2 Aralık 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

2 Aralık 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

YASSI ADA DURUŞMALARI MİŞ, ve demişt n bir Cumhuriyet devri- nin m Pmln soruyorsunuz, O devrin Cumhurbaşkanı vardır, o dev- rin Başbakanları vardır, o devrin Bakanları vardır. Bâzıları ölmüştür, bâzıları şimdi sizin aranızdadır. Ama zerrece ehemmiyeti yok. Ben, bütün o devrin hesabımı hayatımın her anın- da tek başıma vermeye hazırım.." Bu, kendisini suçlu görenle gör- meyen iki adam arasındaki fark ola- rak herkesin dikkat nazarına çarptı. V.C. hikâyesi K ararnamenin okunması, dinleyici- bi, bu da mükemmel hazırlanmıştı ve gayet güzel misâller ihtiva ediyordu. Meselâ D.P. adına, sâdece V.C. liste- leri okunmak suretiyle 10 milyon 606 bin 956lira 75 kuruşlukreklâm para- sının üzerine oturulmuştu. Radyoda D.P. Meclis Grubunun davetleri, teb- liğleri okunmuş, hattâ Radyo Gaze- teleri D.P. nin kuruluş yıldönümlerini kutlamışlar, partiyi öve öve göklere çıkarmışlardı. 1960 yılının 7 Ocak akşamı -D.P. 7 Ocak 1946'da kurul- muştur- bir Radyo Gazetesi okun- muştu ki, dinleyenlerin parmağı ağ- zında kalmıştı. D.P. nin Matbuat O- cağının açılış töreni de radyolarda u- zun uzun verilmişti. Nihayet Muhale- fein ocak ve bucak o kongrelerinde söylenmiş sözlere (o radyo vasıtasıyla mukabele edilmişti. Eee, madem ki radyo eldeydi, bundan faydalanma- manın mânası yoktu ki.. Menderes, bunları hiç bilmediğini söyledi. Ama, son derece formunda olan Başkan Başolun elinden yaka- sını kolay e benzemiyor- du. Başol, sakin, sor "— Sanık dün Medezeri Bu, V.C. ne demektir NV Halk ilam başladı. izah etti: — D.P. ye iltihakın mütearifesi- Menderes dir.." "- D.P. nin başka cephesi var mı ki?" "— Yok. Bu, D.P. ye mektir.." Sualler ve cevaplar bu minval ü- zere devam etti. V.C. demek D.P. de- mekti. "Demokrat Parti Vatan Cep- hesi Ocağı" lâfi ise bir isimden iba- retti. Hani ocaklara isim konmaktay- dı ya işte D.P. nin bâzı ocaklarına da V.Ç. adı konulmuştu! Bu-izahatı dü- şük efendi verdikten sonra, Başkan suali yapıştırdı: Ni eki, bir partiye iltihakların devletin radyosundan 10 milyon lira reklâm parası verilse ancak okutula- bilecek genişlikte yayınlatılmadı doğ- ru mu?" iltihak de- 24 Berrin Menderes ve oğlu Aydın Menderes Yassıada yolunda Kocaların ve babaların günahını çekiyorlar Menderes bozuldu. Efendim, D.P. İktidardaydı ya. Muhalafet D.P. nin çöktüğünü, bittiğini ilân Halbuki millete bunun, böyle olmadı- gım göstermek bir vazifeydi. vayetler Hükümete zarar veriyordu. Buna karşı, umumi efkârı müvaze- neli bir görüşe sevketmek için bu yol tutulmuştu... "Muvazene" sözü Yassı- ada müdavimlerini güldürdü. Mende- res muvazene olsun diye Necip Fazıl Kısaküreğe örtülü ödenekten 147 bin lira vermişti. Menderes müvazene ol- sun diye radyolarda V.C. üsteleri o- kutmuştu. Zaten, bütün bu neşriyat bir.cevaptı canım.. D.P. kendisini sa- vunuyordu. O kadar.. Ama Başkan sordu: *— Sizin de ocaklarınız, bucakla- rınız vardı. Sizin de gazeteleriniz mevcuttu. Bunu oralarda yapsaydı- nız ya.. O takdirde böyle bir dâvanın açılmasına lüzum dahi hasıl olmazdı. Şimdi siz, devletin radyosunu bir par- tinin âleti m olmakla it- ham ediliyorsunuz Menderes hep zamanın şartların- dan, o devrin icaplarından bahsedi- yordu. Başol sert bir şekilde bu ba- haneyi cevaplandırdı: '— O şartları siz kendiniz yarattı- nız.." Düşük iktidar başı radyolarda V. C. listelerini 'istikrarı otemin için" okuttuğunu söyleyince Başol bir defa daha, gözlüklerinin, üstünden baka- rak sordu: — Temin etti mi?" Dâvanın bir ç tanığı ovardı. Bunlardan, haftanın başındaki o gün AKİS, S ARALIK 1960