20 Ocak 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

20 Ocak 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

BASIN Gazeteler Çok perdeli komedi (*Ieçenlerde,bir gün İstanbulun basın merkezi Cağaloğlunun sakinleri, İran Şahının, sabık ve cazibeli eşi Süreyya ile Türkiyeyi ziyareti vesi- lesiyle asfaltlanan ve Doğan Nadinin bir fıkrası üzerine asfaltı Cumhuri- yet gazetesine kadar uzatılan Halke- vi sokağında cereyan eden bir hadi- seyi tebessümle seyrettiler. Vaktiyle, meşhur 0073 plakalı Cadillac'ın müm- taz misafirler taşıyarak dolaştığı so- kağa hususi plakalı bir araba girdi, direksiyonda bulunan zat arabasını İstanbul lisesinin karşısındaki tah- taperdenin baklava — köşesi şeklinde nihayetlendiği noktasına park etti. Sonra, arabadan inerek Cumhuri- yetin biraz ilerisindeki Yeni Sabaha doğru yürüdü, gazetenin sadece mu- teber ziyaretçilere tahsis edilen gös- terişli ve mermer ön kapısından içe- ri girerek kayboldu. Bir zamanlar Adnan Menderesin aşındırdığı merdi- venleri şimdi Kasım Gülekin tırman- ması -ziyaretçi, C.H.P.nin eski Ge- nel Sekreteriydi- aynı esaslar üzeri- ne kurulan ittifakların ne çabuk çö- zülüp ne çabuk bağlandığı hak- kında bir veriyordu. Nitekim ©o gün, bir zamanlar isminden bah- sedilmemesi emriyevmiler — çı- kan Sefa — Kılıçlıoğluya ait muhteşem dairesinde Gülek, Ba- bıâlinin bu fütursuz -ama, ne ya- lan söylemeli yaman- —adamıyla "memleket — meseleleri"ni — görüştü. Zaten meşhur emriyevmide bundan bir müddet evvel bir isim — değişmiş, Sefa Kılıçlıoğlu Yeni Sabahta Kasım Gülekten değil, Menderesten bahse- dilmesini yasak etmişti! — Böylece Menderes - Erim - Kılıçlıoğlu üçlüsü bozulmuş, boş yere Gülek, o bilinen maharetiyle girmişti. "Memleket meselelerinin — başında — Kılıçlıoğlu için artık Menderesle ihtilâfı geliyor, Gülek işe her şeyden çok isminin manşetlerden eksik olmamasına ça- lışıyordu. Bu suretle Yeni Sabah binasının en üst katındaki, görülmemiş ihtişam- la döşenmiş oda bir defa daha "ente- resan konuşma'lardan birine şahit oldu. Yeni ittifakın ne derece verim- li ve ne kadar ömürlü olacağı tabii bilinmiyordu ama, o günden sonra Gülek Halkevi sokağında sık sık gö- ründü. Buna muvazi olarak "Kasım Gülek" adı da Yani Sabahın sütunla- rında mutena bir yer işgal etmeye . Fakat eski Genel Sekreteri merdivenleri - tırmanırken görenler, Sefa Kılıçlıoğluyu düşüne- diye gülümsemekten kendilerini alamadı- ar. Şah damarı ğrusu istenilirse, bir zamanlar gayrıiresmi protokolde Başbakan- dan hemen sonra, fakat Bakanlardan muhakkak ki evvel gelen ve en cid- di toplantılarda bulunmasında mah- zur görülmeyen, kıymetli fikirlerin- den devlet erkânını faydalandıran, onlara başarılı bir Basın Politikası- nın sırrını Öğreten Sefa Kılıçlıoğlu ile Menderes arasındaki tamamen şahsi çekişme ve birbirini yola getir- mek için karşılıklı mücadele usulleri Sefa Kılıçloğlu Başbakan Möenderesle birlikte Eski düşman dost olur da, eski dost düşman olmaz mı? AKİS, 20 OCAK 1960 ne vakittir tatlı tebessümlerle takip olunuyordu Kılıçlıoğlu — dostluk ve arkadaşlığı yıllarında hiç bir zaman “hayır" cevabı almamış, Ba- kanlara çıkışmaktan çekinmemiş, bir arzusu reddedilse derhal Yeni Sabaha dönüş yaptırıyormuş edası takınarak arzusunun yerine getirilmesini sağla- mıştı. Meselâ hiç kimsenin otomobil getiremediği bir devrede, Maliye Ba- kanına çatmakla başlayan ve seri teşkil edecek intibaını veren bazı başyazılar üzerine bizzat Menderesin emriyle altıbin dolar derhal transfer olunmuş ve zengin olduğundan beri masumane merakı "her şeyin en muhteşemine sahip olmak "tan ibaret bulunan Kılıçlıoğlunun meşhur Lin- coln'unu getirmesi sağlanmıştı. Ha- reket D.P. çevrelerinde şimşek çek- miş, fakat Menderes şahsını ortaya koyarak itirazları önlemişti. Ama o tarihlerde Kılıçlıoğlu De- mokrat arkadaşlarına Basını nasıl yo- la getirebilecekleri hususunda son de- rece faydalı nasihatler veriyor, kâğıt tevziatının ehemmiyetini — anlatıyor, bilhassa gazetelerin ve mecmuaların şah damarını ilânın — teşkil ettiğini Ööğretiyordu. —Başbakanlık — arabası- nın daimi yolcularından olan, res- nimseyen Sefa Kılıçlıoğlu geçenlerde başkaları için tavsiye ettiği tedbirin kendisine karşı alındığını, Yeni Sa- bahın şah damarının kesiliverdiğini gördü. Eğlenceli tartışmalar I_Iî;îıse Yeni Sabahta çıkan ve Al- an milletine karşı son derece ağır isnatları ihtiva eden bir başma- kale, ideal arkadaşlığı bozulduğun- dan beri İktidarda biriken büyük hid- detin vesilesi haline getirilerek patlak verdi. Ama asıl eğlence, İktidarın sözcüleri Sefa Kılıçlıoğluyu, Sefa Kı- lıçlıoğlu İktidarı itham etmeye koyu- lunca başladı. Yeni Sabah feryat edi- yordu: Bu nasıl Basın rejimiydi, bir gazetenin hayatıyla — oynanır mıydı, bu ne keyfi sistemdi, yazıda suç var- sa mahkemeye verilirdi, idari nin gülünçlüğü hadisenin üzerinden akıyordu. Ama Yeni Sabah, bu ha- kikatleri ne kadar da geç keşfetmiş ve o keyfi sistem kendi lehinde, sev- mediklerinin aleyhinde çalışırken na- sıl da müzahir davranmış, övgü dolu başyazılar yazmıştı.. mukabil İktidarın organları Yeni Sabahın hâkiminin -Sefa Kılıçlıoğlu ideal ar- kadaşıyla bozuşunca ilk tedbir ola- rak, başkalarının sırtından tecrübe 19