20 Şubat 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

20 Şubat 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

ca sözcüsü Aydın Yalçın olan partinin istikbali müemmen sayılırdı Teni Türkiye- Partisi kurucuları, bu satırların yazıldığı sırada Genel Kurul toplantısı yapmakta ve arala- rında vazife taksimi için çalışmakta- dırlar. Partinin bir Genel Başkanı, bir Başkan Vekili, bir Genel Sekreteri ve üç Genel Sekreter yardımcısı olacak- tır. Genel Başkan adayı, rakipsiz Ali- candır. Genel Sekreter Esat Çağa o- lacak, Başkan Vekilliğine ise büyük bir ihtimalle Aybar getirilecektir. Arap saçı... Yeni Türkiye Partisinin kurulduğu geçen hafta içinde, eğlence bakı- mından başkentliler, Y.T.P. cilere rağmen gene de İstanbullulara gıpta ettiler.. Çünkü, siyasi vodvillerin en eğlencelileri istanbulda sahneye kon- u. Istanbuldaki politika heveslisi müteşebbisler, harekete geçmek için İçişleri obakanlığının yeni partilerin kurulabilmesi için verdiği bir aylık mehilin sona erdiği geçtiğimiz hafta- nın ilk gününe kadar beklediler. O pazartesi, Vilâyet binasının heybetli mermer antresinden içeri, ellerinde lahana yaprağı kâğıtlar bulunan bir- takım grupçuklar, olağanüstü heye- can içinde, fakat mütereddit ve sessiz sedasız daldılar. Kuruluş müracaatını ilk yapan- lar, rumuzu D.P. n bir isim seç- tiklerinden dolayı fazlasıyla dikkati çeken aklı evvel Düstur Partililer ol- du. Saat 11.15 te dilekçelerini, prog- ram ve içtüzüklerini Vali Muavini Fikret Arslana teslim ettiler ve sa- vuşup gittiler. Diğer müracaatlar hep öğleden sonra yapıldı. 15.07 de, daha önce ilân ettikleri saatten 7 dakika geç, İşçi Partililer arzı endam etti- ler. Hepsi de genç olan kurucuların kalplerinde yatan müşterek aslanı yüzlerinden okumak müşkül değildi. Derken arkadan, 15,37 de en eğlen- celi müracaata sıra geldi. Tek kuru- cum Tevfik Para Piremehmetoğlu, Kemalist Gençlik Partisinin kudretli temellerini att!.. Ne var ki, eski Sü vari binbaşısı ve ikinci sınıf gazete- lerde neşredilen pehlivan tefrikaları ile meşhur spor yazan Piremehmet oğlu, sâdece dilekçe vermişti. Bir ay lık mehilin bittiği saat 17'ye kadar program ve içtüzüğünü getirmediğin den, cafcaflı ismine rağmen varlığın- dan hiçbir gençlik teşekkülünün ha- berdar bulunmadığı siyasi teşekkülü- nün formalitesi otamamlanmadığın- dan, kurulmuş sayılıp sayılmıyacağı meçhul kaldı. Fahriye İffetkaya, Bedia Seven, Nadi Çakın, Memduh Tarhan ve Ga- lip Atakan nâm beş meçhul kurucu, Vilayete, tesbiti ancak foto - finişle AKİS, 20 ŞUBAT 1961 mümkün olabilecek şekilde yetişti- ler. Vali Muavini Arslana 16.55 te düekçelerini, malın ve iç- tüzüklerini tealim edip Millete Hiz- met Partisinin Türkiyenin en gen siyasi teşekkülü olarak vaftizini ta- mamladılar. Yumurtlamadan gıdaklayanlar İşçi Partisi Oöncüleri, müteakiben ağırbaşlı Divan Otelinin sigara sa- lonunda bir basın toplantısı tertiple- diler. Her kafadan çıkan ses ve fikir anarşisinden O anlaşılabildiğine göre, esas maksat ve gayeleri ezilen işçi sınıfının haklarım korumaktı! Şimdi- ye kadar çeşitli ,siyasi teşekküllerin kadroları içinde eriyip kaybolan ada- le ve kafa emekçilerini İşçi Partisi çatısı altında toplıyacak, onların tem- silcisi olacaklardı. İç gücü değerlen dirilecek, istihsal arttırılacak, adale ve kafa işçilerinden ve istihlâk mad- delerinden vergi ahnmıyacaktı. Bü- tün fertler devlet tarafından sigorta ettirilecekti. Devlet her vatandaşa iş bulmakla mükellef tutulacaktı. Bu- ram buram Poujadisme kokan İşçi Partisinin 120 kişilik bir Parti Mec- lisi olacaktı. 