20 Şubat 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

20 Şubat 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Diyor ve icabederse lüzumlu yardımlar da sağlanacaktır. "Bütçenin ana vasıflarını şöyle özetleyebiliriz: I — İlk öğretime ayrılan miktar» 180 milyon lira- dan 240 milyona yükseltilmiştir. 2 — Yatıranlara önem verilmiştir. S — Câri masraflarda azalma vardır. Zahiri olarak görülen artma maaşlara yapılan zamlardan doğmak- tadır. 4 — Bütçe 4 ayda bir kontrollü olarak tatbik edile- cektir. 5 — Bir komisyon bütün emeklilerin değişik du- rumlarım tetkik etmektedir. e Değişiklikler bir esasa bağlanacaktır. Bu konuda hazırlanacak kanun tasarısı yakında tamamlanıp Meclise verilecektir. 6 — Maaşların artmasıyla fiyatlarda artma olma- yacaktır. 7 — Döner sermayelerin daha rasyonel bir şekilde kullanılması için tedbirler alınması konusunda komis- yonumuzun temennisi vardır. 8 — Kontrol sisteminin ıslahı ile Sayıştay ve yük- sek murakabe heyeti görevlerinin revizyona tâbi tutul- ması da temenniye şayandır. 9 — Hususi sermayenin kalkınmada ooynıyacağı rol mühim görülmüştür. Komisyonda hususi sermaye- nin teşvik edilmesi ve yardım yapılması temennisinde bulunuldu." "Bundan başka, gerek Merkez Bankasından alın- makta olan & 15'in & 5'e indirilmesi, gerek bu banka- nın haftada bir çıkaracağı bültenlerle iktisadi durumu bütün teferruatıyla efkârı umumiyeye arzetmesi ikti- sadi hayatımızda bir yenilik olacaktır. "Maliye bakanlığında bir Vergi Islah Komisyonu kurulmuştur. Bu komisyonun vazifesi, mert bütün ver- gi kanunlarım ele alarak hak ve hukuka dayanır bir şekle sokmağa çalışmaktır. Bilhassa vergilerdeki sivri noktaların giderilmesi ilk hedef olacak ve tahmin ede- rim, ilkbahar sonuna kadar bu hususta bir netice alı- nacaktır. "Bankaların, bilhassa sanayi erbabına gerekli yar- dımda bulunabilmeleri için Maliye bakanlığı tarafın- dan bir etüd yapılmaktadır, İcabeden fon, bankalara yakın zamanda verilebilecektir. "Köylümüzün dertlerinden biri de borçlandır. Köy- AKİS, 20 ŞUBAT 1961 Fikret Kuytak Çakır gözlü kurmay lümüze rahatlık vermek için zirai kredilerinin muayyen esaslar dahilinde tecil edilmesi düşünülmüş ve bu husus sağlanmıştır. Köylüye bundan sonra verilecek krediler daha ziyade ihtiyacı olan sahalarda olacak ve bu kre- diler politik bir maksat taşımıyacaktır. "Netice olarak şunu tebarüz ettirmek yerinde olur: Zamanımızın kısırlığına rağmen bundan sonraki bütçe- lere örnek bir bütçe hazırlamağa çalıştık. Bu itibarla vazifemizi yaptığımza kaniim," "Şunu bilhassa ifade etmek isterim ki, mesaimiz son derece yorucu olda. Bâzı geceler sabahladık. Fakat hiç birimiz yorgunluğumuzu hissetmedik. Komisyonda vazifeli temsilci arkadaşlar ellerinden geleni tam bir anlayış havası içinde yaptılar. Bu çalışmanın mahsulü Kuruca Mecliste müzakere edilecek 1961 Bütçesidir,"