20 Şubat 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

20 Şubat 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER birlerinin sıhhatiyle kendi sıhhatleri derecesinde alakalanmışlar, telefon- la veya vasıtalı karşılıklı şifa dile- ğinde bulunmuşlardı. İnönü İyileştik- ten sonra Devlet Başkanına, geçmiş olsun ziyaretinde bulunmayı arzula- mıştı. Fakat o tarihte Gürsel henüz yatağında yatıyor yahut koltuğunda oturuyordu, İsmet İnönüyü ayakta karşılayamamak kendisini üzecekti. Aldığı asker terbiyesi ve şahsi neza- keti ziyareti biraz ileri tarihe bırak- tırdı. Bu arada doktorları da heye- canlanmasını doğru (o bulmuyorlardı. Ama bitirdiğimiz haftanın sonunda iyi gönler artık geri gelmişti Dev- let Başkanı hastalığıyla savaşından muzaffer çıkmıştı. Rahatça çalışabil- diği gibi bir bastona, yahut bir kola hafifçe dayanmak suretiyle yürüye- biliyordu da.. Türkiyenin yaşayan en büyük askerini bir askere has şekil- de karşılayabileceğinden emin olun- ca, Devlet Başkanı İnönünün Ziyare- tinden şeref duyacağını bildirdi. O gün, saat Başkanının plâkasız, muhteşem Ca- dillac'ı -Menderes arabayı kendisi için hususi surette getirtmiş, fakat kullanması kısmet oolmamıştır- Me- busevlerdekı Ayten Oosokağa süratle 6 10.12 idi ki Devlet. girdi ve 20 numaralı evin önünde durdu. Arabadan Devlet Başkanının bir yaveri indi ve bahçe içindeki, mü- tevazi fakat şirin, iki katlı evin ka- pısını çaldı. Az sonra aynı kapıdan aynı yaver yanında beyaz saçlı, gü- ler yüzlü, her zamankinden daha dinç görünen İnönüyle birlikte çıktı, İnö- nü siyah bir palto, siyah şapka giy- mişti. Boynunda meşhur yün atkısı vardı. Cadillac'ın uzun boylu, ince bıyıklı genç şoförü -Orgeneral Gür- selin, Kara Kuvvetleri Komutanı i- ken makam şoförüydü- kapıyı açtı. İnönü, yaverle beraber otomobile İnönü Gürseli ziyaret ettikten sonra Çankayadan ayrılıyor Hiç yabancılık çekmedi bindi. Cadillac Ayten sokaktan Çan- kaya istikametinde hareket etti. Gençlik caddesinden ve yeni Bü- yük Millet Meclisinin önünden Ata- türk Bulvarına çıkan araba Çanka- yanın çamuru buz tutmuş stabilize dik yokuşunu bir nefeste otırmandı. Nizamiyedeki (oOotomatik silahlı as- kerlerin selamları arasında, dar yol- dan Pembe Köşkün merdivenleri ö- nüne yanaştı. Merdivenlerin başında İhtilâl hükümetlerinin dirayetli Dış- işleri Bakanı Selim Sarper ve Devlet Başkanının yakışıklı başyaveriyle di- ğer yaverleri İsmet İnönüyü karşıla- dılar. Cemal Gürsel çarşamba günü Selim Sarpere telefon ederek Inönü- nün kendisini ziyaret edeceğini bil- dirmiş ve görüşmede hazır bulunma- sını istemişti. o Merdivenleri ağır a- dımlarla çıkan 77 yaşındaki İnönü bir yabancılık (o hissetmeksizin kapı- dan içeri girdi. Aşina ziyaretçi Antrede İnönünün paltosu alındı. I- nönü u gri, kruvaze bir fla- nel elbise giymiş, ceketinin iki düğ- mesini de iliklemişti. Üst cebinde be- yaz bir mendilin düz kenarı görünü» yordu, içinde bir kaşmir, açık gri sve- ter vardı. Kravatı parlak kumaştan- di. Eski Cumhurbaşkanı kendisine "Buradan efendim" diye yol göste- rilmesine aldırmadan sol taraftaki yaverler odasına doğru yürüdü, "Şu- radan gidelim" diyerek oradan bi- lardo salonuna geçti. Salonda bilar- do masası yoktu. İnönü Selim Sarpe- re dönerek "Bilardo masası ne oldu?" diye sordu. Sarper cevap verdi: “...Yukarı osalona alındı, efen- dim. Gürsel paşa bilardo oynuyor da." İnönü neşeyle gülerek: "— Çok iyi! Demek bilardo oynu- yor. Çok güzel. Çok güzel" dedi. Oradan tekrar koridora çıkıldı. AKİS, 20 ŞUBAT 1961