25 Aralık 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

25 Aralık 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl : 8, Cilt: XXIII, Sayı 391 Yazı İşleri : Rüzgarlı Sokak No: 1 Tel: 11 89 92 P. K. 582 Ankara İdare: Rüzgârlı sokak No: 1 Rüzgarlı Matbaa Tel: 10 61 96 Başyazar Metin Toker AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına İmtiyaz sahibi ve Müessese Müdürü Mübin TOKER Yazı işlerini fiilen idare eden Mesul Yazıişleri Müdürü Kurtul ALTUĞ Karikatür : Fotoğraf: Hüseyin EZER Associated Press Türk Haberler Ajansı Klişe Doğan Klişe Bu mecmua Basın Ahlak yas sna uymayı taahhüt etmiştir. Abone şartları : 3 aylık (12 nüsha) : 10.00 lira 6 aylık (25 nüsha) : 20.00 lira 1 senlik (52 nüsha) 40.00 lira İlan şartları: :20 3 renkli arka kapak : 1500TI. Jan işleri. Telefon: 10 Gi 96 Basıldığı yer : Güneş Matbaacılık T.A.Ş. FİYATI: 1 LİRA Basıldığı tarih 24.12.1961 Kapak resmimiz Yılın Adamları İnönü - Gagarin Kendi Sevgili AKİS Okuyucuları, (Kapaktaki Adamlar) Bu sayımızın kapağında, AKİS'in kurmay heyeti tarafından tesbit edi- len "1961 Yılının Adamları"nı takdim ediyoruz. Türkiyemiz gibi bir memleket için, geride kalan bir yıl içinde ha- diselere iyi veya kötü istikamette en ziyade tesir eden, yahut yeni de- vir açan şahsiyeti iki plânda mütalea etmek zarureti varda*. Bir, dünya planında. Bir, memleket plânında. Zira, bir ufak memleketin kendi me- seleleriyle dünya meseleleri arasında muazzam farklar vardır. Ancak Dünya Devletleridir ki, o çapta davalarla milletlerini meşgul ettirtmek- tedirler. Hatta, onda bile fazla mübalâğa etmemek lâzımdır. Bırakınız Amerika ve Rusyayı, Almanyada Berlin meselesinin herkes için en mü- him mesele olduğuna inanmak kolay değildir. XX. Asrın ikinci yarısın- da insanlar, bütün dış görünüşün aksine, bencilliklerini kaybetmemiş- lerdir ve kendi gündelik hayatlarının dâvalarına her dâvadan fazla önem vermektedirler. Böyle olunca, Türkiyemiz gibi bir memlekette Yılın Adamı bir değil, ikidir. Banların birincisi, dünya çapındaki hadiselerin yarattığı Yılın Adamıdır. Öteki, memleket çapındaki hadiselerin.. Aramızda AKİS'in kurmay heyeti, bunların birincisi olarak Gagarini seçmiş- tir, ikincisi İnönüdür. Gagarin adı, belki sâdece 1961 yılının değil, bütün XX. Asrın sem- bolü olacaktır. Fezaya çıkan ilk insan Gagarin, insanlık tarihinde açı- lan yeni bir devrin öncüsüdür. Sembol kelimesi, Gagarinin huhusiyetini tam anlatan kelimedir. Zira Gagarinin şahsında sembolünü bulan hâdi- se, aslında bütün bu”* ekibin, hattâ doğrudan doğruya medeni âlemin ese- ridir. İlmin ve onun yanında tekniğin bugünkü hale gelmesi için atılan her adım, Gagarini fezaya götürüp getiren gerçek vasıtadır. Gagarin, bunun içine binme mazhariyetine eriştiğinden dolayı hadisenin sembolü olmuştur. İnsanlık aslında, onun şahsında, isimleri, hattâ milliyetleri, cinsleri in. sayısız evladını selamlamaktadır. a buni un yanında, Gagarinin temsil ettiği başka bir husus var- dır. elle 1961 yılı insanının macera ruhunu, esrarlı âlemin sırlarını çözme arzusunu, tehlikeler karşısındaki pervasızlığını da gözler önüne sermektedir. Sonu meçhul Ur ani m Gagarin 1961 yılı insanı tarafından sâdece takdir değil, ayni a gıpta duygularıyla takip edilmiştir. Bu, içinde yaşadığımız ei Gök canlı bir hususiyetidir. Bu iki nokta, Gagarinin 1961 Yılı Dünyasının Adamı sayılması için kâfidir. Türkiye için Yılın Adamı konusunda, aşağı yukarı aynı kolaylık vardır. İsmet e hatıra mi rakiplerinin çok önünde bir va- ziyettedir. Bu rakipler belki Salim dnan Menderes ve Türk Seç- meni olabilir. AKİS'in kurmay bereli kanaati, ilk iki ismin 1960'da yaratılmış bir hadisenin 1961'de, mukadder neticesine varmasıyla alaka- lı olduğudur. Yassıada kararları, Türk toplumunun hayatında ancak 27 Mayıs 1960 Thtilâlinin bir parçası olarak kalmış, ondan öteye bir tesir icra etmemiştir. Türk Seçmeni 15 Ekim günü iradesini belli ederken, asıl büyük ro- lü gene idarecilerine bırakmıştır. Şu anda İsmet İnönünün şahsının top- lumumuzun kaderi üzerindeki tesiri, başka hiç bir şeyle ölçülemeyecek pe önemlidir, hayatidir. Gerek seçimlerden hemen önceki devrede, rek seçimleri takip eden kritik günlerde İsmet Paşanın oynadığı rol, kendisini 1961 Yılının Adamı olarak ilana yetecek ehemmiyettedir. Tür- kiyenin mukadderatı şu anda İsmet İnönünün davranışlarındaki basiret payıyla sıkı sıkıya ilgilidir ve bu tesir önümüzdeki yıllarda dahi kendi- sini hissettirmekten geri kalmayacaktır. Dünya ve Türkiye, AKİS'in görüşüne göre, herkesten fasla Gaga- rin ile İsmet İnönünün tesir ettiği hadiselerle 1961 yılını kapamaktadır 1962 yılı için en iyi dileklerimizle. Saygılarımızla AKİS