21 sandanyalık Merkez İcra Komitesini, Parti Meclisi tefrik edecekti. Şimdi omesele, 120 kişiyi bulmağa kalmıştı. Kurucular geceli gündüzlü toplantı üstüne toplantı, temas üstüne temas yapmışlar, fakat onbir rakamını yükseltmek o çabala- rında talihsizliğe (uğramışlardır. İlk başvurdukları, Kurucu Meclisteki altı işçi temsilcisi olmuştur. Telgraflarla yapılan iltihak davetlerine, eski mil- letvekillerinden İsmail İnan hariç, henüz cevap veren çıkmamıştır. İnan dobra dobra konuşmuş, ümitlerin parlaklığım yok eden cevabi telgra- İşçi Partisi kuruluyor Hadi hayırlısı! YURTTA OLUP BİTENLER fında, "Fayda değil, zarar getirecek- tir" mütaleasını yürüterek daveti reddetmiştir. Kurucular, altı i işçitem- silcisinin cevaplarına intizaren, Sos- yalist Partisinin bazı mensuplarıyla müzakerelere başlamışlardır. Kendi- lerine pek güvenleri oolmadığından, işçi camiası dışında bazı şöhretlerin peşinde koşmaktadırlar. Dam üstünde saksağan Güven Partililer ise, daha ilk gün- den azimkar olduklarını ispat et- 15.40 ta Vilâyete geldiler ve di- lekçeleriyle içtüzük ve programlarım bizzat Istanbulun cerbezeli Vali o ve Belediye Başkanı çift yıldızlı General Refik Tulgaya sunmak konusunda dayattılar. Tulganın, o gün işleri Vi- lâyet dışındaydı. Özel Kalem Müdü- rünün odasında 16.19'a kadar sabır- la ve yılmadan bekledüer. Neticede, müracaatlarım Vali Muavinine yap- mayan yegane müteşebbisler mutlu- luğuna erdiklerinden, Güven Partisi- nin kuruluş töreni en alâyişli tören oldu. Partinin altı kurucusundan dör- dü, Tulganın huzurundan ayrıldıktan sonra, gazetecileri muhteşem Hilton Otelinde yapacakları basın toplantı- sına davet ettiler. Fakat Güven Par- tisinin "fazilet oku ve daima müfte- hir kalacakları fazilet mesleği" men- supları gazetecilerden ikisinden gay- risi davete icabet etmedi. Tertipçile- rince fevkalâde omühimsenen basın toplantısında (o başsözcülüğü, kendisi hariç beş kişilik kurucular heyetinin Genel Başkam ve kendisini "eski mu- harip, müellif ve yazar" olarak tak- dim eden emekli Kurmay Albay Sa- dık Atak yaptı. Bir ara, Anka- radaki Piyade Okulunun Kuman- danlığım da deruhte etmiş bulunan: Atak, basın toplantısında, Güven is-i mini, Atatürkün kendileri için ilham kaynağı kabul ettikleri "Çalış, övün; Güven" vecizesinden aldıklarım açık-; ladı. Yaşlı emekli Kurmay Albayın gazetecilerce kısa sürdürülen basın toplantısında anlattıkları bu kadardı. Ama anlatılacak daha çok hususlar, vardı. Beş kişinin Genel Sekreteri, Atak gibi EMİNSU'cu olmıyan emek li Binbaşı Nihat Özdemirdi. Özdemir; emekliye ayrıldıktan sonra terzilik tahsil etmişti, şimdi İstiklâl Cadde-; sinde konfeksiyonculuk yapmaktaydı; Kurucular heyetini havi listede mes- leği "sanatkar" olarak gösterilmişti, Özdemir bestekârdı. Alaturkanın her makamından 36 bestesi vardı. Niha- yet bir klasik kurucular heyetinde bulunması zaruri bir tüccar, Mustafa Tarı da beş kişinin muhasibiydi. Ge- riye kalan kurucular Anadolu - Son Baskı isimli akşam gazetesi sahibi 19