2 Aralık 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

2 Aralık 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

lantısından çıktığında bunun için bi- ran endişeli, biran kızgındı. Tasarının gecikmesi ihtimali gür kaşlı babacan Generali fena halde ürkütüyor, fena halde canını sıkıyordu. , Arapsaçı fin aslında, Kurucu Meclis tasa- nın Bakanlar Kurulundaki müza- keresinin talihsizliği yeni bir parti kurulacağı rivayetleriyle aynı zama- na tesadüfünden doğdu, Hükümette, yeni partinin kurucusu, hattâ lideri diye tanıtılan kimseler vardı. Bunla- rın hâkim olduğu bir heyetin Feyzi- oğlu tasarısı üzerinde oynaması ister istemez şüphelere, endişelere yol açtı. Bu, adları parti meselelerine kansan şahısların kabinedeki Oo yerlerini hâlâ muhafaza etmelerinin tabii neticesiy- di. Hele mevcut siyasi partilere ayrı- lan kontenjanın Bakanlar tarafından fazla bulunduğu, bundan yapılacak kısıntısının il temsilcilerine ayrılaca- ğı, il temsilcilerinin de valiler tarafın- dan seçileceği dedikoduları ortaya çı- kar çıkmaz hususi maksat gütmeyen bütün çevrelerde bir endişe belirdi. Temsilciler, bir defa (Meclise girdik- ten sonra kendilerini gönderen teşek- küllerin tesirinden sıyrılıyorlardı. Yoksa bir yeni partinin kurucusu po- zundaki Bakanlar, partilerinin müs- takbel temsilcilerini nü su veya bu etiket altında Kurucu Meclise gönder- mek niyetini o taşıyorlardı? General Madanoğlu, her şeyden çok bunu tes- bit için ve Komitenin bâzı temayülle- rini bildirmek maksadıyla Bakanlar Kurulu toplantılarına katıldı. M.B.K. değildi ve satlara cevaz verilmeyecekti. Zaten tasan, bu haftanın başında B.K. ne, sevkedildi. Komite, bunu derhal gündeme almak niyetindeydi Fakat Ortaya bir engel çıktı. Geçici eşte bir imz avi si üyeleri, aralarından yedi kişilik bir komisyon seçtiler. Bu komisyon ta- sarıyı kendine göre de- riştirecek ve yedi imzasıyla Komiteye sunacaktı. Komite üyelerinden yedisi tarafından yapılmış olacaktı. Kabulü de ancak beşte dört saşe oy vermesiyle mümkün Haftanın ortasında bu yedi kişilik komite belli oldu. Bunlar, an Köksal, Sami Küçük, Suphi Gürsoy- trak, Mehmet Özgüneg, Kadri Kap- tan. Kamil Karavelioğlu ve Sezai O- kandı. AKİS,2Z ARALIK 1960 Komite işini çabuk bitirmek ka- rarındaydı. Yedi kişilik Komisyon en seri şeklide incelemesini yaptı ve ta- sarıyı haftanın ortasında Milli Birlik Komitesine şevketti. Komitenin tasa- rıyı incelemesi pek öyle uzun sürece- ğe benzemiyordu. Ondan sonra derhal faaliyete geçilip Kurucu Meclisin te - şekkülü sağlanacaktı. Nitekim haftanın ortalarında si* yasi partiler M.B.K. nden birer mek- Mi aldılar. Bunda, Kurucu Meclis ta- rısının müzakeresine başlanacağı bildiriliyor, bunlara (O katılmak üzere i temsilci isteniliyordu. Mektubu alan C.H.P. Genel Sekreteri Aksal iki isim üzerinde durdu: Güneş v Emin Paksüt. İkisi de aki ukçu a ikisi de Merkez İdare Kurulu üyesiy- di. Açıklanan tasarı B hafta içinde yeni tasan hakkında irili ufaklı haberler sızdı. Ancak hangisinin doğru, o hangisinin yanlış olduğu pek anlaşılamıyordu. Durum öyle hale geldi ki, Milli Birlik Komi- tesi üyeleri dâhi şaşırıyorlardı. Zira tasarı henüz Devlet Matbaasına ve- rilmiş, dizilip obasılmasına yeni baş- lanmıştı. Kalın karton kapaklı, 15 sayfadan ibaret olan öntasarı» ancak bu haftanın başında pazartesi günü ellerine geçebildi. Pazartesi günü ta- sarıdan birer tane de Basın mensup- larına dağıtıldı. Şimdiye kadar çıkan Turhan Feyzioğlu Az gitti, uz gitti... YURTTA OLUP BİTENLER haberlerin pek çoğu doğruydu, ama bâzıları eksik ve yanlıştı. mbe kaplı küçük matbuanın bi- rinci sayfasında bir takdim yazısı ka- leme alınmış ve altı Prof. Feyzioğlu tarafından imzalanmıştı. oÇalışmala- ra esas olarak, Prof. Süheyp Derbil, Prof. Bahri Savcı, Prof. İlhan Arsel ve Doçent Muammer Aksoy katılmış- lardı. İşin sonuna doğru bir müddet Ord. Prof, Hıfzı Veldet Velidedeoğ- lu da Komisyonun mesaisine iştirak etmiş ve onun da işin kolaylanmasın- da yardımı dokunmuştu. Tasarı, rea- list "ye meselelerin kolayca hallini . Ta- pekâlâ tartışılabileceğini teydi. Ancak, bugünkü şartların se- çimi biraz güç hâle getireceği tasarı- yı hazırlıyanların aklına daha fazla yatmış olacak ki, kurucu Meclisin tâ- yinle yapılmasını uygun görmüşler- dir. Takdim yazısında, içinde bulundu- ğumuz şartlara > en geniş tem” sili karakteri hâi r Meclisin teş- kilinin teklif edildiği "belirtilmektedir. Bu tasarıyla, siyasi partilerin ru- cu Mecliste hâkim duruma geçmele ri önlenmiştir. Anca em vazgeçilmez uni önilainiln olan siya- si partiler, mesuliyetlere iştirak ede- ceklerdir. Başkan Gürsele hitaben ti huzu vuşturacağından emin ol* duklarını belirt tmiştir. Tasarının gerekçesi sekiz sayfa tutmaktadır Burada, öntasarı evvelâ umumi olarak anlatılmış, sonra mad- de madde ele alınarak gerekçeleri be- lirtilmiştir. Gerekçe, Kurucu Meclisten bekle- necek faydaları dokuz madde halinde sıralamıştır. Bunların başında, bir bi- lim komisyonu tarafından hazırlanan 2. Cumhuriyetin Anayasasının aleni- yet prensipleri çerçevesi içinde müza- keresinin sağlanması gelmektedir. Böylece Anayasanın milli ihtiyaçlara uygunluğu da sağlanmış olacaktır. Bundan başka Kurucu Meclis, hâlen yürürlükteki işlemez hale gelmiş Se - çim Kanunu yerine, daha demokratik ve memleketimizin bünyesin© uyacak bir seçim kanunu yapacaktır. En Önemli meselelerden biri de, 2 Cumhuriyetin kuruluşuna Türk hal- kının en zinde kuvvetlerinin fiilen ka- tılabilmeleridir. Bunlar, Kurucu Mec- lis için seçilecek temsilcilerdir. Böy- lece, Devlet idaresinin ve sorumlulu- gunun Komiteyle paylaşılması yolu- na gidilmiş olacaktır. Bunun, mem- leket içinde siyasi, içtimai ve iktisadi bakımdan temin edeceği huzur ve is- 15