16 Aralık 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

16 Aralık 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

mal edilmemesi icap eden gıdalar dandır. Yüzleri sivilceli, ciltleri le- keli ve pürüzlü olanlar bu yiyecekle- rin müessir bir ilâç vazifesi görece- ğinden şüphe etmemelıdırler Şu hal- de süt ve yoğu hem iyi besleyici, hem de guzelleştırıcı gıdalarımız a- rasındadır. avuç için de aynı şey soylenebılır Çiğ olarak yendiği tak- dirde cilt için pek istifadeli vitamin- leri havidir. Tende hafif bir gergin- lik meydana getırır hafif güneş yan- masını andıran kırmızılık verir. Bü- tün meyvalar bol ve çiğ olarak ye- yuzdekı kırışıklıkları çizgile- taları ve lik için zararlı yiyecekleri sayarken, hiç şüphesiz, et başta gelecektir. Hazmı güç uğundan, mideyi yo- rar. Fazla yendiği zaman cilt üstün- de tahribat yapar. Fazla yağlı yiye- cekler, kızırtmalar ve hamur işleri de aynı şekilde zararlıdır. Sıhhati yerinde olan kimseler için arada bir içki ve sigara kullanmak zararlı ol- mıyabilir. Fakatitiyat haline getiren- ler için ikisi de sağlık ve güzellik bakımından son erece Zararlıdır. Yorgun bir ifade, sarı bir cilt ve can- sız gözler insanları her halde güzel- likten uzaklaştırır. Çok yemek ye- mek de sağlık için zararlıdır. Bir öğünde tıka basa yemektense sık, fakat az yemek tercih edilmelidir. Böylece midenin fazla yorulmaması temin edilebilir. Rahat çalışan bir mide ise, gerek cilt, gerekse bünye bakımından daima genç, sıhhatli ve bilhassa uzun bir hayatı sağlar. Yemek tanzimi çoğu zaman aile butçesıyle ilgili bırıştır Fakat mad- nlar ut olsa bile ve vitamin esası ihmal edil- ha iyi bir beslenme şekli tatbik edilmiş olur. Meselâ sabah kahvaltılarında Zzeytin ihmal edilme- melidir. Eski Yunan güzellerinin vücutlarının sarkık olmayıp, sıkı ol- masını temin etmek ve daima genç kalabilmek için bol bol zeytin ye- dikleri Trivayet olunur. Mümkünse öğle yemeğinden iki saat önce bir çm yemek faydalıdır. Öğle yemekleri bilhassa — kışın — çorbayla başlamalıdır. Bol sebze ve sütlü yiye- cekler esasına dayanan, etli yiyecek- leri haftada ıkıye indiren öğle yemek- leri sıhhat için elverişli olacaktır. Ak- şam Üzerleri çay ve bir iki bisküvi ile yapılacak kahvaltı, hafif bir ak- şam yemeğine hazırlık olacaktır. Akşam yemekleri yatma saatinden en az iki saat önce yenmelidir. Öğle yemeğinden daha hafif olmalı ve son ra da bol miktarda meyva bulundu- rulmalıdır. Bolca yoğurt yemek de aynı şekilde faydalıdır. Aile Çocuk bakımı... Küçük bebeğin temizliği yâlnız u- mumi bir banyodan ibâret değil- dir. Banyodan sonra, kesin olarak ihmal edilmemesi gereken bazı kü- çük şeyler de vardır. Bunlar tefer- 24 Cemiyet ve Ahlak eçim zorluğundan şikâyetçi olmayanlar pek az. Hırsızlık vakaları günden güne çoğalıyor. Gazetelerde iç politikaya dair çe— kişmeli haberler dışında, en çok rastlanan cinayet havadıslerı olu- yor. Bilhassa büyük şehirlerde ka- dının ahlâki zaafa düştüğü görü- lüyor, duyuluyor. Erkekler için de aynı şey söylenebilir. İntiharlar artıyor. Aklını kaybedenlerin son on yıl içinde yüzde 35 nispetinde fazlalaştığını da gazetelerden öğ- rendik. Bu hallerin kıyamet alâmeti ol- duğunu batıl inançlı yaşlılar hep söylerler. "Ahir zaman geldi" der- ler. Hiç bir aydının bu gibi cemi- aksaklıklarını,; ahir zaman kavramı ile izah etmiyeceği ve böyle bir yoldan neticeye varmak gayretinde bulunmayacağı açıktır. Sosyal nizamın aksaklıklarının ne- denini, niçinini aramak ve bir an evvel tedbir alıp, geleceği selamete çıkarmak, her halde lüzumlu olsa gerek. Kadın ve