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

14 Temmuz 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

birini yaptı: Menderesle mücadele- den yüzünün akıyla, hatta haklı a- damların kuvvetiyle çıktı; H. P. nin en güvenilir polıtıkacılarından biri olarak mevki kazandı. Nitekim, 1957 seçimlerinden sonra, C P. nin, hitabet ve şahsiyet bakımından Meclıste büyük zenginliğe sahip ol- duğu bir devrede de Grup Başkan vekıllıklerınden biri ona teveccüh et- ti. 1916 yılında Maltayada dunyaya gelen Nüvit Yetkin, gerek a, ge- rek baba tarafından "ulema" Ve "si- yasi" leri bol, köklü ve eski iki aile- ye mensuptur. Ba'ba tarafının bir- kaç batin bütün erkek evlâtları yur- dun muhtelif yerlerinde — müftülük yaptıkları için asıl aile adları olan "Zeyneddin zade"ler 'lâkabı unutul- muş v aile Malâtyada "Müftü za- de"ler dıye anılmaya — başlanmıştır. Nüvit Yetkinin annesi. Makbule ha- nımın Babası Evliyazade Lütfi T.B. M.M bi alatya mılletvekılı; olarak girmiş ve muhalif hizbin kuv- vetli bir hatibi olarak ' tanınmıştır. Babası, Talât Yetkinin amcası. Feyzi Hoca da T. . M., nin kuruluşun- da Malatya “milletvekili seçilmiştir. Yetkinin dayısı Kemal- Sayın da ye- dinci devrede C. H. P. milletvekili olarak T.B.M.M. ne girmiştir. Nüvit Yetkin bu eski ailenin. milletvekili seçilen dördüncü çocuğudur. -Babası Talât Yetkin, Cumhuriyetin > ilk yıl- larında idarecilik mesleğine — girmiş Ve Narman kaymakamlığına tâyin edilerek sırasıyla Bayburt, Hendek, Adapazarı kaymakamlıklarında Sam- sun, Çanakkale, Diyarbakır, Sinop ve Edirne mektupçuluklarında bulun- muş ve 36 sene hizmetten sonra E- dirnede emekliye ayrılmış, 1952 yı- lında orada vefat etmiştir İlk tahsile Malâtyada başlıyan Nüvit Yetkin, tahsiline babasının va- zifeyle dolaştıgı yerlerde devam et- ti. İlkokulu Bayburtta, — Ortaokulu Adapazarında bitiren — Yetkin, bir müddet Adapazarı Türk Ticaret Ban— kasının İstanbul şubesinde çalıştı. Ertesi, yıl Hayriye — Lisesine girerek tahsile başladıysa da, ders yılını ta- mamlıyamadan Adapazarına dönüp hayatını kazanmak . zorunda kaldı. Bu devrede annesini ve hepsi kendi- sinden küçük kardeşlerini etrafında toplıyarak aile reisliği yaptı. İlk va- zifesi 50 lira aylıkla C. H. P. Adapa- zarı Kaza İdare Heyeti kâtipliği ol- u. Bir taraftan hayata atılan Nüvit Yetkin, diğer taraftan ders çalışıyor- du. Mıllı Eğitim — Bakanlığına mü- racaat ederek hariçten lise bitirme imtihanlarına katılma müsâdesi al- dı. Samsunda, Defterdarlık Milli Em- lâk kâtipliğini yaparken iki yıl üst üste imtihanlara girerek 1935 yılında lise mezunu oldu. Edebiyata ve felsefeye — merakı fazla olan Nüvit Yetkin, — Edebiyat Fakültesini bıtırmek, doktora yap- mak ve akademik kariyere girmek niyetindeydi. Bu — maksatla İstan- bula geldi, Beyoğlu Kazanç Vergisi Tetkiki İtiraz komisyonundaki 80 li- 10 ra ücretli ve muvakkat kadrolu bir kâtipliği imtihanla kazandı. Fındık- lıda bir ev tuttu ve bakmaya yüklen- diği ailesini oraya getirdi. Ama Ede- biyat Fakültesine girmek mümkün olmadı, devam mecburiyeti yüzünden hem çalışmaya hem okumaya imkân veren Hukuk — Fakültesine kaydını yaptırdı. Bu sırada Maliyede muvak- kat kadroların lagvedılmesıyle açık- ta kaldı. İstanbulda bulma ümidi kesilince, — Anka raya Bakanlıgı Milli Emlâk dürlüğünde açılan bir,imtihana gire- rek 20 lira asli maaşla kâtip oldu. Birkaç gün sonra da Maliye Bakan- lığı Başhukuk — müşavirliğine nakle- dildi. İsmetpaşa mahallesinde bir ev tuttu. İstanbuldan ailesini buraya ta- şıdı ve bir sene kaybederek Ankara Hukuk Fakültesine girdi. Bir taraf- tan memuriyet yaparken, diğer ta- raftan Hukuku bitiren Nüvit Yetkin, çalıştığı dairenin kadroları dolu ol- duğu için Devlet Şürası âza mülâzım- lığı imtihanına girdi ve kazandı. An- cak Nüvit Yetkini pek seven Maliye Bakanlığı Başhukuk müşaviri Fey- zi Daim Arbil, Müşavir Kemal Arar ve Cafer Tüzel bir mümeyyizlik kad- rosu temin" ederek Yetkini dairesin- de alıkoydular. 1941 kışında asker- dik hizmeti geldi çattı. Yedek Subay Okulunun 16 ncı devresini bitirerek 1942 baharında topçu astegmenı ola- rak Çanakkaledeki 101 inci ağır top alayına- verildi. Askerlikte Enver Gü- reli ile tanıştı ve arkadaş oldular. O da ayni birlikte yedek subaylık ya- pıyordu. 