25 Aralık 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

25 Aralık 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

rİne bina ettiğine göre bir sataşma- nın mevcudiyeti açıktı. Zira İçtü- züğe göre, sataşma budur. Yoksa, mutlaka anaya avrata küfür etme lü- zumu yoktur. Aaa! Aksoy, bir sataş- manın olmadığı hükmünü tefhim et- ti ve Esengine söz vermedi. Esen- gin direnince işi oya koydu, Mecli- inA.P.,Y.T.P.veC.K.M. sI- ralarından derlenen bir ekseriyet E- şengini konuşturmama kararı aldı. Allahtan ki Feyzioglu Hükümet a- dına söz isteyip meseleye tek değil çifttaraflıprojektörünütuttu ve te- zinde, şimdi şikâyet edilen antitez de- recesinde tehlike taşıdığını (o belirtti. Böylece af meselesinin ilk van Büyük Mecliste oynandı. Am daha ziyade bir çerez hüviyeti va dı. Zira mönünün esas yemeği pa- zartesi günü Meclise gelecektir. Kabinede ittifak Hakikaten, o gün saat 17'de, Meclis elektriklerinin de sönmesiyle can- lılığını kaybettiği sırada Bakan a- rabaları muhteşem Parlamento bina- sının aynı derecedeki heybetli kapısı- na yanaştı ve Hükümet üyelerini Başbakanlığa taşıdı. Kabine toplan- tısı vardı. İsmet İnönü, Ertuğrul Ak- ça tarafından verilmiş olan ve Mec- lisin pazartesi günkü gündemine alı- nacak bulunan afla ilgili sözlü soru- ya o sabah hazırladığı cevabı Bakan arkadaşlarına okudu. İnönünün tutu- mu son derece sarihti ve bir bardak suda koparılan fırtınaya son verecek kuvveti taşıyordu. Hükümet progra- YURTTA OLUP BİTENLER mında bir değişiklik bahis konusu de- ğildi. Geçmiş siyasi mücadelelerin; ya- ralarını sarmak Kabinenin hedefiydi: Ama o programda belirtilen sırada da bir değişiklik yoktu. Evvelâ ce- miyette tabii hayat başlayacak." mil- let memleket meseleleri üzerine ği- inönü Gümüşpala İle af konusunda görüşüyor Karşılıklı Denilen Mesele ei tekrar kulak veriniz. Af lafı kimin lafıdır, bilir misi- niz? Koalisyonu sabote etmek İsteyenlerin. Bunlar sanıyorlar ki, İnönü Kabinesi oortadan kalkınca bir hükümet buhranı patlak vere- cektir. Bu buhran, yeni seçimlere yol açacaktır. Teni seçim, kendi partilerine mutlak ekseriyet sağla- yacaktır. Böylece İkinci D.P. Devri. bu sefer kendi idarelerinde yeniden başlayacaktır. O de, mümkün olduğu kadar çok A.P.liyi olmaya- cak duaya amin dedirtmek lâzım- da. Tâki, Bütçe dolayısıyla Hükü- met güven oyu istediğinde alama- sın ve ortadan kalksın. Bunların 1 numaralı propagan- da silâhı, İnönünün affı istemedi- idir. İhtilâl (yapıp, iktidara oturmak isteyenlerin. Bunlar sa- nıyorlar ki İnönü, sâdece koalisyo- nu kurtarmak ve kendisini Tarihe biç kindar olmayan, her ne pa- hasına olursa olsun demokratik re- jim isteyen, bunu sağlayıp peygam- berlik mertebesine erişmiş bir insan diye geçirmek için memleketin AKİS, 25 ARALIK 1961 sağlam kuvwvetlerinin temayülleri aksine tasarruflarda bulunacaktır. Tıpkı, budala Menderesin yaptığı gibi. O zaman ihtilâl sebebi ellerine geçmiş olacaktır ve at yamanının henüz gelmediği aklı başında herkes tarafından kabul edildiğine (göre milletin aklı başında bütün unsur- larının desteğini kazanacaklardır. Bunların 1 numaralı propagan- da silahı, İnönünün affı istediğidir. 3 - Siyasi yatırım meraklılarının. Bunlar, esen havaya göre kalıp de- ğiştirip kendilerini basiret -ve da- ha mühimi, kudret- sahibi göster- mek isteyenlerdir. İsimlerini odu- yurmak, politik veya mali kazanç- lar sağlamak, işlerde söz ve hadise- lerde nüfuza malik olduklarını gös- termek başlıca gayretleridir. Bun- lar, müvekkillerini satmış -alimal- lah, analarını bile satabilirler- bir takım Yassıada avukatlarıdır. İs- tanbul piyasasına, işleri başarıyla takip edebilecekleri hususunda ha- beri daha şimdiden salmışlardır. Yeni müşteriler (o beklemektedirler. Hele, bugünküleri dehleyip Koalis- yon Bakanı da oldular mı, fiyatla- rını daha da arttıracaklardır. anlayış Bunların 1 numaralı propaganda silahı, İnönünün kendileriyle bera- ber olduğu zehabım yaratmaktır. Diyeceksiniz ki, ya bu memle- ketin iyi niyet erbabı? Bir affın, “en kısa zaman" olmasını yürekten arzuladıkları "en münasip zaman" da çıkmasını gerçekten isteyenler, buna çalışanlar? Suçluların kendi- leri, "Babamızın çiftliğine yabancı- lar girdi" kompleksine (o kapılma- mış yakınları? Hakikaten ıstırap çekenler? Politika endişeleri olma- yanlar? Şu memlekette huzur gü- neşinin parladığını görmeyi ideal edinenler? Her üç gruba karşı, in- fialle doğrulanlar? AKİS, bundan üç 25 Eylülde yazısını şöyle “ Ditiriyorduz "Bu, Yassıada suçluları ve anla- rın er Ki gerçekler e doğru ü ui oyi üçüncü firsatıdır. İkdldarda bulundukları sırada mei leket realitelerimi ve cemiyetteki uyvet engesini anlamamı. olmaları kendilerini Yasadaya gö- ürmüştüi. nlar oYassıadadayken irmüştür. Gi yapılan hesaplar larının sebebini teşkil etmiştir. Şans, son şanslarıdır,"