2 Aralık 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

2 Aralık 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XX, Sayı: 335 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 2 ARALIK 1960 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Emniyet yollarında... B' haftanın başında cereyan eden bir hâdise, bâzı çevrelerin-mem- leket semasına yığmak istedikleri lutlan bir defa daha dağıtıverdi. M B.K. nin partilerüstü tutumunu ter- kederek -en iyi niyetlerle dahi olsa- İkinci Cumhuriyetin siyaset hayatı- nı tanzim hevesinde bulunduğuna da- ir şayialar, gerçi M.B.K. nden değil, ama onun murakabesi altındaki Hü- kümetten gelen bazı hareketlerle kuvvetlenmiş, beslenmişti. Her şey, Kurucu Meclis tasarısının Hükümet- teki müzakeresi esnasında yapılan bâzı tâdilleri, aynı Hükümete mensup bir takım nüfuzlu zatın kurulması düşünülen bir yeni partinin lider ta- bakasını teşkil edeceği yolundaki a- çıklamaların takip etmesiyle başladı. Tâdiller, böyle bir partinin maksatla- rına Öylesine yarayacak mahiyettey- di ki en samimi kalplerde bile şüphe yılanın çöreklenmesi önlenmez hal aldı. Nitekim iyi niyeti müsellem Bü- lent Ecevit, partisinin sözcüsü Ulusta "Truva atı"ndan bahseden bir yazıy- la alarm çanlarını çalmaktan kendini alamadı. Yâni, bir tahta at içinde müstakbel partisin temsilcileri Kuru- cu Meclise mi sokulmak isteniliyor- du? Partilere ayrılan kontenjandan herkesin hisse alması tabiiydi. Fa- kat başka sıfat altında -meselâ il temsilcisi- Meclise sokulacak insanla- rın ilerde, tahta attan fırlayıp Tru- vayı zapteden Yunanlılar gibi Kuru- cu Meçlisi ellerine geçirmelerine göz yummak kabil olamazdı. Ancak, hâdiseler gelişirken M.B. K. üyelerinin bâzı Bakanların da ha- reket tarzlarım dikkatle inceledikle- ri ve her şeyden haberdar bulunduk- ları pek az kimsenin malümuydu. Ko- mite iki noktada tek kelimeyle ka- rarlıydı: En geç 29 Ekim 1961'de it- kine! Cumhuriyet bütün müessesele- riyle ve icaplarıyla kurulmuş olacak- tı, Kurucu Meclis meselesinde hiç kimsenin oyununa gelinmeyecekti! Komite, değil bâzı Bakanların, hattâ kendi sinesinden kimselerin bir par- tiye katılma, ya da bir parti kurma teklifi aldıklarından haberdardı. Bu- nun niçin yapıldığını da biliyordu. 4 Parti peşinde koşanların hepsi, hattâ mensup bulundukları partilerde hi- zipler teşkil edenler, teşebbüslerinin başarı şansım M.B.K. nin kanatların- da görüyorlardı. Bu kanatlar kendi üzerlerine gerilirse tutunacaklar, iş- lerini kolaylıkla yürüteceklerdi. Ku- rucuları arasında Bakanların ve Ko- mite üyelerinin bulunduğu bir parti son süratle gelişecek, kuvvetlenecek, canlanacaktı, Fakat haftanın başında, toplu halde daima basiretin icabım yapmış olan M.B.K. bir defa daha sesini yük- seltmek zamanının geldiğine karar Verdi ve bu sesi son derece tok şekil- de yükseltti. Ses yükseltmesi, tebliğ neşri şeklinde oldu. Parti kurmak herkesin hakkıydı. Bütün vatandaş- lar eşit şartlar altında politika saha- sında şanslarını bir parti kurarak de- neyebilirlerdi. Bunlara, elbette ki M. B.K. üyeleriyle Bakanlar da dahildi. Ama bunun bir küçük şartı vardı: Herkes soyunur, mücadele meydanına öyle atılırdı. Komite üyesi mi? Evve- lâ üyelik vasfını, sonra üniformasını çıkarır, parti mi kuracak, bir partiye mi girecek, ne arzularsa onu yapardı. Bakan mı Bakanlıktan ayrılır, son- ra bildiğim okurdu. Ama M.B.K, nin kanatları ne mevcut, ne kurulacak hiç bir siyasi teşekkülün üzerine ge- rilmeyecek, Komite hiç bir parti le- hinde veya aleyhinde vaziyet alma- yacaktı. Nefesine güvenenin borazan- cıbaşı olmaması için hiç bir sebeb yoktu. Ama, sadece nefesine.. Tebliğ, büyük ferahlık yarattı ve istikbal bakımından emin yollarda NE yle tekrar ortaya koy- B.K. artık mütecanis bir he- ei Demokrasi Tavadaki balık - Denizdeki balık B-' haftanın başlarında bir gün, başkentte bir adam, üzgün ve hırslı, bir yazı kaleme aldı. Yazı, en insafsız hasımları tarafından dahi ki- barlığı ve çelebiliği teslim edilen Bü- lent Ecevitin Ulusta çıkan bir fıkrası- na cevaptı. Cevapta, Ulusun efendi yazarına en ağır isnatlar reva görü- lüyordu. Ama, yazının alâka çekici tek tarafı son iki cümlesiydi. Hırslı ve üzgün zat, ümidini kaybetmiş in- sanlarda görülen bir karamsarlıkla "Siz, dilinden anlayacağınız gerici bir partinin kurulmasını savunanlar- dan idiniz. Kurtulmasına ihtiyaç yok, Yeni Milli Birlik Komiteci üyeleri bir arada Ümit veren tablo AKİS 2 ARALIK 1960