28 Temmuz 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

28 Temmuz 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

fiyle mütenasip bir açılış merasimi yapmak maksadıyla seferber olmuş- tur. Roma bürosunun üç ay onceden tâyın edilen — personeli — progra Roma kısmını tertiplemektedirler. Ankaradakiler, merasime katılacak muteber zevatın İistesini ve daveti- yeleri hazırlamaktadırlar. Bu işe üç uçak tahsis edilmiştir. Muhtemelen, İngiltereden alınan 5 Viscount uça- ğından işler halde bulunan 3 ü, ara- larında basın mensuplarının da bu- lunduğu güzide zevatı Romaya gö- türüp getirecektir. Zararları her yıl bütçeden ödenen milyonlarla karşı- lanan Anonim. Ortaklık, Türkiyenin şerefinin ve dış itibarının bahis mev- zuu — olduğu bu merasimde hiç bir maddi fedakarlıktan kaçınmamıştır. Esasen bütçeden ödenen yardımların yanı sıra, Tür ava Yollarının iç seferler tarifelerine yapılan iki bü- yük zamdan sonra, Anonim Ortaklık her türlü maddi endişeden kurtul- muştur. İçerideki zamlar ve vergi mükellefleri muhteşem açılış mera- simi masraflarını ve dış Seferler za- rarlarını nasıl olsa kapatacaktır. Görülmemiş kalkınmanın yeni bir zaferi şeklinde takdime çalışılan dış seferlerin büyük zararlarla kapana- cağını şimdiden söylemek için keha- net sahibi olmaya lüzum yoktur. Ha- va seferleri gibi büyük ölçüde tecrü- be ve itimada dayanan bir meselede, bu işe yeni atılan bir Türk şırketı ağzıyla kuş da tutsa, ismi dünyaca duyulmuş büyük şırketlerle rekabet edemiyecektir. Nasıl en ufak bir hastalık veya ameliyat, cebinde pa- rası olanları ecnebi doktorlara koş- turuyorsa, hava yollarının dış Böler- lerinde de durum ayni olacak ve yol- cular ecnebi şirketlere koşacaklar- dır. İşte bu iddianın taptaze bir de- lilini Viscount uçaklarının yeni baş- ladıkları Atina seferleri getirmekte- dir. Atina seferleri evvelce, İzmirden geçmek suretiyle Dakota uçaklarıy- (Savcılık eliyle aldığımız tekziptir) Yersiz İddia !. Hakikat: stanbul'da Kuruçeşmedeki — gayri- menkulumun istimlâki hususunda geçenlerde gazetelerde çıkan yazılar, İstanbul Valisi tarafından cevaplan- dırılmış olduğundan o zaman bu ko- nuda bir açıklama yapmağa lüzum görmemiştim. Bu defa (Akis mecmuası )nda çı- kan bu mevzua müteallik yazı müna- sebetile hakikati bildirmek lüzumunu hissediyorum.: Bahis mevzuu istimlâk yeni bir mesele değil, bundan üç yıl önce ce- reyan etmiş bir muameledir (1956) yılında bu gayrimenkulu- mun denizin görünmesine ve manza- raya mani olduğu düşüncesiyle İstan- bul Belediyesi tarafından duvarları- AKİS, 28 TEMMUZ 1959 nın yıktırı]ıp (75) santımetre indiril- mesi kararlaştırı ahsen ımarcı ve idareci bir insan sıfatile memleketin güzel- liği namına buna razı olmuştum. Duvarlar (75) — santimetreye in- dirildiği esnada gayrimenkulumun ö- nündeki caddenin genişletilmesini ve kısmen yeşil saha yapılması düşün- cesiyle karar değiştirilerek duvarlar kamilen yıktırılmıştır. Buna rağmen yine yurdun imarına hizmet bakımım- dan buna da ses. çıkarmamıştım. O civarda bize komşu sahalarda başlamış olan istimlâk — muamelesi sırasında belediyece komşu arsalara metre kare başına konulan (350) li- ralık istimlak bedeline mal sahipleri az etmiş mahkemeye başvurarak bu bedeli (350) liradan — (700) 800) liraya çıkarmak kararını al— mışlardır. Bu durumda istimlâk kararından rücu