20 Ocak 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

20 Ocak 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

Menderesin silahı: Radyo Delikli demir icat oldu içinde dinlediler. Esas itibariyle ce- vabı çok beğenmişlerdi. Ama bir iki noktada, Başbakana aradığı muka- beleler altı daha çizilmiş tarzda veri- lemez miydi acaba? Yani, İnönünün sözlerini hâlâ su gibi içen halkın, İnö- nünün tabiriyle sade vatandaşın da- ha kolaylıkla anlayacağı bir üslüp, bir hava içinde.. Lider, genç arkadaşlarının me- ramını anladı ve tebessüm etti. On- lardan, bir ilâve taslağı hazırlama- larını istedi. Taslak — süratle hazır- landı. İnönü tasvibini bildirince, bir paragraf halinde cevap içindeki ye- rini aldı. Cevapta "D. P. iktidardan düştüğü zaman — vatandaşın vicdanı hür olacak, — vatandaşın ibadeti hür olacak, fakat D. P. Genel Başkanı- na evliyalık ve peygamberlik izafe eden dalkavuk kalmayacaktır" deni- liyordu. Böylece C. H. P. rakibinin silâhlarını elinden almakla kalmıyor, o silâhları bizzat D. P. ye çeviriyor- du. İnönünün sözleri bu haftanın ba- şında D. P. çevrelerinde yeni ve şid- detli bir hiddete yol açtı. Parti po- litikası bakımından meselelerin son derece sükünet içinde düünülmesi ve düşülen çıkmazdan nasıl kurtu- lunacağının tesbiti gerekirken sinir- lerin söz sahibi olması, tabii D. P. ye hiç fayda vermedi. Bazı D. P. bü- verilmesini . Çırpınıldıkça ba- tılıyordu. Bırakmak lâzımdı. Elbette ki şahsi prestij bakımından D. P. nin kaybı olacaktı. Ama nihayet, hafıza-i beşer nisyan ile malül değil miydi ? Başbakan ne kadar yara alırsa, te- davi o derece güç olacak, uzun süre- cekti. Hâdise üzerinde, bu haftanın başındaki gün Başbakanlıkta dikkat- 10 le duruldu. Üstelik, Menderesın ha- zırlıkları daha uzun sürüyor, İnö- nünün konuşmalarına kıyas edildi ğinde pek cılız kalan — mukabeleler saatler ve saatler istiyordu. Muhale- fet liderinin yalnız zekasının değil, kaleminin de ne derece işlek ve kuv- vetli olduğu böylece açık şekilde or- taya çıktı. Tabii bu, onun şahsi pres- tijini biraz daha arttıran yeni bir ve- mücadelenin neticesindedir ki, Bğeçen hafta içinde İnönüyü halk arasında görenler vatandaşın Muha- lefet liderine biraz daha fazla sev- giyle, içi biraz daha titreyerek bak- tığını müşahede ettiler. Bunun bir tezahürü geçen — haftanın sonlarına doğru gene bir gece İnönü, ailesiyle birlikte Ankarada Operadan çıkar- ken kendini belli etti. O gece "Salo- yi İnönü, — Richard un güzel müziğini — zevkle Operadan ayrılırken halk kendisini gördü ve derhal büyük bir alkış başladı. Yalnız — kaldırımdaki değil, kapıda birikmiş otobüslerin i- çindeki halk tezahürat yapıyor, yaşa diye bağırıyordu. Ama asıl alâka u- yandırıcı hitaplar "Allah senin ek- sikliğini hissettirmesin", "Allah seni başımızdan eksik etmesin", — "Allah sana kuvvet versin" "Bravo paşam." hitapları oldu. Bu, İktidar ile Muhale- fet arasında cereyan eden mücadele karşısında halkın, sade vatandaşın tu- tumunu gösteren en mükemmel işa- retti. Nitekim işaretin manasını, o ak- am, Operanın kapısından İnönünün bıraz önünde çıkmakta olan Tevfik İleri de anladı. Ama anladığı mana- dan hiç hazzetmemiş olacak ki, eşiy- le birlikte, bekleyen arabasına bindi ve alkışlar gittikçe — kuvvetlenerek yükselirken süratle uzaklaştı. KA -.00 ı * ct V. C. hakkında I_fyatımm en istifadeli yazıl rini geçen hafta lSt okudum. Radyoda Muhalefet par- tilerinden istifalar” diye bir takım isimler okurlar en hep bu isimle- rin sahiplerinin C.H.P. den 1stıfa sebebini duşunurdum Dr. Sümer ile yaptığınız nefis mula- kat bana merak ettiğim sualin ce- vabını verdi. Aman yarabbi, eğer bütün V.C. liler böyle sebeplerden dolayı partilerinden Or Vi Adnan Menderesin saflarına katı- lıyorlarsa hepsıne uğurlar olsun! t, garibime giden, münevver n ydıgı sebeplerı fi kir ve kanaat değiştirmek için kâ fi bulması, üstelik istifasının ilâ nını radyodan yaptıritmak — heve- sine kapılmasıdır. Ünal Coşkımer - İstanbul dnan Menderes geçen hafta A KİS'te çıkan mülakatı okudu ğunda kim bilir ne kadar kızmış tır. C.H.P. den ayrılan Dr. Cazip Sumerın Başbakana niçin telgraf ası hem hazin amafih graflarış önlemenin bir tek çaresi Radyonun ilan — tarifesinde esaslı bir tenzilât yapmak! Sabih Kıncı - Ankara Mefâgg hadkelîflgm% tiryakilerinden- A dim. Fakat bu haftadan iti- baren galiba bu — tiryakiliğe pay- dos demek zorunda kalacağım. Bunun tek sebebi gün geçtikçe değişen tutumunuzdur. Bana öy- le gelir ki siz artık iktidara dön- meğe başladınız. Nedir bu C.H.P. ye ve onun İideri, büyük adam İnönüye hücum kampanyası... Veli Akbıyık - Zile Kadın sayfası hakkında ıktığından bu yana okuyucusu bulunduğum — AKİS'in kadın sayfalarında son bir sene içinde bazı aksaklıklar görüyorum. Halbuki alıştığımız AKİS bu değildir. Biz başka yerde bulama dıklarımızı. — mecmuanızda bulma alışkanlığındayız. Bu sahifeleri daha getirmenin çareleri alde — aranıyordur. Zuhal Benker - İstanbul cazip hale sizlerce her AKİS, 20 OCAK 1960