erkek ahlâkındaki zaaflar, hırsızlıklar, katil suçları, intiharlar, akli — muvazenesizlikler sosyologların izanıyla sosyal birer vakıa olarak kabul ediliyor. Şu halde cemiyetin içinden doğan, kö- tü şartların içinde gelişip ortaya çıkan hâdiselerin müsebbibi cemi- yettir deyip, cemiyeti — suçlandır- mak pek tabii bir netice halini alı- yor. Yukarda sayılan vakalara, u- mumiyetle harptan çıkan memle- ketlerde rastlanıyor. Bundan baş- ka iktisaden geri cemıyetlerde de aynı aksaklıkları görmek müm- ruat sayılabilirse de — unutulmaması gerekir. Bir defa hayata gözlerini a- çışının ilk ayında, bebeğin ağzını her meme verişten sonra temizlemek çok ihtiyatlı ve tedbirli bir hareket olur. Bu temizleyiş, eczalı pamuktan bir parça kopararak bebeğin ağzının içini ve dışını hafifçe silmek ve süt akıntılarını almak suretiyle yapılma- lıdır. Zira bu süt artıkları mikropla- rın üreyebilmesi için bir zemin teş- kil eder. Bilhassa çocukların ağızla- rında sık sık meydana gelen bir nevi iltihap olan "selek" hastalığı man- tarcıkları, bu süt artıklarında son derece süratle ürerler. Bu itibarla temizlenmeleri çok yerinde olur. Bebek sumkurmesını bilmez. Çok ufak ve dar olan burun delikleri sık sık tıkanır ve nefes almasına engel olur. Bu işte de ona yardım etmek icap eder. Binaenaleyh her anne sa- bahları çocuğunun burnuna, ufak bir fitil haline — getirilmiş ve ıslatılmış pamuk sokarak çabuk ve hafif bir Fatma ÖZCAN kün oluyor. Bizim memleketimiz toplumumu düzensiz gidişi ik- tisadi ve — kültürel — kifayetsiz- likle izah edilebilir. İktisadi buh- ranı önliyebilmek ve neticelerini bertaraf edebilmek için, para de- ğerinin istikrar bulması başlıca şartlardan biridir. Müsbet bir ikti- sadi düzen mevcut değilken hayat seviyesinin yüksekliğinden ve kal- kınmadan bahsetmek, ya sosyal nizamın aksaklığını aksettiren hâ- diseleri inkar etmek, ya da "ahir zaman hadiseleri" deyip, meseleyi batıl bir sonuca bağlamak demek- E: İktisatçıların tavsiyelerine ku- lak vermemek, Eğitim Komisyo- nunun pek onemlı olan raporuna ortaya çıkarmamak, ortaya çık- tıktan sonra da, uzun bir müddet ehemmiyet vermeyip, eğitim işle- rinin yolunda olduğunu iddia et- mek, aklı selim sahıbı herkesi acı acı duşunduren ve memleketimi- zin yarınını tehdit eden sosyal krizleri önliyemiyecektir. İktisat ve eğitim meseleleri kökten ve yeni bir şekilde ele alın- madıkça, aksak davranışlar üze- rinde yapılacak ufak tefek düzelt- melerle, bir takım meselelerin hal olunamıyacagı pek tabiidir. Bizi, memleket şartlarını göz önü ünde bulundurmak suretiyle girişilecek sağlam bir Islahat istediğimiz mutlu sonuca ulaştırabilir. Yoksa, canına, kıyan her insanı ve işle- nen her suçu sosyal nizamın ak- saklığını belirten bir protesto ola- rak kabul etmek icap edecektir. şekilde ufacık burnu temizlemeyi a- det edinmelidir. Bebeğin burnunda- ki pislik sertleşmişse, burnu zedele- meden bunu çıkarabilmek için, burun deliklerinden her birine — aşağıdaki mahlülden bir kaç damla damlatıl- malıdır. Resorcine 5S0 gram Tatlı badem yağı 0,50 gram Bu ufak ameliye için eczaneden bir damla sayıcı tüp alınmalı ve her seferinde tüpün temizlenmesi ihmal edilmemelidir. İlâcı fazla damlatma- ya lüzum yoktur Üç dört damla ka- fî gelebilir Kulaklar için aşırı bir ihtimama lüzum yoktur ormal temizleyiş tarzım takip ederek bir pamukla ya- vaşça temizlenmeli ve pamuk kula- ğa fazla sokulmamalıdır. Eğer bebek kız ise bir yaşına basmadan katiyen kulağına küpe dehgı açılmamalıdır. Bu, çocukluk çağının daha ileri yıl- larmda da yapılabilir. AKİS, 16 ARALIK 1959