20 Mart 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

20 Mart 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

SANAT Haberler İngiliz Şiiri Geçen haftanın en önemli edebiyat olaylarından biri, ünlü İngiliz şa- iri Stephen Spender'in başkente geli- şi ve yaptığı konuşmaları oldu. Stephen Spender, iki dünya savaşı arasında yetişen İngiliz şairlerinin en Önde gelenlerinden biridir. 1930 yıllarında adı anılmaya başlamıştır. Bugünkü İngiliz şiirinde önemli bir yeri vardır. Ayrıca romanı ve eleş- tirme kitapları da yayınlanmıştır. Sanatsevenler Aslında, sanatçının İngiliz şiiri hak- kında bir konferans vermesi bekleni- yordu. Şair, kısa bir girişten sonra çeşitli İngiliz şairlerinden ve kendi şiirlerinden Örnekler okudu. Sonra da sorulara cevaplar verdi. Önceden ko- nuşmanın ve okunacak şiirlerin Türk- çeye de çevrileceği söylenmesine rağ- men bu yapılmadı. Bu yüzden İngiliz- ce bilmeyenlerle, bildiğini sanıp da tek kelime anlamıyanlar, sâdece Ün- lü bir İngiliz şairini görmekle yetin- diler. Şairin Sanatseverler Klübündeki konuşmasına İngiliz Büyükelçisiyle eşi de gelmişlerdi. İngiliz Kültür He- yeti Başkanı da konuşmayı takip e- denler arasında bulunuyordu. Dinle- yicilerin çoğu Ankaradaki şairlerle yazarlardı. Klüp Başkam Munis Fa- ik Ozansoy, Nermin Menemencloğlu. Cevdet Kudret, Salâh Birsel, Muhtar Körükçü, İlhan Berk, Erdal Öz, Tur- gut Uyar, Hüseyin Cöntürk, M. Su- nullah Arısoy toplantıda bulunanlar arasındaydı. İngilizce bilmeyenlerden en şanslı şairler Turgut Uyarla M. Sunullah Ansoydu. Çünkü yanlarında Mr. St- reater oturuyordu. Mr. treater, Spender'in söylediklerini ana çizgile- riyle iki şaire tercüme ediyordu. Nermin menemencioğlu soruları İngilizceye ve şairin cevaplarım da Türkçeye çevirdi. Bu arada Hüseyin Cöntürk -eleştirmeci- kalkıp da bül- bül gibi İngilizce şakımaya başlayın- ca işler değişti. Sorular İngilizce so- ruluyor, cevaplar İngilizce veriliyor, dinleyiciler de, elleri böğrünce bakı- --- duruyorlardı. Yalnız "Ulu Ozan" terir bir ifadeyle başını sallıyor veya gülümsüyordu. İngilizceyi bilenler, Berkin bu dili değil ama Berkçeyi bil- mesinin muhtemel olduğunu ileri sü- rüyorlardı. AKİS, 20 MART 1961 "Anlamsız" mı? O da kim? Cair Spendere sorulan sorulardan biri de "anlamsız şiir hakkında ne düşünüyorsunuz?" du. Zorluk, bu so- runun İngilizceye çevrilmesinde çıktı. Nermin Menemencioğlu böyle bir so- ruyu şairin anlamakta güçlük çeke- ceğini söyledi. ingilizcede "anlamsız şiir" diye bir deyimin olmadığını, bu- nun sâdece bize mahsus olduğunu an- latmaya çalıştı ama, soru sahibi di- rendi. Şairden, biraz açıklama yapı- larak fikri soruldu. Spender'in ilk ce- vabı gülümseme oldu. Sonra da ka- pan, karanlık, güç anlaşılır şiir ola- bileceğini ama "anlamsız şiir"le bu- güne değin hiç tanışmadığını, nazik bir şekilde ifade etti. "Anlamsız şiir" çilerin kimselere bırakmamakta dikkat ve itina gösteren liderliğini büyük bir n Berk, şairin cevabı Türkçeye çevrildiği sırada, pi- posunu fiyakalı bir şekilde tutuyor ve gözleriyle klübün tavamndaki avize- yi, ilk görenlerin hayret ve hayran- seyrediyordu. lığı o içinde Tarihle karşıkarşıya Geçen haftanın sonunda açılan Ta - rihi Kıyafetlerle Bebek Manken- ler Sergisi" bu mevsimin en ilgi çe- kici sergilerinden biri oldu. Genç sanatçı İnci Tuğsavul ile an- nesi Haoer Tuğsavulun gerçekten bü- yük bir emek vererek, tarihi belge- leri inceliyerek düzenledikleri kompo- zisyonlar çok başarılıydı. Serginin açılışında Basın - Yayın ve Turizm Bakam Cihad Baban da vardı. Sergiyi baştan sona büyük bir dikkatle gezdi, verilen izahatı ilgiyle dinledi. Ana * kız sanatçıları başarıla- rından ötürü kutladı. Sergide hemen hemen bütün res- samlar vardı. Asuman Kılıç aynı za- manda sekreteri olan İnci Tuğsa- vulun sergisinde ev sahipliği görevi- ni başarıyla yapıyor, kendi sergisinin açılışı kadar memnun görünüyordu. Salon Özel surette ışıklandırılmıştı. Teyple hafif müzik çalınıyordu. Sergide 22 kompozisyon o bulunu- yordu. Mevleviler, Konya Kasık Oyu- nu, Kardeş Kardeşi Vurur Mu?, Ba- şını ve Şehit, Kütahya Dağ- larında Urfa Kılıç Oyunu, Kerem ile Aslı. Karacaoğlan ile Elif, Ferhat ile 21