25 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

25 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XIX Sayı: 333 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 25 KASIM 1960 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Doğum sancıları u hafta Türkiyede, memleket İs- B leriyle alâkalanan bütün ! çevre- ler bir tek meselenin üzerine eğilmiş bulunuyorlardı: Kurucu Meclis! Fey- zioğlu Komisyonunun, çalışmalarını bitirerek bu Meclise ait Anayasayı Devlet Bakkam Gürsele vermesiyle birlikte konu herkesin malı hâline geliverdi. Gerçi tasarı, ana hatları itibariyle dahi henüz açıklanmış de- ğildir. İhtimal ki bunun için metnin .B.K. ne verilmesi beklenmektedir. Ama öyle anlaşılmaktadır ki, tıpkı Anayasa gibi bu müzakerelerden önce yayınlanacak ve üzerinde herke- sin fikir söylemesi imkânı sağlana- caktır. Kısa zamanda söylenecek bu fikirler, tasarıyı kısa zamanda ka- nunlaştırmak azminde görünen M.B. K. ne ışık tutacak, onun işini kolay- laştıracaktır. Şifa tasarı elbette ki kusursuz bir metin değildir ve bazı noktaların tadili hiç kimseyi şaşırt- mayacaktır. Söylenecek fikirlerin, objektif mü- talealar yanında maksatlı tutumların da neticesi olacağı şüphesizdir. Kuru- cu Meclisle beraber açılan siyasi ha- yattır. Siyasi hayati İhtiraslardan u- zak düşünmek ise gülü dikensiz ha- yal etmek derecesinde gülünçtür. Ancak, milletin ve M.B.K. nın bunlar- daki objektiflik payıyla hususi mak- sat payını ayıramayacağını sanmak hatanın ta kendisi olur. Bütün fikir- ler basında ve umumi efkârda muka- bil fikirleri doğuracak, bunların çar- pışmasından hakikat belirecektir. Böylece en doğru yol kolaylıkla bu- lunacaktır. Şimdi, mesele memleket realitele- rini ön plânda tutmak, Başkan Gür- selin talihli tabiriyle Küçük Asyayı yüz metre havaya kaldırmak neylin- den yeni tasavvurlara Kurucu Mecli- sin teşkili sırasında ve bunun usul- lerinin seçiminde kapılmamaktır. U- nutulmaması gereken husus Türkiye- nin bir ihtilâl sonrası devrini yasa- makta olduğu ve omuzlarında Yas sıadayı taşımakta, bulunduğudur. Es- ki devrin tasfiyesi oameliyesi henüz bitmemiştir. Bu tasfiye bir ara fazla sertliğin maşeri vicdanı rahatsız edeceği unutulmuştu. Şim- 4 di, aksi istikamette bir davranışın da aynı rahatsızlığı (vereceği hakikati gözden uzak tutulmamalı, ne mer- hamet, ne merhametsizlik memleke- tin gerçek menfaatlerinin Üstüne çı- karılmalıdır. Hattâ, en iyi niyetlerle dahi. Zira umumi efkârın son dere- ce hassas halini muhafaza ettiği u- nutulursa Kurucu oMeclisle alâkalı çalışmaların başladığı şu sırada, ge- rekil prestij sağlanamaz. Bu haftanın başında, İkinci Cum- huriyetin doğum sancıları fiilen baş- lamış bulunuyordu. Sancıların mille- te fazla ıstırap vermemesi, bir yan- dan herkesin kendisine düşeni yap- masına, diğer taraftan sükünetin zi- hinlerde muhafazasına bağlıdır. Ku- rucu Meclisin haftanın başında Ba- kanlar Kurulunda başlayan, bugün- lerde M.B.K. nde devam edecek mü- zakereleri bir çok çevrede küçük fır- tınaların kopmasına, bâzı sinirlilik emarelerinin kendini (o göstermelini yol açacaktır. Başkan Gürsel AKİS'- in geçen sayısında verdiği bir haberi de teyit etmiş ve Geçici Anayasanın kaldırılacağını bildirmiştir. Böylece, büyük seçimlere kadar bir geçici ida- re sistemi dört başı mâmur şekilde kurulmaktadır. Kurucu Meclisin A- nayasası, ilga olunacak Geçici Ana- yasanın yerini alacaktır. Bu, dolayı- sıyla uzun aylar sürecek bir hayat parçamın tanzim edecek tasarıma daha dikkatle incelenmesinin, üzerin- de titizlikle durulmasının ve boşluk bırakılmamasına gayret etmenin mu- cip sebebini teşkil etmektedir. Kurucu Meclis Gri dosyadaki tasarı (Kapaktaki Hukukçu) gün takvimler 21 Kasım 1960'ı gösteriyordu. Saat 9'du. Orta -Do- ğu Teknik Üniversitesinin mütevelli heyete ayrılan ikinci kattaki geniş salonunda hummalı bir faaliyet hü- küm sürmekteydi. Aydınlık yüzlü beş genç adam, sabahın erken saatlerinde bir araya gelmişler ve son rötuşları yapılmış bir tasarı üzerine eğilmiş- lerdi. Tasarı, kurulması mukarrer Kurucu Meclis Tasarısı, beş genç a- dam ise Kurucu Meclis Komisyonu üyeleriydi. Erken saatlerde başlıyan bu son çalışma, ellerinin altında bulu- nan tasarıya sarfedilen son emek o- B.M.M. binası Kurucu Meclis üyelerini bekliyor AKİS, 25 KASIM 1960