20 Temmuz 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

20 Temmuz 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

K A Teşekküller Nasreddin Hocanın türbesi Orta boylu geniş omuzlu ince bı- yıklı genç adam, kızgın güneş al- tında Necatibey caddesini pir baş- tan diğer başa katetti ve nihayet kapısının üzerinde 59 numarayı güç- lükle seçebildiği binayı bulmanın se- vinciyle gülümsedi ve hızla kapıya yanaştı. Kapısının önünde bulundu- gu bina yeni bir binaydı ve son as- rın modern mimari tarzıyla inşa edil- mişti. Orta boylu ince bıyıklı adam elini zile uzattı ve muntazam fasıla- larla iki defa usun bir defa kısa çal- dı. Bulunduğu yer karanlık bir deh- lizi andırıyordu. Az ilerisinde karan- lık bir koridor vardı. Zaten genç a- dam bir polis hafiyesi (o tehalüküyle işte bu kapını önüne bu karanlık karidoru geçerek gelmişti. (o Çaldığı kapı, Türk Kadınlar Birliği o Genel Merkezine aitti. Kısa bir bekleyişten sonra kapı aralandı, sonra arkasına kadar açıldı, içeride gene modem tarzda döşenmiş bir filon göze çarp- maktaydı. Balon loştu ve salonun orasına burasına gelişi güzel serpiş- tirilevermiş yeşil koltuklar (omanza- raya bir parça daha esrarengiz bir hava veriyordu. Kapıyı kumral genç bir kadın açtı. Genç adamla kumral kadın arasında gayet kısa süren bir muhavere cereyan etti. Genç kedin muhatabının daha fazla bu kapının önünde bulunmasını istemiyor olma- lı ki meramını kurulmuş bir makine meharetiyle anlattı ve Türk Kadınlar Birliği idare heyetinin şu anda biç kimseyi kabul edemeyeceğini o ifade etti. Sonra da karşısındakinin idrar- larına kulak dahi vermeden kapıyı heyecanlı fakat cinsinin verdiği o in- celikle kapattı. Hâdise geçen haftanın sonunda bir gün cereyan etmekteydi. 27 Ma- yısı takip eden günlerde, gözlerin Ankarada olan hadiselere çevrik bu- lunması Başkentin açıkgöz ve kula- ğı delik gazetecilerinin burunlarının hemen her teşekküle girmesine sebep oluyordu, İşte haftanın sonundaki gün Necatibey caddesi 59 numaralı apartmanın zemin katında icraı fa- aliyet eyleyen Türk Kadınlar Birliği Genel Merkezinin bir gazeteci tara- fından ziyaret edilmesine de gene böyle kulağı delik ve açıkgöz bir muhabirin duydukları sebep oluyor- du. Hadise şuydu. 27 Mayıs İnkılabı- nı takip eden günlerden bir gün Ka- dınlar Birliği genel idare kurulu Ur fevkalade toplantı akdetmiş ye bu 32 DIN toplantıda Devlet ve Hükümet Baş- kanı Cemal Gürsele bir bağlılık tel- grafı çekilmesi meselesini müzakere etmişti. Müzakereler dört buçuk sa- at devam etmiş ve netice de bey- efendiye zaman-ı evvelde çekilen bağ- lılık telgrafları misullü bir (telgraf kaleme alınmışta, İşte esas pando- mina bundan sonra koptu. Genel İ- dare Kurulu içinde bulunan ve eski devrin sıkıntılarını bizzat çekmiş Devri istibdadın germ-ü serdine gö- ğüs germiş bazı üyeler kazanı kal- dırmışlar ve Kadınlar Birliği içinde de bir temizlik hareketine girişilme- si lüzumunu savunmuşlardı. Ne var ki Kadınlar Birliği Genel İdare Ku- rulunda vazifeli üyelerin büyük bir kısmının eski idarenin nimetleriyle müstefit olmaları veya pek çoğunun şimdi Yassıadada ikamete memur edilen zevatın yakınları bulunmaları bu tezin şiddetle bertaraf edilmesine sebep olmuştu. Böylece Kadınlar Birliğinin bir kapalı kutu halini a- lan Genel Merkeziyle, birliğe üye olan idealist üye