19 Eylül 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

19 Eylül 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

YURTTA OLUP BİTENLER rullardan gelecek dosyalan bekliyor- du: Fakat bu arada soruşturma de- vam etmekteydi. Esasen büyük suç- ların, meselâ Anayasayı ihlâlin, me- selâ vatana ihanetin dosyaları hazır- lanmış gibi hir şeydi. Alâkalı kurul- lar haftanın sonunda soruşturmanın bu en kritik safhasını tamamlamış- lar ve teferruat üzerinde son incele- melerini yapmağa, icap eden dosya- ları tevhit etmeğe koyulmuşlardı, İş- te tam bu sıralarda ortaya bir mesele daha çıkıverdi: D.P. nin devr-i sabık- ta kardeşi kardeşe boğdurtmak niye- tiyle kurduğu gerillâ teşkilâtının so- ruşturması daha da derinleştirilecek- ti. Gerçi bundan çok evvel bu soruş- turmanın ana hatları üzerinde durul- muş ve pek çok kimsenin ifadesi a- lınmış, hattâ bu arada pek sok suçlu tevkif edilmişti. Ama haf tanın sonun- da diğer işlerden arta kalan zamanı bu mühim mevzua tahsis etmek lü- zumu ortaya çıktı. Düşüklerin 27 Mayıstan önce Üniversite gençliğini imha etmek amacıyla meydana ge- tirdikleri bu teşkilât omensuplarının ellerine birer mal beyannamesi veril- di ve bunları doldurmaları istendi. Mal beyannamelerinin kurullara tev- diiyle kimlerin bu m için ne miktar dünyalık aldıkları ortaya çı- AKİS, 19 EYLÜL 1960 Duruşmaların cereyan şeması kacak, mesele aydınlanacaktı. Soruşturma Kurullarında, D.P. nin kurduğu gerillâ teşkilâtının son soruşturması o tamamlanırken bir başka müessesede de ifadeler almı- yor ve raporlar ilgilileriyle birlikte tâli komisyonlara gönderiliyordu. Bu soruşturma bilhassa emniyet teşkilâ- tı içinde, mülki âmirler seviyesinde cereyan etti. İnkılâp öncesi devrede valilik ve kaymakamlık yapmış olan- lar dinlendi, sonra bu ifadelerden so- ruşturmaya ışık tutacak ve düşükle- rin marifetlerini ortaya koyacak ma- lümat istihraç edildi. Meselâ, Kayse- ride cereyan eden mürettep hâdise- ler, üzerinde dikkatle durulan bir me- sele oldu. Muhalefet lideri İnönünün bu seyahatinde düşüklerin akla ha- yale gelmez tertiplerinin omüşevvik ve tertipçileri mevzuunda inceleme- ler yapıldı. Pek çokları, haftanın so- nunda bu soruşturma derinleştirilir- ken, Yassıadayı tabu ikametgâh ha- line getirmiş düşüklerden başka kim- selerin de yakında adli merciler önün- de hesap vereceklerinde müttefikti- ler. Bu alâka çekici soruşturma, üze- rinde büyük bir esrar perdesi bulu- nan hâdiseleri gün ışığına çıkarıyor- du. Düzenlenen dosyalar Yüksek Soruşturma Kurulu ise bir arada dosyaların düzenlenmesi işi ile meşgul oldu. Her soruşturma ko nusu için takriben beş şahit dinlen miş, bunların ifadeleri zabıtlarla tes pit edilerek dosya münderecatına so kulmuştu. Haftanın sonundaki cuma günü bâzı meraklı gazeteciler, Yük sek Soruşturma Kurulunun ve ona ğ dinlediği şahitadedi ni ortaya çıkardılar. Bu rakam 209 idi. Dinlenen şahitlerin arasında hu susi izaz ve ikrama mazhar olanlar da bulunuyordu. Meselâ, bunların bi kısmı eskiden gazetecilerin aylar ve yıllarca ikamete mecbur edildikleri Ankara Hiltonun meşhur tahta ran zalannda misafir ediliyorlardı. Haftanın başında başlıyan, ortala rında hızlanan, sonunda ise neticeyi doğru süratle ilerleyen tahkikat minval üzere devam ediyordu. Yeni Meclis binasının D blokunda faali yetine durmadan dinlenmeden devam eden soruşturma kurulları işin ağır kısmını ikmal etmenin inci içi deydiler. Artık bir nevi hüviyetini iktisap edecek kararname lerin hazırlanmasına geçilecekti.