edemiyen belediye tahmininden fazla bir istimlâk bedeli ödemeye mecbur kalmıştır n bu sebepler tesiriyle bu ci- varın istimlâkine tahsis edilmiş olan para gayri kâfi bir hale gelmiş ol- malıdır ki mümasil arsaların taayyün eden kıymetine göre yüksek bir pa- raya ihtiyaç gösteren benim — arsa- mın istimlâk muamelesi — durdurul- muş, duvarları yıkılıp yola katıldık- tan 3 yıl sonra sadece 10 metre ge- nişliğindeki bir kısmının — istimlâki tamamlanmış geri kalan kısmın is- timlâki ise gayri muayyen bir zama- na talik edilmiştir. 8 yıl sonunda tahsisatın kifayet- sizliği muvacehesinde yeşil — sahaya hasredilecek kısımlarının yani tama- mının, istimlâkinden şimdilik vazge- çilerek yalnız caddeye katılmış kıs- mının Zaruri olarak istimlâki yapıl- mış ve bu istimlâk muamelesi kanu- nen tebligat yapıldığı zamanki-kıy- met üzerinden icra edileceğinden son durumda — metrekaresine (650) lira takdir olunmuştur. Civardaki emsallerime — nazaran rayiç itibarile çok düşük bulunan bu takdire yine İstanbul imarına olan sevgim dolayısile de itiraz etmedim. Böyle olduğu halde istimlâk be- delinin tutarı olan (307) bin liranın tutarı da tamamen değil, ancak ya- nlından azı olan (150) bin lira ba- na ödenmiştir*. Bu itibarla, istimlâk bedellerinin herkese ancak yarı yarıya ödendiği halde, bana tam amanın ödenmiş ol- duğu hakkındaki iddialar tamamen asılsızdır. İleride arsanın geri kalan kısmı- ma da istimlâki mukarrer olması ha- sebile buran halen istifade edilemez bir durumda bulunduğundan şerefiye alınması gibi bir mevzuda — yoktur. Şerefiye alınmadığı yolundaki iddia- larda bu bakımdan tamamen mesnet- sizdir YURTTA OLUP BİTENLER Kendilerine hususi muamele ya- pılmasına ihtimal verilmiyen bazı ze- vat nakden ve defaten bir milyon li- ralık istimlâk bedeli alırken pek Zzi- yade tasvipkârı bulunduğu imar f: alıyetlerı ugrunda duvarlarının yıkıl— mülkünün yal ız bir kısmının alınıp yarıdan az istimlâk bedeli ve- rilmesi ve muamelesinin yıllarca bek- letılmesı gibi madurıyet sayılacak ah— vale kendi arzusu ile miş olan bir kimse ha kkında asılsız dedı kodular çıkarmak, insafa sığmayan ve hakikate uygun olmıyan bir takım siyaset oyunlarıdır. Sadece umumi efkârı bulandır- maya matuf bu yazılar, hususi mak- satlarla uydurulmuş bir takım isnat- lardan başka bir şey olmadığından matbuat kanunun hükümlerine daya- narak teksip ederim Sıhhat ve İçtimat Muavenet Vekili Dr. Lütfi Kırdar la yapılırdı. İzmir - Atina arasında yabancı uçaklar uçmadığı için, Da- kotalar Atinaya dolu gider, dolu ge- lirdi. Hâlen her işte kâr yerine pres- tiji esas alan zihniyet neticesi, Ati- naya yeni Viscount seferleri ihdas e- dilmiştir. Yalnız İzmir hava — mey- danının inişe müsait olmaması yü- zünden bu seferler İzmir uzerınden yapılamamaktadır. Ankar. Atina arasında, bizim uçaklar ecnebi şir- ket uçaklarının geçtiği yolu takip etmektedir. Yani Ankara - Atina se- ferlerinde Türk Bava Yolları Ortak— lığı, ecnebi şirketlerle rekabet hâ- lindedir. Rekabetin neticesi de kos- koca Viscount uçaklarının âzami 3 - 5 kişiyle Atınaya gidip gelmeye baş- lamasıdır Bugün Atinada başımıza geleni yarın daha büyük ölçüde — Romada, Pariste, Londrada tekrarlanacaktır... Ama israfı ve gösterişi — muvaffaki- yet sayan bir zihniyete, iki iki daha dört ettiğini anlatmaya imkân yok- tu/. HELKEEKB ÖKÜYÜR