20 Temmuz 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

20 Temmuz 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

YURTTA OLUP BİTENLER Erkenciler.. Gecen hafta, sadece Milli Birlik Komitesi üyeleri için yorucu geç- medi. Başbakanlığın bir odası vardı ki sabahın erken saatlerinden itiba- ren, yüzlerinden mesut ve canlı Ool- dukları kolayca anlaşılan adamlarla dolup taşıyordu. Bu adamlar İnkılâp Hükümetinin Bakanlarıydı. e Bakan- lar Kurulu umumiyetle sabahın er- ken saatlerinde toplantıya başlıyor- du. Müzakeresi ogereken meseleler öğleye kadar tartışılıyordu. İşte bundan dolayıdır ki, geride bıraktığımız Oo haftanın o ortalarında bir gün, Başbakanlık binasının önün- deki isfendan ağaçlarında cıvıldaşan kuşların sesleri kesilmek üzereyken çok uzun boylu, kıvırcık kırsaçlı bir adam çevik adımlarla (o Başbakanlı- gın merdivenlerini çıktı. Saat saba- hın 7.45 iydi. Uzun boylu adam İnkı- lâp Hükümetinin Devlet Bakanı Â- mil Artüstü. Artüs çalışmaya erken başlayan Bakan olarak isim yapmış- tı. Vazife aldığından bu yana hemen hemen her sabah hu saatlerde Baş- bakanlığa geliyor ve odasına (o çıka- rak günlük işleri üzerine eğiliyordu. O gün de Bakanlar Kurulu top- lantısı vardı. Artüsü Şefik İnan ve Devlet Başkanı General Gürsel ta- kip ettiler. Saat 9 u gösteriyordu, ki Başbakanlığın önü kırmızı plâka- li otomobillerle İ dımlarla (o tırmanıyorlardı. çeken husus gelenlerin son derece sıhhatli ve neşeli olmalarıydı. General Gürsel, toplantıyı hayırlı günler dileyerek açtı. Bakanlar Ku- rulunun o günkü gündeminde U mevzu vardı. Birincisi, Ereğlide Oku- rulacak ikinci Demir - Çelik Sanayii meselesiydi. Sabıkların, bilhassa Zorlu Dışişleri Bakanı "Bay Yüzde On" un ziyadesiyle faydalanacağı bu tesislerin âkibetinin İktisadi Plânla- ma Dairesince tetkik edilerek bir ne- kararlaştırıldı. Böylece memleket için mühim fay- dalar sağlıyacak bir tesisin kimsenin cebine metelik girmeden kurulması cihetine sapılıyordu. oOKurul ikinci olarak, Hükümet programı ile açık- lanan iktisadi konularda ilgili oBa- hazırlamasını giz nümune kalkınma projesi ele a- lındı. Bakanlar Kurulu o çalışmalarına devam ederken Başbakanlıktaki o is- fendan ağaçlarının gölgesinde ikinci bir kurul toplanmıştı: Bakan Şoför- leri Kurulu.. Makam otomobillerinin şoförleri bir araya gelmiş, dertleşi- yorlardı. Memnundular. Zira sıhhat- 20 lerini kazanmışlardı. Artık, direksi- yon başında gecenin üçüne, dördüne kadar garsoniyer veya paviyon ka- pılarında beklemekten kurtulmuşlar- dı. Ayrıca, otomobille Bakan metresi alma âdeti de kalkmıştı. Saat 12.18 de Başbakanlığın ka- pısında ilk olarak Sağlık Bakanı Dr. Nusret Karasu göründü. Kahverengi bir elbise giymişti. Gülüyordu. Onu Devlet Bakanı Şefik İnan takip etti. Taha sonra sırasıyla Uluer, tren ve Alican gölündüler. Asker Bakanlar birbiri ardı sıra binayı terkettiler. Evvelâ, Kızıloğlu elinde, her zaman olduğu gibi, siga- rasıyla ağır ağır merdivenleri indi. Yanında iki genç teğmen vardı. Ka- pıda bekleşenleri oselâmladı. Onun arkasından Sıtkı Ulay ve Fahri öz- dilek Başbakanlıktan çıktılar. oÂmil Artüs saat 12.40 da, Sarper ve Gö- zübüyük ise onbeş dakika sonra ka- pıda gönündüler ve otomobillerine binerek uzaklaştılar. Başka bir seferberlik İste, haftanın ortasında bu Bakan- lardan biri gazetecileri (o toplıya- rak bir basın toplantısı yaptı. Ba- kan, sırtında yüklerin en ağırların- dan birini taşıyan Milli Eğitim Ba- kanıydı. Eğitim seferberliğini mem- leket meselelerinin başında gören Milli Birlik Komitesi evvelâ Bakan Fehmi Yavuzu seferber etmiş, o da kendi teşkilâtını "askere almak" la işe başlamıştı. Fehmi Yavuz Eğitim . teşkilâtını yeniden geçirdi, mühendis veya hukukçu Ba- kanlar elinde oyuncak edilen bu teş- kilâta bir eğitimcinin o özlediği dü- zeni vermeye koyuldu. o Bakanlıkta büyük değişiklikler yapıldı. £ Daire nı andırıyordu. Koridorlar günün her saatında gidip gelen, koşuşan insan- larla doluydu. Yavuz, yaptığı bir seyahatin inti- balarıni basın omensuplarına anlat- mak için gazetecileri topladı. Ba- sın konferansı (o bakanlığın toplantı salonundaydı. Bakan sözlerine şöyle başladı: "— Himmetdedede -İnönün Kay- AKİS, 20 TEMMUZ 1960