20 Ocak 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

20 Ocak 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

tiyatrobölümünün kabul imtihan- larına girdi ve kazandı. Müşfik Kenter Konservatuar- da iyi bir talebe oldu. Terbiye ve nezaketi kadar, tevazuu, ciddiliği ve araştırma gayretiyle hocalarının dik- katini çekmekte gecikmedi. Sahne çalışmalarında, aldığı her rolde bü- yük bir intibak — kabiliyetiyle mu- vaffak olmasını bilen bu uzun boylu, zarif endamlı, yakışıklı ve sessiz ço- cuk umumi bir ilgi ve takdir kaza- nıyordu. Konservatuar sıralarında iken, tatbikat sahnesinde bir çok pıyesler— de rol aldı. çok tesiri altında kaldığı rol olduğunu söyler. Hocalarına ve yetişmesinde çok emeği geçmiş olan ablası Yıldıza büyük ümitler veren lan bu rol Müşfike bütün kaabili- yetini göstermek fırsatını — verecek bir rol değildi. Bununla beraber adı başarı gösterenler arasında zikredil- di. Muhsin Ertuğrul yeni istidatları keşfetmekte büyük — tecrübesi olan bir sahne adamıdır. Aynı mevsim ortalarında eski Halkevini Üçüncü Tiyatro olarak faaliyete geçirirken (4 Şubat 1956) Ankaralıların - yıl- lardan beri gitmeyi unuttukları bu yeni salonu doldurmak için, orada her bakımdan cazip bir eser sahne- ye koymayı düşünmüş ve "Dünkü Çocuk" da karar kılmıştı. Bu eserde bir gazeteci, Paul Verral rolü vardı. O kaba saba, şımarık milyoneri yo- la getirecek, istismar ettiği genç ve güzel Billie Dawn'ı kurtaracak cid- di, idealist ve yüreği pek bir deli- kanlı! İşte Muhsin Ertuğrul bu mü- TIİYATRO O mevsim "İki Başlı Kartal" la kapandı. Genç stajyer 11k çahşma yı lında birbirinden farklı üç ayrı ve mühim rol oynamış, birin- cisinden alnının akıyla çıkmış, ikin- cisinde büyük bir başarı kazanmış, üçüncüsünde eserin ve Kraliçenin is- tediği iyi bir Stanislas olmuştu. arlayış... 956 - 57 mevsimi, mühim bir telif eserle, Hâmidin, 86 yıl sonra, A. Muhip Dranas tarafından yeniden sahneye tatbik edilen "Finten"iyle başladı. Müşfik Kenter bu büyük ve güç eserde ilk defa olarak ablası Yıl- dızla beraber sahneye çıkmak, onun- la oynamak fırsatını buldu. Ablası eserde adını veren kahramanı oyna- dı, o da Finteni seven İngiliz asilza- desi Lord Dick'i. Finten rolü ablası- na büyük şöhretin kapılarını açtı, Lord Dick rolü de, bütün sadeliğine Cüneyt Gökçer - Muazzez Kurdoğlu - Sibel Göksel - Cezzar Engin Başarı yarışı Müşfik, 1954 - 1955 devresinde Dev- let Konservatuarından mezun oldu. İlk roller, ilk başarılar üşfik Kenter Konservatuarı bi- irir bitirmez Devlet Tiyatrosu- nun stajyer kadrosuna alındı ve bu sıfatla 1955 - 56 mevsimi çalışmala- rına katıldı. Talih ve tesadüfler de bu kabiliyetli stajyere yardım edi- yordu. O sıralarda Muhsin Ertugrul ikinci defa olarak Devlet Tiyatrosu Umum Müdürlüğüne getirilmiş, Ü- çüncü Tiyatroyu ve Oda Tiyatrosu- nu açarak Ankaradaki faaliyeti ge- nişletmek, daha sonra Bölge tiyat- rolarını açarak bu — faaliyeti uzak Anadolu şehirlerine kadar yaymak yolundaki tasavvurlarını tatbik mev- kiine koymaya başlamıştı. Müşfik Kentere Devlet Tiyatro- sunda verilen ilk rol Selâhattin Ba- tunun "Oğuzata" isimli manzum pi- yesindeki Altun Han rolü oldu. Eser- de ikinci, hattâ üçüncü planda ka- AKİS, 20 OCAK 1960 him rolü Müşfik Kentere verdi. Müş- fik de bu rolde ilk büyük başarısını kazandı. Oyunundaki tabiilik, rahat- lık münekkitler tarafından çok be- ğenildi. Hatta ablası Yıldızın ilk mü- him rolleriyle — kıyaslanınca kendi- sinde çok daha erken beliren bir ol- gunluk bulanlar oldu. * Dünkü Çocuk" da gosterdıgı bu olgunluk aynı mevsim sonun Cocteau'nun "İki Başlı Kartal" me- lodramında genç ihtilalci Stanislas rolünün kendisine — verilmesine kâfi geldi. Ama, mütemadiyen, hattâ bü- tün bir perde, tek başına konuşan kraliçenin karşısında hemen hemen susmaktan ibaret olan bu rol, Müşfik Kenterin bütün imkânlarını göstere- bilecegi bir rol değildi. Öyle iken, su- rak da oynamasını bildi, genç ih- tilâlcinin bağlı olduğu fikirlerle gü- zel kraliçeye duyduğu derin hayran- lığı, bu ümitsiz iki aşk arasındaki uçurumu belirtmeye muvaffak oldu. ağmen, Müşfike Aavrupai rollerin, başrollerin kapısını. Finten ve Dava- laciro gibi parlak rollerin arasında kendisinden pek fazla bahsedilmedi belki. Ama tiyatrodan ve iyi aktör- den anlıyanlar onun oyununda Hâ- midin düşündüğü İngiliz lordunun ta kendisini buldular. "Finten" i, aynı sahnede, "Yağ- murcu" piyesi takibetti. O mevsim temsil rekorlarını kıran bu güzel ko- medi, Kenter kardeşleri sahnede tek- rar biraraya getirmişti. Hem bu se- fer hayattaki gibi kardeş olarak, Jım ve Lizzie Curry rollerinde. "Finten" deki rollerinden apayrı karakter ve çeşnide olan bu iki rolde Kenterle- rin kazandıkları yeni ve büyük ba- piyesiyle beraber bütün yurdu dolaştı. Müşfik, aynı mevsim sonlarında "Çöpçatan" ko- medisinde küçük, fakat sevimli bir rol daha oynadı: ressam Ambrose Kemper. İki mevsim onu, Devlet Ti- 29