31 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

31 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

SOSYAL HAYAT dın Politikacı kadınlar rta boylu, sarışın, emprime pardö- sülü genç kadın Bulvar Palastan içeriye girer girmez, e erkek ona doğru yöneldiler ve telâ: —Aman neredesiniz?" “liye atıldı- lar. ,Sonra i Paşa size yanında yer a- —. siz gelmeden yemeğine başla- mıyor" dediler. Sarışın genç okadın kıpkırmızı olmuştu, kalabalık yemek Balonunu telaş içinde katetti, Paşanın yanında kendisine ayrılan yere otur- du. Paşa, İsmet Paşa idi. Genç kadın ise, bu yıl Sıkı Yönetim yüzünden yal- nızca bir aile toplantısı şeklinde yapı- lan CHP. İl başkanları toplantısına Balıkesir ilçesi tarafından, il başkanı yanında, temsilci olarak (gönderilen Yurdusev Arığdı ve sabahki partililer toplantısında, mahalli seçimler | için yaptığı konuşma, m teşhisler ile büyük ilgi uyandırm İsmet İnönü rn. de demok- rasinin yerleşmesinde kadınların, ö- nemli bir rol oynayacaklarına inan- mış bir lider olarak, konuşmadan çok memnun kalmış ve Bulvar Palastaki öğle yemeğinde bir tarafına C.H.P Mer- kez Yönetim Kurulu üyesi Zarife Ko- çağı, bir tarafına da Yurdusev Arığı alarak yemek süresince, onlarla çeşitli memleket meseleleri üzerinde sohbet etmişti. İki önemli konu : Politika ve çocuk rdusev Arığ Ankarada üç gün için- de, sık sık Balıkesiri telefonda ara- dı ve eşiyle konuşarak, çocukların du- rumunu öğrendi, uzaktan onların İh- AKİS/28 aya cevap vermeye çalıştı. Yur- dusev Arığ evlidir ve birisi 6 diğeri 7 yaşında iki çocuğun annesidir. 1954— 1955 te Kız Teknik Öğretmen Okulun- dan mezun olan Yurdusev Arığ o za- mandan beri politikayla ve sosyal faa- liyetlerle meşguldür. Sosyal faaliyetler arasında onu ilgilendiren başlıca konu “çocuğun sokaktan o kurtarılması ve faydalı meşgalelere (o yöneltilmesi" dir. İnancına göre; Memleketin geleceği zaten bu iki şeye bağlıdır: Politika ve çocuk. Eğer iyi bir politika sayesinde bu memlekette gerçek (Atatürkçülük, insan haklarına ve hukuk devleti ni- zamına uygun bir demokratik rejim köklü olarak yerleşir ve çocuk da lâyık olduğu değeri görerek, iyi bir vatandaş olarak yetiştirilirce, gelecek (o garanti edilmiş demektir. Yurdusev Arığ bu iki şeyin tahakkuku için evinde ve dı- şarda, aynı inançla çalışmaktadır. Kendisi C. H. P. Balıkesir İl kadın-kolu başkanıdır. Bu defa İl Yönetim Kuru- lunun bütün parti organları ve bütün ilçe yönetim kurulları ile beraber yap- tığı toplantıda başka adaylar arasın- dan, temsilci olarak seçilmiştir. "Kadın yaradılış itibariyle siyasidir" Yy urdusev Arığ kadının politik haya- ta atılmasında memleket için bü- yük fayda olduğunu söylemektedir. Ka- dın yaradılışı gereğince, zaten siyasi- dir. Yüz yıllar boyunca evini idare et- miş ve siyaseti "ev mektebinde" öÖğ- renmiştir. Özellikle memleketimizde, kadın, erkeğin giremediği politik tesir sahasına sahiptir. Yumuşaktır, sezme, duyma kabiliyeti fazladır, politik me- seleleri o kadar etkiliyen günlük olay- ların, ekonomik, sosyal davaların tan; içinde yaşamaktadır. En iyi politika Yurdusev Arığ Vazife başında kadın sahası ev ziyaretleri ve ev sohbetleri- dir. Bu sahada kadın büyük bir kuv- vettir. Ancak bu politika, elbetteki bir ketseverlik politikası olmalıdır. Dedi- kodu, nifak sokma, memleketin aley- hine faaliyet halk arasında ancak çok kısa bir süre için başarı kazanmakta- dır. Yurdusev Arığ, devrimci bir parti olan C.H.P. nin temel prensiplerinin kadının parti çalışmasını bu çok olum- lu yola ittiğini ve onun çalışmalarını kolaylaştırdığım söylemektedir. Amaç, memleket hayrına iyi prensiplerin ver- teştirilmesi, vatandaşın uyarılması, e- gitilmesi, insan haklarına, uzun vade- li bir ekonomik politikaya, uygarlığa kavuşturulmasıdır. Bu prensipleri, gün- lük olaylara bağlıyarak yaşar hale ge- tirmek ise, kadının yaradılıştan sahip olduğu bir siyasi ön sezi ile, çok kolay- laşmaktadır. Mahalli liderler Yy urdusev Arığ ilçelerimizin, tahsil görmemiş fakat uyanık, ay- dın, memleket sever kadın melerlerle dolu olduğunu oOmüşahede etmiştir. Bunlar, çevrelerinde söz sahibidirler, çevrelerini etkiliyebilmektedirler. Ya- pılacak şey, bunlara çalışma omalze- mesi vermek ve memleket İçin bun- lardan faydalanma yolunu aramaktır. Memlekette ne işler (o yapılmaktadır? Ekmek neden pahalılaşmıştır? o Zey- tinyağ bu yıl da ihraç edilecek midir? Memleketin bundan faydası nedir? Müstahsilin faydası nedir? Sosyal si- gortalardan nasıl faydalanacağız? Köy yollarının daha sağlam yapılması yo- lundaki çalışmalar ne merkezdedir re bu neden lüzumludur, köy içme sulan hakkında hükümet ne düşünmekte- belki