27 Temmuz 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

27 Temmuz 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

Cilt; XVI. Sayı: 310 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 27 TEMMUZ 1960 YURTTA OLUP BİTENLER Millet İyi haberle dönenler B: haftanın başında Ankarada se- vinçli bir hava vardı. İnkılâp hü- kümetinin üç Bakanı ilk defa olarak yurt dışına çıkmışlardı. Pazartesi sa- bahı iyi haberlerle döndüler. Dışişleri Bakanı Sarper, Maliye Bakanı Ali- can ve Ticaret Bakanı İren batı âle- minde yeni Türkiyenin itibarının son derece yüksek (olduğunu gözleriyle gördüler ve bu âlemin dikkatini Tür- kiyeye çevirmiş bulunduğunu farket- tiler. Üç Bakan Avrupa İktisadi İş- birliği Teşkilâtının Paristeki toplan- tısına katılmak üzere (o gitmişlerdi. Pazartesi sabahı Esenboğa havaala- nına NATO Kumandanı Norstad'm uçağıyla indiler. Aynı gün mesai ar- kadaşlarına ve Milli Birlik Komitesi azalarına intibalarıni anlattılar. Ba- yar - Menderes rejiminin yıkılmış ol- masından dolayı dostlarımla büyük ferahlık içindeydiler. Türkiyenin sı- kıntılarından kurtulması için gerekli maddi yardımı o yapacaklardı. Hem bu yardımı artıl. Zorlunun şantaj metodlanyla almaya lüzum yoktu. "Ruslarla anlaşırım, ha" diye tehdit savurma zamanı geçmişti. Mâli ve iktisadi sahada İnkılâp hükümetinin ciddi ıslahat hareketine girişmek ni- yetine Pariste samimiyetle inanılı- yor ve yeni idarenin memleket için- de bunu başaracak itibara sahip bu- lunduğu görülüyordu. o Bakanlardan ehemmiyetle sorulan bir başka sual seçimlerin ne zaman yapılacağı hu- susu oldu. Zira batı için Demokrasi- nin miyarı buydu. Geçen hafta içinde Merkez Ban. kasının bültenlerini' tetkik (o edenler de bundan iki ay evvel görselerdi tüy- lerini diken diken edecek bir hususu mütebessim tesbit ettiler. 28 Mayıs günü tedavüldeki para hacmi 3.888. 119.007,60 idi. 23 Temmuz günü bu miktar 4.311.171.110,00'a yükselmiş- ti. Yani İnkılâp hükümeti, bilhassa damamıştı. Bunun sebebi enflâsyona, suiistimale ve hırsızlığa paydos de- nildiğinin, yapılanın ciddi niyetlerle yapıldığının bilinmesiydi. Hiç bir şey bir idarenin itibarını oObundan daha mükemmel gösteremezdi. Nitekim 6 Paristeki temaslar sırasında Avrupa Maliye ve Ticaret Bakanlardım tav- siyesiyle piyasaya 423.052.012,60 li- ralık para enjekte etmişti. Böyle bir hareket Menderes tarafından yapıl- saydı dünya yerinden oynardı. Hal- buki İnkılâp hükümeti piyasadaki para darlığını hafifletmek için bu a- dımı atmakta tereddüt etmemiş, bu- na mukabil fiyatlar tek kuruş kıpır- İktisadi İşbirliği (OTeşkilâtının ya- man iktisatçıları cesaretli tutumun- dan dolayı yeni Türk hükümetini ha- raretle tebrik ettiler ve ellerinden ge- Cihat İren - Sihirbazların yapacaklarım resmen Bu büyük müjdeydi. len yardımı bildirdiler. Böylece, iki aydır sıkıntı içinde bulunan piyasanın Oo ferahlaması bu haftanın başında gün meselesi hali- ne geliyordu. Tabi VW.C. devrinde i “kredi fabrikala- rı" iflah olacak değillerdi. Suni kâr- lar kalkacaktı. Fakat ciddi müesse- seler biraz iyi niyetle yeni idareyi tehdit eden iktisadi müşkülleri yene- bilecekleri vasata kavuşmak üzerey- diler, Demokrasi Yeni Cephe Gesen haftanın sonlarında nazı gün- ler, İstanbulda çıkan iki gazete- nin okuyucuları ellerinde tuttukları nüshanın bunlardan hangisine ait bu- lunduğunu kestiremediler. Gazeteler- den biri Yeni Sabahtı, öteki ise Ha- vadis. D.P. nin eski resmi, yeni gay- nresmi organı Türkiyede hürriyetin Safanın imzasıyla yazı ya- ulaştığım görerek Peyami zabileceği hadde Ekrem Alican değneği (odeğdi haftanın ortasından itibaren bu kıy- metli kaleme sütunlarında yer ver- miş, hattâ başyazı sütununu ona e- manet etmişti. Gerçi bütün birlikler bu zatı ihraçta birbirleriyle yarışıyor- lardı. Dil Kurumundan sonra Edebi- yatçılar Birliği de Menderesin meş- hur Tahkikat Komisyonunun basın- daki şakşakçısı ve fiiliyatta ihbarcı- sı zata kapıyı göstermişti. İhtimal ki, hakikaten Allah "Bir kapıyı ka- parsa bir kapıyı açıyor"du. Zira işte, sahibi Muhlis Erdener (o Yassıadada AKİS, 27 TEMMUZ 1960