20 Şubat 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

20 Şubat 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt:XX, Sayı: 347 Millet Uğurlu gün Bitirdiğimiz hafta içinde başkentte- M.B.K. çevrelerinden yayılan bir tasavvur memileket işlerini çok oya- kından takip edenler arasında büyük bir süratle geniş taraftar topladı. İh- tilâlin ilk gününden itibaren serbest seçime dayanan bir demokratik ida- reyi kendisine ideal edinmiş bulunan M.B.K. İkinci Cumhuriyetin başlan- gıcıyla Birinci oCumhuriyetin sonu- nun aynı tarihe rastlatılmasınınyo- lunu bir süredir zaten araştırmaktay- dı. Temsilciler Meclisindeki iki ana Cemil Gürsel komisyonun, Anayasa ve Seçim Ko- misyonlarının çalışma temposu bitir- diğimiz hafta bu yolu suyun yüzüne çıkartı. İki komisyon da mesaisini aşağı yukarı tamamlamıştı. İ sarı hemen hemen aynı zamanda Ku- rucu Meclise sunulacaktı. O halde, Referandum İle Seçimi aym gün yap mak pekâlâ kabil olacaktı. Bu imkân belirince, sâdece M.B.K. üyelerinin karşılandı. 4 AKİS 20 ŞUBAT 1961 HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Referandum ile Seçimin beraber- ce yapılmasının faydaları, bitirdiği- miz hafta içinde başkentte en ziyade konuşulan konu idi. Memleketteki şartların erken bir seçimi milli men- faatlerbakımından gerekli kılması- --- yanında, bunun milyonlarca lira- lık tasarruf sağlaması, otasavvurun cazibesini Hazinenin durumunu iyi bilenler nezdinde arttırdı. Siyasi faaliyete Mart başından itibaren müsaade olunduğu takdirde yeni kurulan partilere şanslarını dene- mek için lüzumlu zaman veril- miş olacağından -zira Mart ba şında siyasi faaliyete izin verip Mayıs sonunda seçim yapmakla Mayıs tonunda siyasi faaliyete İzin verip Ağustos veya Eylülde seçim yapmak arasında hiç bir fark yok- tur- böyle bir mahzur da ortaya çık- mayacaktı. Yassıadaya gelince Ma- yısa kadar esas neticeler alınmış o- lacaktt. Tereddütler daha ziyade bir başka nokta üzerinde düğümlendi: Ya, referandumda Anayasa reddedi- lirse? Bitirdiğimiz hafta içinde, Re- ferandumla Seçimi 27 Mayıs günü bir arada yapma fikrinin büyük itibar görmesinin sebebi bu noktada bir pratik çarenin ileri sürülmesi oldu. Çâre şuydu: 27 Mayıs günü seçmen kapalı mahalde iki sandığa iki rey atar. Biri, Anayasaya verilen Evet veya Hayır cevabıdır, Öteki Türkiye Büyük Millet Meclisini teşkil ede- ceklerin listesidir. Türkiye Büyük Millet Meclisi teşekkül edince eğer referandumun neticesi müsbetse nor- mal parlâmento olarak işler. Yok, A- nayasa kabul edilmemişse yeni bir Kurucu Meclis olarak çalışır ve İkin- ci Anayasayı hazırlar. Çâre pak çok çevrede mantıki bulundu ve fikir ü- zerinde daha ciddi şekilde düşünül- meye başlandı. Erken seçim ihtimali sâdece baş- kentte, yâni siyasi çevrelerde iyi kar- şılanmadı. Memlekette herkesin nor- mal demokratik idareye en kısa za- manda seçilmesi arzusuyla dola bu- lunması, M.B.K. nden gelen tasav- vurun her tarafta büyük memnunluk uyandırmasına yol açtı. Devamlı bir huzurun ancak istikrarla, İstikrarın ise serbest seçimle geleceği, bu yapıl- madan suların durulmayacağı gerçe- 8i zaten ortaya çıkmış. bulunuyordu. İntikal devresinin uzamasını biç kim- se istemediğinden, pratik bir çarenin başkentte gittikçe taraftar toplama- sı pek az insan için sürpriz oldu. Temsilciler “Meclisinde de fikir kor- vetle yayıldı. (o Bitirdiğimiz haftanın sonunda, bu tasavvurun fiil Ohaline getirilmesi için fikri hazırlıklar baş- lamıştı bile.. Politikacılar İki büyük dost Güzel bir gününü aydınlattığı sabahı, şehre bir karta) güneşin soğuk Ankara son cuma vuvasmm İsmet İnönü heybetiyle bakan pembe Oo Çankaya köşkünde heyecanlı bir hava esiyor- du. Saatler 10.25'i gösterinceye kadar Devlet Başkanının tarihi ikametğa- hında, sâdece biraz sonra gelecek o- lan mümtaz ziyaretçiden ve bu ziya- retten bahsedildi. Heyecanlı obulu- nanlar arasında Devlet Başkam Ce- mal Gürsel de vardı. Uzun süren ve ancak iradesiyle altetmeğe muvaf- fak olduğu bir hastalıktan sonra. İs- met İnönü ile ilk defa karşılaşacaktı. İnönü de bir rahatsızlık geçirmişti. İki lider hasta oldukları sırada bir- AKİS, 20 ŞUBAT 1961