16 Aralık 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

16 Aralık 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Namık Gedik Sembol Bakan vardı. Cumhurbaşkanı oldukça yor- gun görünüyordu. mek Amerika Cumhurbaşkanı Eısenhowerın ziya- retinin tesirleri henüz kaybolmamış- tı. Adnan Menderes toplantıdan ev- vel, gelen politikacılar ile üçer be- şer kelime teati etti, hal ve hatır sor- du. Yarım saat 1çınde Muzaffer Kur- banoğlu hariç olmak üzere Genel İ- dare Kurulu ve Meclis Grubu İdare Kurulunun Ankaradaki üyeleri Ha- riciye Köşküne gelmişlerdi. Toplantıya geçildi. Küçük tartışmalar üzakereler evvelâ basit usul me- seleleri üzerinde cereyan etti. Mu- halefetin önergelerinin gündeme a- hnıp alınmamasının Meclis iç tüzü- ğüyle münasebetleri incelendi. Top- lantıda Genel İdare Kurulu ile Grup İdare Kurulu azaları ve Kurucular- dan başka sadece İçişleri Bakanı Dr. Namık Gedik hazır bulunuyordu. İh- timal ki Muhalefetin önergelerinden büyük kısmının İçişleri Bakanını alâ- kadar etmesi Dr. Gedikin çağırılması- nı gerektirmişti. Hâzır bulunanlar ö- nergeler hakkında Meclis Başkanlık Dıvanı sözcülerinin müteaddit defalar ek ında gündeme alınacaklar- dır" dediklerini hatırlattılar. Doğru- su istenilirse, bunları daha fazla ha- sıraltı etmenin Meclis iç tüzüğüyle alâkasını bulup çıkarmak artık kolay olmayacaktı Bunun üzerine Genel İdare Kuru- lu azası Sıtkı Yırcalı "Önergeleri ni- çin gündeme almayalım?" dedi. Ha- kikaten, işi, uzatmakta ve Muhale- fetin ağzına vermekte manâ yoktu. Meclıste ekserıyet D. P. nin 6 degıl miydi? Onergeler müzakere e- lir, . ekseriyetinin kararı ha- kim olurdu. Böylece Muhalefet de, u- zun zamandanberi koz diye kullan— dığı bir silahtan mahrum edilirdi. Fikri, başka bir Genel İdare Kurulu üyesi, Samet Ağaoğlu da destek- ledi. Bu, bir sürpriz oldu. Zira Yır- calı ile Ağaoğlu — arasında Meclis Başkanlığı mevzuunda cereyan eden sert mücadele henüz unutulmamıştı ve birinin ak dediğine ötekinin kara demesi hiç kimseyi şaşırtmayacaktı. Halbuki umulanın aksi cereyan etti ve Samet Ağaoğlu Muhalefetin öner- gelerinin gündeme alınmasını iste- yen Sıtkı Yırcalıyı destekledi. Mamafih, iki görüş arasında gene de bir fark vardı. Samet Agaoglu Ö- nergelerin evvelâ D. P. Meclis Gru- bunda görüşülüp karara bağlanması- nı istiyordu. Kendisi hakkındaki Mec- lis Tahkikatı talebi ayrı muamele gö- recekti. Hakikaten D. P. li idareci- ler o mevzuda Grubu serbest bırak- mak kararı almışlardı. Mesele Mec- liste enine boyuna tartışılacak, en sonda herkes arzuladığı şekilde rey kullanacaktı. Yani iş, hatiplerin ikna kabılıyetıne kalıyordu. Samet Ağa- oğlu öteki önergelerin de bu muame- aleyhinde bulundu. leyi görmesinin Ortaya atılan meselelerin politik bir mahiyeti, manâsı vardı. Bunlar önce D.P. Meclis Grubunda goruşulmelı dikkatle incelenmeli, haklarında Grup kararı alınmalıydı Aksi halde tadsız bir sürprizle karşılaşılması hıç kımseyı şaşırtmamalıydı. Zira Öner- geler ağır ithamlarla doluydu. Bun- ların Meclis ekseriyeti tarafından ka- bulü, en azından hükümetin istifasını gerektırırdı D. P. Meclis Grubu di- siplinli hareket etmek zorundaydı. Samet Ağaoğlunun görüşü top- lantıda iltifat gördü. üzakerelere pek müdahale etmeyen Adnan Men- deresin de o fikirde olduğu anlaşılı- yordu. Muhalefetin önergelerini da- ha uzun müddet hasıraltı etmeye im- kan yoktu. O halde, bunlar görüşüle- cekti. Fakat takrırler Meclis günde- mine alınmadan önce D. rubun- da karara baglanacaktı Eger Grup bir Öönergenin kabulünü uygu ö rürse o takdirde D.P. liler de aynı mealde bir takrir verecekler, böyle- ce Meclis Tahkikatı gene D P. lile- rin arzusuna Uuyularak açılacaktı Fakat, dogrusu ıstenılırse bunu lemek caiz değildi. Seçımlere hazır lanıldıgı sırada nin prestıjını sarsacağı sanılan bir kararın D.P. Meclis Grubundan sâdır olmasını di- IKE DOĞU GEZİSİNDE ÖKÜZ ARABASINA BİNECEK (Gazetelerden) AKİS, 16 ARALIK 1959