20 Şubat 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

20 Şubat 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

Bir Mülakat Kuytak Yeni Meclis binasının meşhur D blokunun üst katında bulunan uzam ko- ridorun nihayetinde, sol taraftaki geniş ve ferah salonda bir takım yorgun yüzlü adamlar, etrafında oturdukları üzeri bütçe tasarılarıyla dolu masaların başından hafifçe kalktılar ve vazifelerini -yorucu bir ça- lışmanın neticesinde- bitirmiş insanların huzuru içerisinde gruplar ha- linde salonu terketmeye bağladılar. 16.55'i gösteriyordu. Günlerden Cumartesiydi ve saatler Bitirdiğimiz haftanın sonundaki o gün salonu terk edenler 1961 Büt- çe tasarısının Kurucu Meclisin ıttılasna arzedebilecek şekle sokan Bütçe Komisyonunun üyeleriydi. Vazifelerini bitiren homisyon üyeleri yeni Bü- yük Millet Meclisinin aydınlık koridorlarından geçtiler ve evlerinin yolu- nu tuttular... Komisyondaki müzakereleri büyük bir dirayetle -bilhassa kritik an- a- idare eden Milli Birlik Komitesinin orta boylu, zayıf, çakır gözlü bir üzerine bitirdiğimiz hafta bütün nazarların çevrilmesine işte hisse sebep oldu. Çakır gözlü Milli Birlik Komitesi üyesi, Kurmay Al- bay Fikri Kuytaktı ve Kurucu Meclis Bütçe Komisyonu Başkanlığı va- zifesini o gün başarılı bir şekilde kapatmaktaydı, Aynı gün Kuytak bir basın toplantısı yaparak 1961 izahat verirken çakır gözlü mekteydi. bütçesinin ana hatları hakkında basına Albay dtşarda bir AKİS muhabiri bekle- KİS muhabiri basın toplantısının sonunda Kurmay Albaya muhte- Idı. lif sualler sordu, oevaplar a Aşağıdaki mülakat Kurucu Meclis Bütçe Komisyonu Başkam Fikret Kuytakın 1991 bütçesi ile alâkalı görüşlerini ortaya sermektedir "3 Şubattan beri devam eden ve katma bütçeler dahil, bugün sona erecek olan Bütçe Komisyonu çalışmaları, kanaatimce, bu yıl çok verimli olmuştur. "Bütçe Komisyonunda o prensip olarak bidayette bâzı hususlara karar verilmiştir. Mesela, bundan evvel- ki bütçe komisyonları dâima bir evvelki bütçeler üze- rinde durmuşlar ve hatipler umumiyetle, konuşulan bütçenin daha verimli olduğu, yatırımların çok yapıldı- ğı gibi hususlar» temas etmişler ve fakat hedef hiç bir zaman nazarı itibara alınmamıştır. Bu sene biz, geçen senelerin hatalarım, noksanlarını nazarı itibara almak- la beraber, iktisaden ileri gitmiş milletlerin bugünkü se- viyelerine nasıl ve ne zaman erişebiliriz, bunun için se- fer yapmamız bulunuyoruz. lâzım, gibi hususlar üzerinde durmuş "Bu sene hükümetin getirdiği bütçedeki özellik- lerin belli başlıları şunlardır: (o Yatırımlarda bir siklet merkezi tesis edilmiş ve eğitim ile ziraat sahalarında büyük yatuım yapılmak suretiyle ha yönlerde kısa zamanda inkişaf sağlanılması istenmiştir. Ayrıca, câri man ruflar imkân nisbetinde kısılmış, yatırımlara daha fazla önem verilmiştir. Köye yalnız toprakla, yolla de- ziraatiyle, meye çalışılacak ve köylerimizin, gil, okuluyla, öğretmeniyle, her yönden gir- imkânlarımız nisbe- tinde inkişafı sağlanacaktır. Bütçe kanun tasarısının 4. maddesinde görüldüğü gibi, Maliye Bakanımız, iktisadi duruma göre hareket serbestisini elde bulundurabilmek için tahsisatların 4 ayda bir verilmesi gibi yeni bir şek- li bütçemize sokmuş bulunmaktadır. Bu tedbir ayrıca memur maaşlarına yapılan zam neticesi iktisadi haya- tımızda belirmesi muhtemel fazla hareketleri de önle- mek imkânım verecektir. Bütçemizde, bilhassa şuna tebarüz ettirmek isterim ki, serbest sektörün yatırım- lara gereken önemi verebilmesi için her türlü kolaylık derpiş edilmiştir. Bunun için gereken teşvik yapılacak AKİS, 20 ŞUBAT 1961