19 Eylül 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

19 Eylül 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

yüzüncü, yüzellinci temsili aştıktan sonra dengesinden ister istemez Ve az çok nasıl oynadığını farketmek fırsatını bir kere daha buldular. Yıl- dız da, Müşfik de, şimdi, kadınla er- kek arasındaki o görünmez tahtara- valli oyununu sonsuz bir rahatlık ve tabiilik içinde, kendi evlerinde oynar gibi oynuyorlar. Kenterler şimdi İstanbula dönmüş olacaklar. Her hususi teşebbüs gibi Karaca Tiyatroda başlıyan o güzelim mev- Ken terler ve belki de Lale Oraloğlu bir topluluk halinde çalışacaklar. Hangi eserle, daha doğrusu eser- lerle yeni mevsime gireceklerini ge- lecek hafta, bütün yurt tiyatrolarının ve sahnelerinin yeni mevsim hazırlık- larını anlatırken açıklayacağız. İzmirden iyi haberler İzmirdeki Devlet Tiyatrosu faali- yeti ve "Opera Sarayı İnşaatı" do- layısıyla İzmir (o Belediyesinin sanat tutumunun uyandırdığı endişeler üze- rine bu o sahifelerde (yazdıklarımız (Bk: AKİS, 17 Ağustos 1960 - Sayı 313, s. 33) Belediye Reisini üzmüş, ama gerçeği kavramasına, tutumunu değiştirmesine ve İzmir gibi çok gü- zel bir şehrin en medeni ihtiyaçların- dan biri olan tiyatro dâvasına dört elle sarılmasına vesile olmuş. Bunu İzmirden gelen son haberlerden an- giriştiği müspet teşebbüsleri okuyu- cularımıza duyurmayı ve bu teşebbü- sü desteklemeyi de vazife biliyoruz. . Bir kere "Opera Sarayı İnşaatı"nın adı "Şehir Tiyatrosu İnşaatı" olarak değiştirilmiş. Sonra Devlet Tiyatro- sundan kapalı ve açık tiyatrolar için kira istemek düşüncesinden vaz ge- çilmiş. Daha sonra Şehir Tiyatrosu inşaatı için Devletten yardım bekle- meden, dört duvarı çıkmış olan bina- yı depo haline de getirmeden, bu in- şaatı İzmir Belediyesi için en şerefli yoldan, yani kendi imkânları ve kay- naklarıyla, tamamlamak için teşeb- büse geçilmiş ve pek isabet edilmiş. İzmir Belediyesinin bu ilk teşeb- büsü güzeldir: Hayır dernekleri ha- rekete geçirilerek Fuarın açılış günü giriş ücreti 50 kuruştan 1 liraya çı- 32 karılmış, farkı da Tiyatro inşaatına ayrılmış. Netice: 43.000 lira. ilk a- dımda kırk sekiz bin lira küçümse- nemiyecek bir gelirdir, ama Şehir Ti- yatrosu inşaatını tamamlamak için lâzım olan paranın yüzde biri bile de- ğildir. Sevinerek öğrendiğimize göre yardım bununla kalmıyacak, bütün İzmirliler, hattâ Egeliler açılan kam- panyaya katılacaklardır. Devlet Ti- yatrosu da bu ayın 25 inden 30 una kadar Ankarada, Büyük Tiyatroda vereceği beş "Kral Oidipus" temsili- nin hâsılatını İzmir Şehir Tiyatrosu inşaatına yardım olarak verecektir. İzmir Belediyesini, şehre yeni ve güzel bir tiyatro binası kazandırmak için seçtiği bu belki çetin, ama güzel yoldan dolayı tebrik ederiz. Fakat TİYATRO yardım kampanyasının muvaffak ol- ması, Şehir Tiyatrosunun meydana çıkması herkesten ve herşeyden ön- ce İzmirlilerin davranışına ve Sanat- severliğine bağlı (okalacaktır. Çünkü bu tiyatro onların malı olacaktır, on- ların yüzünü göldürecek, kafalarını arındıracaktır. Parasını da daha çok onlar vermeli, bu şerefi kimseye bi- rakmamalıdırlar. Zengini, hattâ mil- yonerleri eksik olmıyan İzmirlilerin, Egelilerin bu kampanyaya yürekten katılmalarını dileriz. o Sofya operası yandığı, Viyana operası bombalar al- tında kaldığı zaman bu sanat âbide- lerini en kısa zamanda eski hallerine getiren ne Belediye, ne de Devlet ol- muş, sâdece Sofyalıların ve Viyanâ- lıların sanat aşkı kâfi gelmişti. AKİS, 19 EYLÜL 1960