1 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

1 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

ei wE'U-R Boks Yumruk ve silah ötü Adam” Charles Sonny <G Liston, etrafını saran kalâ- balığa baktı, sohra iri gövdesinden hiç de beklenmiyen yumuşak bir ses" le; “— Eğer halk, geçmişi unutup da bana iyi bir fırsat verecek olur- sa, ben de iyi insan, iyi bir şampi- yon olacağım” dedi, Olay, 26 Eylül gecesi Chicago'- .da, meşhur Comiskey Parkında geçi- yordu, Geçmişin “Kötü Adam'ı Charles Sonny Liston, bu sözlerden bir kaç dakika evvel çok 'parlak bir şekilde dünya ağır sıklet boks şam” piyonu olmuştu, Maçı o gece 35 oin kişi, 782 bin: 500 dolâr ödiyerek sey- . retti, Fakat, seyircilerin pek de ka” zançlı bir iş yaptıkları söylenemez, Çünkü maçın, : başlamasıyla bitmesi bir oldu, Sonny, rakibi birinci raundun: 2.06 ncı dakikasın- da nakavt etmişti, Böylece Liston — sıklet Tommy Burns — Jem Roche maçı dır, Tommy Burn, rakibi Jen Roc- he'u-1908 yılında “Dublin'de; 1,28 da kikada yenmiştir,. Joe Louis. ise, 1938'de Max Schelhng'i, .Comiskey maçından ancak iki saniye daha kı- sa bir zamanda yenebilmiştir. Bu kadarını, doğrusu Sonny bi- le beklemiyordu, Maçtan bir hafta &vvel North Aurora'daki eski bir ko şu meydanında antrenmanını yapar” ken, kendisini görmeye izm gaze tecilere, Patterson'u beşinci: raund» dan evvel nakavt Pe Kiev ve rakibinin, kroşelere baş vurma halinde, iflâhını keseceğini OE ilâve etmişti, Eski koşu meydanınm etrafı polisle şgarılmış durumda idi, Kam r günlerinden başka ziyaretçi kabul edilmiyordu. Pazar günleri ise, antrenmanları seyreden- lerden adam başına 89 sent giriş pa- rası alınıyordu, Sonny, kampa çok yakın bir yerde, “Hollyday İn” isim” li lüks bir motelde antrenörü, mena- jeri, doktoru, bakıcıları ve eşiyle be” raber oturuyor, bütün gün çalışıyor ve akşamları devamlı sürette işle yen dört televizyonundan < birisinin Bnüne geçip istirahat ediyordu. Bir Dünya boks'şampiyonu nam” zedinin antrenmana giderken eşini beraber götürmesi ilk defa görüli- yordu, Ama Liston, her sabah ayax- larının ucunda yükselerek kendisini “ öpen: Geraldin&siz yapamıyor, Patterson'u - çok küçükken anasının yanındd aradığı huzuru şimdi Geraldine'de buluyordu, King - Kongun bas ntısı & ötül Adam”, “İ numarâlı düşmanı”, “Âfet”, “Dev” gibilâ- kaplarla anılan ve Mirror dergisinin meşhur spor yazarı Dean Parker'in “bu adambir şampiyonluk maçına girmeye lâyık değildir” diye bahset- tiği Charles Sonny Liston aklıma koy” muştu: Dünya ağır siklet boks şam” piyonu olacak ve ondan sonra kendisi hakkında Dean Parker gibi düşünen- lera cevap verecekti. Fakat antren- man yerinde tertiplenen “basın .top” lantisında Sonny henüz şampiyon değildi ve içindeki ikinci adamı dı” şa vurmak cesaretini (gösteremedi, Hatta nâzik bile sayılmazdı, Bir sa- atten fazla beklettiği basın men suplarına bir koka - kola ikram et- meyi dahi düşünmedi. Kapıdan içeri sığabilmek için başını eğdi, gaze- tecileri görmüyormuş gibi, yalnızmış gibi odanın ortasına yürüdü, Adam daha çok, basın toplantısı yapmak ü- yere terbiye edilmiş bir King - Kon- ga “benziyordu, Dar paçalı pantalo- nunun Üzerindeki bol sveteri, geniş o” muzlarının, kuvvetli göğsünün ve at- letik vücudunun kudretini gizliyemi- yordu. Siyah yüzü, acı yeşil sveterle daha bir koyulaşmıştı, Saçlarını Xı- sacık kırptırmıştı. Çok ince ve be- lrsiz bir hat halindeki bıyığı, mora çalan dudaklarını:daha iyi meydana çıkarıyor, burnu insana Mısır pira” midlerini hatırlatıyordu. Adamın ko- nuşmadığını gören gazeteciler biraz hayret, biraz da dehşet içinde birbir” lerine baktılar. Nihayet içlerinden biri: ; “— Hey Sonny, işler nasıl gidi- yor? Ne var ne yok?” dedi. Sonny, bu tip sorulara her za- man, gözlerinin hain ifadesini değiş- tirmeden, ancak bir homurtu ile ce” vap verirdi. Fakat bu sefer öyle yap” mâdı. Soru sahibine doğru yürüdü ve dünyaya meydan okuyan bir pozla korkunç derecede büyük ellerini sal- layarak, kendinden emin, neşeli, mut lu bir sesle cevap verdi: “İşler: yolunda gidiyor. Eğer Patterson bügün önümdeki kum tor- basının yerinde olsaydı ve yumruk- larımın tadını tatsaydı, herhalde bir revanhş maçı için garanti istemekte böyle acele etmezdi.” Bu gözleri acayip, korkunç bir kahkaha takip etti, Eski gangsterin kafasından belki de bazı kötü şeyler geçmişti polis , Liston dinleniyor Garip şampiyon 13 yaşındaki çete reisi New - York'un, Seattle'ın ve New -Orleans'ın Zenci mahallelerin .de yaşayan yetişkinler için erişil- mez hayal-ve bu karanlık dünyadaı dışarı çıkabilmenin tek yolu bir bok! şampiyonu olmaktır. Bu gençlerin i dealleri, muhteşem Cadillac'larının di" reksiyonunda fotograf imzalayar Joe Louis'ler, Sugar Ray Robinson" lar, Floyd Patterson'lardır, Birçok o laylar bunlara, bir zencinin, etrafıh daki duvarı ancak yuriruğunun kuv: veti ile yıkabileceğini ve ancak o za- man renginin esaretinden kurtula»i- © leceğini öğretmiştir. İşte bu kara yıl dızlâr semasında şimdi sırasını bek- leyen, Charles Sonny Taston'dur, Charles Sonny Liston, eğer ya" nılmıyorsa, 8 Mayıs 1933 yılnda doğ- uğuhu : söylemektedir. Babası, Ar- kansas pamuk tarlalarında, günde- likçi 'olarak çalışır ve birbirini ta” kip eden iki evlilikten dünyaya gel- miş olan 25 çocuğunu geçindirmek Için çırpınirdı, Ama bu işi daha çok kuvvetli elleriyle çocuklarını döve“ rek, onları çalıştırarak başarır, kil çük kabilesine ancak kuvvet ve kor ku gibi vasıtalara dayanarak hâkim olabiilrdi. Charles, 13 yaşına geldiği zaman, annesinin dayaktan bıktığı- nı anlamıştı, Onu tarifsiz şekilde se” viyor, ona yaşanabilecek bir hayat verme iştiyaki içinde binbir plân ku- AKİS, 1 Bitim 1968,