1944 de terhis olunarak An- karaya memuriyetine dönen Yetkin, 1945 te Malatya Hazine avukatlıgına tâyin edildi. 1948 yılının sonuna ka- ar bir taraftan da serbest avukat- lık yaparak bu vazifede kaldı. Hazine avukatlarının serbest olarak çalış- malarım meneden kanun çıkınca, ser- best avukatlığı tercih etti. Nüvit Yetkin, memuriyet, tahsil ve aile geçindirme gibi gaileler ara- ---da vakit bulup Halkevi çalışmala- rınada katılıyordu. Samsunda ede- biyat ve temsil kolunda, Ankara da Edebiyat kolunda Vazıfe gördükten sonra Malâtyada da Halkevi — çalış- malarına katıldı ve 1947 de Halkevi Başkam Oldu. Siyasi hayata katılma— sı ise 1949 yılına rastladı. 1949 E minde yüksek tahsilli ve serbest mes- lek sahibi 10 alatyalı arkadaşıyla beraber, bir beyanname, neşrederek C. H. ye gırdı Bu beyannamede şunlar yazılıyd mevcut parti- lerin durumlarını program ve tüzük - lerini ve faaliyetlerini bitaraf — ola- rak tetkik ve müşahede ederek ne- ticede mazisi, umdeleri, programı ve halihazırdaki faalıyetlerıyle C. nin her yönden memleket refah Ve saadetine en hadim bir siyasi teşek- kül olduğu —sonucuna — vararak bu partiye intisapla memlekete daha çok faydalı olacagımıza kuvvetle ka- naat getirdik". Bu kanaatla çalışma- ya başlıyan Yetkin, 1950 seçimlerin- den sonra C. Malatya İl Baş- kanlığına getirildi. Samet Ağaoğlu- nün kayınbiraderi Turgut Babaoğlu- nun Malatyaya vali tâyin edilmesiyle başlıyan sert parti mücadelesi, şıra- sında, 1954 seçimlerine kadar CHP. İl Başkanı olarak kaldı. Bu arada Vali Babaoğlunun, İnönünün Malat- ya Belediye Bınasındakı resmini İn- dirmesi üzerine yazdığı, bir yazıdan dolayı ay 10 gün hapse mahküm edildi. 1951 de Belediye Başkanı şe- çildiyse de İçişleri Bakanlığının bu- nu tasdik etmemesi üzerine ancak 23 gun Belediye Başkanlığı yapabil- di. 1954 yılında — milletvekili seçilen Nüvit Yetkin, — mücadelesini teşrii hayatta da devam ettirdi. Bugün 5 yaşında Mine adlı sevim- li bir kızın babası olan Nüvit Yetkin, evine düşkün bir aile babasıdır. 1948 de evlendikleri zaman karısı Melâhat Başar, Malâtyada hâkim — muavini olarak vazife görmekteydi. — Fakat Yetkin-Babaoğlu mücadelesi şırasın- da Niğdeye tâyin edilince, Melâhat Yetkin, pek. sevdiği mesleğinden ay- rılmak zorunda kaldı Yetkinler, cemiyet hayatından ve gece eglencelerınden hoşlanırlar. Nü- vit Yetkin arasıra bırkaç kadeh rakı içer. Daha ziyade neş'eli topluluklar- dan hoşlanırlar. Bu sebeple lıseyı bı— tirince, pek dar bütçesine rağm kendisine bir smokin yaptırmaktan geri kalmamıştır. Spora düşkündür. Babasının kaymakamlığı sırasında çok gezdiği ve seyahatların çoğu at sırtında yapıldığı için ata binmekten pek hoşlanır. Denizi sever, saatlarca kürek çeker. Askerliği sırasında oto- mobil kullanmayı da öğrenmiştir. U- fak Opel arabasını kırlarda sürmeye bayılır. Oyunlardan ,briç ve satran- cı diğerlerine tercih Ö sık sık satranç oynamasına rağmen, onu bir defa.olsun yendiğini hatırla- mamaktadır.. C. H. P. Mecliste A KİS'in bu sayısı satışa çıktığı sı- ralarda H. clis -Grupu Başkan v ekılı Nüvit Yetkın, Grupun Salı sabahı saat 10'da yapacağı top- lantının hazırlıklarıyla meşgul — bu- lunacaktır. Grupun bu toplantısında C. H. P. milletvekillerinin de bu yaz toplantısı devamınca ta— kip edecekleri tutum tespit edilecek- tir. Bir aylık gezinin muvaffakiyeti, H. P. nin Meclisteki tutumunu kendılıgınden ortaya çıkarmıştır: C. Meclis çalışmalarına katıla- caktır Böylece, 1 aylık tatilden ev- velki protesto hareketi sona ermiş olacaktır. Meclis çalışmalarına ka- tılmama şeklinde — ifadesini — bulan protestonun başlıca iki sebebi var- dı: Müessif hâdiselerin müsebbiple- rinin hâlâ iş başında kalmasının ve- hametini, . Büyük Meclise böyle bir jestle anlatmak gayreti bu protes- tonun ilk sebebiydi. Bugün Türki- yede "c V emniyeti" gibi herşeyden evvel gelmesi lâzım olan bir meselenin mevcut bulunduğunu, Meclis kursusundan halk — efkârina duyurmak isteği de ikinci sebebi teş- kil ediyordu. AKİS, 14 TEMMUZ 1959