1 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

1 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

TARİH Bakanlığını teklif etti. Buna muke- bil Reichstag, Hitlere memleketi ka- rarnamelerle idare etmek yetkisini verecekti. Relchstag bunu kabul et mediği takdirde, feshedilecekti, Bu sırada Goebels hatıra defterine şun- ları yazıyordu: “Bir defa iktidarı al- dıktan sonra onu asla vermeyeceğiz. Bakanlıklardan bizim ancak ölüleri- mizi çıkarabilirler”, Aslına bakılırsa Propaganda Bakanının bu kehaneti gerçekleşti. Ama, tam 13 sene sonra ve hem Almanya, hem dünya için ne kadar kan, göz yaşı, ıstırap pahasi- na., Hitler, Schleichemin yanından nikbin ayrıldı, General Hitleri tanı. miyordu ama, Hitler de Generali ta nımıyordu Zira Schleicher, oyununun tehli- kesini gördü. Tutumunu değiştirdi ve Hitlere karşı Papen'i tutmayı daha faydalı buldu, Üç adam 13 Ağustos- ta bir araya geldiler. Schleicher Hit- lere ancak Başbakan Yardımcılığının verilebileceğini söyledi, Papen Baş- bakan kalacaktı, Nazi lideri bunu ha- karet saydı ve söylemediğini bırak- madı. Ya Başbakan olacaktı, ya cid- di vaziyet alacaktı, General, o tak- dirde işin Hindenburg'a kaldığını bil dirdi. Mareşal, Hitleri kabul etti, Gö- rTüşme son derece soğuk ve sert 9İ- du, Hindenburg Hitlere, kendisini Başbakan yapmayacağını bildirdi. Zaten cakalı “Avusturyalı Onbaşı”yı ayakta kabul etmiş, o söyleyeceğini söyledikten sonra da yolcu etmişti, Hitler, tepesi fena halde atmış tiai- de arkadaşlarının yanına döndü, El- de ettiğini sandığı iktidar gene ha- yal mi oluyordu? akşam naziler, S. A.'larla bir iktidar darbesine girişip girişmemeyi ciddi olarak düşündüler, Çeşitli fikir- ler ileri sürüldü, Hitler, darbenin 8“ leyhinde bulundu; Meşru yoldan za- fori sağlayabilecekleri ümidini kay. betmiş değildi o Hindenburg'un ve yüksek 'politika çevrelerinin içinde bulundukları entrika ağı iktidar yo- lunu en sonda açacaktı. Demokrasiy- le idareyi alacaklar, Demokrasiyi om dan sonra rafa kaldıracak'ardı, Dar. be teşebbüsünden vaz geçildi, Buna mukabil, Meclisteki Merkez Partiler. le temasa geçildi. Katolik Merkez Partisinin 73 milletvekili vardı, No- ziler onlarla işbirliği yaptıkları tak- dirde Reichstag' kontrol edebilecek" lerdi. Bir seçim daha Meclis 30 Ağustosta açıldı. Merkez Partisi Başkanlığına Goering'i seç. mekte nazilerle işbirliği yaptı, Böy- lece, YIk defa olarak bir nazi Reichs- tağ'ın idaresini ele aldı. Meclis, 12 AKİS, 1 Ekim 1963 Eylülde çalışmak üzere toplandı. Dü” rumu gören Papen, Mareşalden Mec- lisin Anayasaya uygun şekilde fe3- hedildiğini ve yeni seçimlerin yapıla” cağını bildiren bir imzalı kararname almıştı. Fakatcelseye, oru beraberi- ne almaksızın gelâi, Tahmini, ko mümistlerin Hükümet hakkında gi- ven oyu isteyecekleriydi. İçtüzüğe göre, bir tek millietvekili buna iti. raz ettiği takdirde güven oyu heme'i verilmiyor, tehir ediliyordu. Papen, bir Milliyetçi milletvekilinin bıma i- tirap edeceğini hesapladı, Onun 'çin de yanına, Hükümetinin programın izah eden konuşmasını aldı. : Gerçekten, komünistlerin (lider Torgler önergesini verdi, Fakat Pa' penin tahmininin aksine hiç bir il ran olmadı, Başbakan şaşırdı. Nazi partisi adına Frick, yarım saat'ik bir tatil istedi. Celse tatil edildi. Pa- pen, hemen Başbakanlığa birini gön- dererek Hindenbürg'un karatmame- sini getirtti, Bu arada Hitler, Meclis Başkanı hin evinde partisinin Grubunu topla dı, Onlar da Papen gibi, bir Milliyet- çi milletvekilinin itiraz edeceğini he- saplamışlardı. Zira, komünistlerle ay nı istikamette oy vermek istemiyor lardı, Buna rağmen Hitler başka çü” re görmedi. Papen Meclisi feshetm«e- den önce, Meclis Papeni devirmeiiy- Ad. Zira Schleicher, Başbakanın ha zırlıklarını el altından 'nazilere bil- dirmişti. Hitler adamlarına komünist takririnin lehinde oy kullanmalarım emretti, Böylece, rejimin düşman: iki uç Mecliste de elele vermiş olu yorlardı, Taktiğin yürütülmesine, ya- ni Papen Meclisi dağıtmadan Meclisin Papeni devirmesinin teminine celse. ye başkanlık edecek olan Goe.ing memur edildi Celse açıldığında Başbakan, fe sih kararını taşımakta (kullanılan meşhur kırmızı çantayla arz-ı endam etti, Hemen ayağa kalktı ve karar” nameyi okumak için söz istedi. F'a- kat Goering görmezlikten geldi. Te- bessümler içindeki yüzü öteki tarafa dönüktü, Papen, hiddetten kıpkırmızı, çantasından çıkardığı kâğıdı havada sallayarak teşebbüsünü (tekrarladı, Başbakanı bütün Meclis gördü, ering gene görmedi! Tam aksine, derhal güven oyuna geçileceğini bil dirdi, Papen hışımla Başkanlık kür- sütüne yürüdü ve fesih kararnam?- sini Goering'n önüne koydu. Georing aldırmadı bile, Bunun Üzerine Baş“ bakan hiç biri Meclis üyesi olmayan B«kanlarıvla birlikte, çıkıp (gitti. Meclis, 42'ye karşı 513 ile ademi f- timat oyu verdi. Netice alındıktan sonradır ki Ve fesih kararını Meclise okudu, A” ma altındaki, Cumhurbaşkanıyla bir- likte imzası bulunan zat artık Baş“ bakan olmadığından bunun bir hfi- küm ifade etmediğini söyledi, Buna rağmen Meclis krizi geçire- medi, Dağılıp yeni seçimlere gitme- yi kabul zorunda kaldı, Zira Alman. ya, idare edilir halden çıkmıştı. Bir sene icimdeki dördüncü seçimlerin 6 Kasımda yapılmasına karar verildi. Hitler bu son seçimlerden sonra” dır ki, adeta arka kapıdan Almanya” da iktidarın başma geçip oturdu. (Gelecek yazı : İktidarda - Poli- tikacıların son entrikaları ve “Avus- turyalı serseri” Alman Şansölyesi), Gumhurbaşkalığı için Mareşale karşı onbaşı Ât binenin, kılıç kuşanan