hanımlar arasında sert bir mücadele baş gösterdi. Tencere ve kara meselesi... e var ki iki tarafın da belirli bir mücadele tarzı yoktu. Başlangıç- ta dost ahbap toplantılarında ortaya atılan sakıtların meselâ Nazlı Tıla- barın, mesela Hilal Olmanın Birlik- ten Iskatı teklifleri gün geçtikçe ta- raftar buldu ve haftanm sonunda gazetecilerin kulaklarına Okadar u- zandı. Muhalif grubun öncülüğünü Müfide Ilhan, Methiye Bayramoğlu ve Necla Sayar yapmaktaydılar. Bunlar çareyi gazetecilerle endrekt temaslar yapmakta ve onların fikir- lerinden istifade etmekte (buldular, Nitekim Methiye Bayramoğlu haf- tanın ortasında bir gün idare heye- tindeki vazifesinden neden istifa et- tiğini bir gazeteciye anlatacak ve heyecanlanarak 'İnanmanızı isterim beyefendi ben bu idare heyeti ile fik- ren bağdaşamam onlarda eski dev- rin sakıt zihniyeti halen mevcut” dit yecekti. Hadiseye muttan oran AKİS ÇILER derhal antenlerini oçalıştırdılar (o ve meselenin esasını bulmayı bir vazife addettiler. Mesele ziyadesiyle (Omü himdi. Kadın teşekküllerinin inkılâ- bın duyurulmasında ne derece mü- him rolleri olacağını kestirmek için fazla düşünmeye lüzum yoktu. O halde kadın teşekküllerinden biri ve belki de en çok üyeye sahip bulunan Türk Kadınlar Birliğinde tesanüdün yerleşmesi, kapıların arkasında cere- yan edenlerin duyurulmasında fayda Mesele bir telgraf meselesi o ol- maktan çok bir zihniyet (meselesi halini almıştı. Bir tarafta açıkça fi- kirlerini osöylemekten o çekinmeyen bir Methiye Bayramoğlu ve Müfide İlhan diğer tarafta tam, teşekküllü bir idare heyeti haline almadan su- allere muhatap olmaktan çekinen idare heyeti mensupları vardı. Muhaliflerin iddialarına göre, di- ger bütün teşekküllerde olduğu gibi Kadınlar Birliğinde de bir temizle- me bir ayıklama yapılmalıydı. Halen İdare Heyetinde vazifeli o bulunanlar içinde bir tek Übeyde Elli tarafsız- lığını muhafaza etmişti. Diğerlerinin pek çoğu Nazlı Tılabarın akrabala- rı olmak hasebiyle pek tabii ki sakıt devrin hatıralarım taşıyorlardı. Me- sela idare heyetinden Tülya Moran Nazlı Tılabarın gelinin kardeşinin eşiydi. Diğer taraftan Mesture So- mer ve halen Kadınlar Birliğine baş- kanlık eden Nimet Kunduh ve Meli- ha Türkan müfrit DP. liydiler. Bu durumda birliğe üye kadınların bir- liğe olan oitimatları o sarsılabilirdi. Bunun için süratle olağanüstü bir kongreye gidilmeli ve vazife (o yeni, taze bir grupa bırakılmalıydı. Diğer taraftan kadınlar birliğinin icraatı da ayrı bir tenkit mevzuuydu. Üze- rinde 20 Haziran tarihini taşıyan ve üyelere gönderilen bir tamimden kadınlar birliğinin (o icraatının (o pek sathi kaldığı anlaşılıyordu. İşte ge- çen haftanın sonunda heyecanlı iki üye -Methiye Bayramoğlu ve Müfi- de İlhan- bütün bunlara bir çare bu- lunması için oçalışacaklarını o ifade ediyorlar ve idare heyetinin istifası- nı istiyorlardı. ANKARA VB BÜTÜN ANADOLULULARA Yaz tatil ve sair dinlenmeleriniz için en ideal yer, şahane manzaralı Pendik sahillerinde kurulmuş olan tam konforlu ve Türkiyenin en tipik Tesisi, TURİSTİK SAHİL VİLLALARI SİTESİDİR. Fiat : Yatak, mü- kemmel 4 öğün ve 4 türlü yemek, ücretsiz deniz vasıtası ve plaj dahil 1 kişi Komple 80. TL. dir. PENDİK TURİSTİK SAHİL VİLLALARI SİTESİ Deniz Moteli — Restoran av Pendik Ankara Cad. 133. Tel : 53. 48 00, / 89 —273287 AKİS, 20TEMMUZ 1960