20 Ocak 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

20 Ocak 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt XVII, Sayı : 286 YURTTA İsmet İnönü yazıyor. Millet Peşin kaybolan maç. hafta iktidar, hakikaten Türk illetinin — hususiyetlerini — artık bilemediğinin, — göremediğinin ibret dolu bir misalini verdi. İnönü ile Menderes arasında sürüp giden tar- tışmada İktidar Başını mağlüp dü- şürmenin en emin yolu tartışmayı eşitsiz şartlar altında cereyan ettir- mekti. Bu emin yol, herkesin hay- retten açılmış gözleri önünde ve bü- tün ikazlara rağmen tutuldu. Rad- yo, Menderesin her cevabını üç pos- ta okurken ve yeni bir cevabın şu saatte okunacağına dair -üstelik da- ima geciken- anonslara başvururken İnönünün konuşmalarına devletin va sıtasında yer verilmedi. Gerçi İnö- nü tartışmayı son derece üstadane idare etti, sözlerinin her biri hikmet doluydu, tonu da iyi seçmişti. Ama en saçma laflarla mukabele de etse açık eşitsizliğin, açık haksızlığın yü- reklerde doğurduğu infial, eziklik 4 A K İ HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI OLUP kendisini galip ilan — edecek, bütün sempatiyi o istikamete çevırecektı İtiraf etmek lazımdır ki Türk milleti sokakta, iri yarı bir adamın, elinde baston, yalınayak bir çocu- ğu dövdüğünü görürse bu manzara- dan katiyyen hoşlanmaz, — derhal müdahale edep, iri yarı adamın elin- den bastonu almakla işe başlar, hat- tâ çocuğu kurtarır. Zâten insanlı- ğın, mertliğin de icabı budur. Milletin gözü önünde — cereyan eden tartışmada, hâdisenin — sâdece netice kısmı değişik oldu. Yalınayak çocuk bastonlu adamı, üstelik, bir temiz dövdü, ona hayatının sonuna kadar unutamayacağı — dersleri ver- di Manzarayı seyredenlerin kalbi- nin kimin tarafında oldugunu keş- fetmek, acaba pek mi zordur? Demokrasi Neticeye doğru Gçen haftanın sonlarında Ankara- da, Başbakanlığın mermer ve dö- S BİTENLER 20 Ocak 1960 . .. Adnan Menderes konuşuyor gülüm, ver gülüm! nemeçli merdivenlerinden çıkıp ta Hususi Kaleme girebilmek fırsatını bulanlar hep, "Beyfendinin meşgul olduğu" cevabı ile karşılaştılar. Bey- fendinin yanında Burhan Belge var- dı. Çalışıyorlardı. Cevap, dudaklarda tebessüm uyandırdı. İktidarın başı, Muhalefet liderinden aldığı mukabe- lelerin altından kalkmaya çalışıyor- du! İtiraf etmek lâzımdır ki bu haf- tanın başında hiç kimse Başbakanın bunda muvaffak olduğu kanaatini izhar etmedi. İnönünün konuşmala- rı, sıklaşmasına rağmen ilk kalitele- rine yakın bir kaliteyi muhafaza ederken Menderesin cevapları git- tikçe dağıldı, sıkıcı bir tekrar hava- sına büründü, fikirler daha çok ezi- lip büzüldü, gevelendı en mühimi İnönüye sual diye "söylesin — baka- lım, Türk milleti müslüman mıdır, değil midir?" tarzında çocuklara da- hi omuz sılkeletecek basit polemik manevralar müracaat mecburi- yeti ortaya çıktı aşbakanın çalışma tarzı mıyetle şöyle oldu : Burhan Belgeyı AKİS, 20 OCAK 1960