31 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

31 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

Ahiretlik Kızlar Bi toplumun uygarlık seviyesi (oherşeyden önce o top- lumda kişiye verilen önemle ve insan hakları ile ölçülür. En kolay ezilen kişiler çocuklar, ilgiye muhtaçtırlar Toplumumuz için, yüz kızartıcı bir vakıa "Ahiretlik Kız" müessesesinin halen, en seçkin bildiğimiz çevrelerde bile, devam edebilmesidir. Hakikaten bugün hâlâ, en ile- ri büyük şehirlerimizde, evlerde, saçları değişik şekilde ke- silmiş, değişik şekilde giydirilmiş, çocukla büyük arası, acayip zavallı küçük kızlara rastlıyoruz. Bunlar, ğ man kendi yaşlarına, çok yakın yaşlarda çocuklara bak- makla mükelleftirler.. Bir mükellefiyetleri de o baktık- ları çocuklar hesabına bol bol dayak yemektir. Çok yanlış bir şekilde, evlatlık diye adlandırılan bu bu bakımdan en fazla çocukları uzun boylu tarife lüzum var mıdır bilmiyorum. Yüzlerce, binlerce çocuğun içinde, bir bakışta onları ayırt edebilirsiniz. İnsanoğlunun en çok neye ihtiyacı olduğunu anlamak için bu çocukların yüzlerine bakmak yeter gıda da alsalar, lar açtırlar.. . İyi - iyi gıda aldıkları bazen doğrudur -, bun- Kopup geldikleri yoksul toprakları rakları yiyerek karınlarını şişirdikleri dırlar. Bu çocuklar biraz sevgi, biraz ilgi, biraz insan- lığa açtırlar. Bu boşlukları doldurmak için (buldukları tatmin şekilleri ise, gerçekten korkunç olmaktadır. İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin 4. maddesi "Hiç kimse kölelik veya kulluk altında e kölelik ve köle ticaretinin her şekli yasaktır" mleketimizde geleneksel ve göreneksel vi şekilde yerleşmiş olan ahiretlik müessesesini, köleliğin bir şekli olarak görmemeğe imkan varmıdır? Zaten Türk Medeni Kanununun, Türk Ceza Kanununun muhtelif maddele- rine ve Anayasanın 42 nci maddesinin ruhuna göre Tür- kiyede "Ahiretlik Müessesesi" yasaktır. , bu top- günleri aramakta- Bu maksatla ço- Jal zaman, uygulayamamadadır. Türkiyede yardıma e CANDAN muhtaç çocuklar davası, daha enerjik bir devlet politikası olarak ele alınmadıkça, mevcut birkaç yetiştirme yurdu, gönül- lü dernek ve kanuni müeyyidelerle bu davayı kökünden halletmek elbette ki mümkün değildir. Ancak bu konuda, etkili bir başka kuvvet de toplum baskısıdır. Devletin yapacağı işler için gerekli çalışmaları yaparken, bu yolda bir mücadeleye katılırken, bu toplum baskısını tahakkuk ettirmek, öyle zannediyorum ki, he- pimize düşen bir borçtur. Zaten, toplumumuzda "Ahiret- lik Kız" müessesesinin eskisi kadar rağbette olmamasını ve iyiye doğru gelişmesini, ceza kanununa değil "İnsan Hakları" fikrinin, insanlarımızda daha fazla yerleşmiş olmasına borçluyuz. Daha düne kadar zengin bir bey, ka- rısının veya şık bir salon hammefendisinin, m boğazı tokluğuna mi küçük "Evlâtlık Kız" rek ö oşması çok T hatlıkla yapıldığını söylemek pek m ü gi müessesenin ortadan kalktığını iddin etmek te çok yali olur. Kumar masasında sabahlıyan bir ailenin, hizmet için, ta tuttuklar pabiliriz" misafirlere 12 yaşında bir ahiretlik kızı bütün gece ayak- ına NN olan bir okuyucum, bana, "ne ya- diye soruyor Tabii bunu kişi olarak (o halletmeye imkân yoktur. Ma ğe girişmek için bir teşekküle, bir derneğe katıl- mak, söz sahibi kimseleri, yetkilileri etkilemek lâzımdır. Ama kişi oleik ta, birşey yapmak, bu çocukları herhan- gi bir şekilde sömürenleri ihtarlarla, toplumun baskısı altında bırakmak mümkündür. Süslü bir salon hanıme- fendisi, cuğu alan da veren de onu sömürmektedir ve suçludur. sokağa terkedilmiş her çocuğa elini uza- edeni Kanunun 273 ve 274 üncü maide- korunmaya Ancak devlet, tamadığı ve M lerinde vadettiği şekilde, yardımcı olamadığı içindir ki dir? Çocuklarımızı nasıl (o okutacağız? gibi soruların ve günlük opoli- tik olayların izahı, bu liderlerin çalış- ma malzemesi olacaktır, bek- lemektedirler. bunları Sosyal hayat Yurdusev Arığ sosyal hayatımızı dü- zenleyici tedbirler alınırken, memleke tin bünyesinin dikkat nazarına alın- masını istemektedir. Meselâ çırak ço- cuklar için ustalardan alınan sigorta primleri, hiç şüphe yok ki, çıraklık müessesesinin Oobir garantisidir. o An- cak bunun, bazı şartlan olmalı ve maddi imkânı az olan çocuğun, bedava olarak, sırf bir sanat edinmek için bir usta yanında, bir süre çalışmasına bir engel teşkil etmemelidir. Fazla prim ödemek istemiyen ustalar, bu şekilde, sanat öğrettikleri tasfiye i çocukların dökülmesine muhtelif Yurdusev Arığ, bu mevsim. Balıkesirde , ceza! müeyyideleri, ren insaflı mek, çocuğu muhtaç çocuğa her nunların uygulan Yardımsevenlerin giriştiği de överek anlatmakta ve hergün çocuk filmleri gösteren ve on- ları sokaktan toplıyarak, faydalı tel- kinlerde bulunan bu teşekkülün ka- zandığı başarıyı misal vererek, kadın derneklerinin yaz aylarında, bütün faaliyetlerini sokakta kalan çocuğa tek sif etmelerini, onlara faydalı b SEM ler bulmalarını istemektedir Moda Kovboy tarzı giyim “yümüzdeki mevsim içinde, özellikle genç kızlar arasında, büyük rağbet görecek olan moda kovboy gömlekle- rinden, kovboy ceketlerinden ilham a- lan fakat mübalağaya kaçmıyan, spor ile romantik giyimi birbirine karıştı- ran bir tarz giyim olacaktır. Sayfiye yerlerinde dar pantalonlar ve o şehir içinde dar eteklerle giyilecek olan kov- boy, gömlekleri özellikle beyaz fon üze- rine siyah desenli ucuz basmalardan apılmaktadır. Bunların kapaklı, düğ- meli cepleri, önde, ilik yerinde "pat" bir faaliyeti çocukla okutmadan eve başlayıp toplumun ayıpladığı birşey elmalıdır. ması, nimsenmelerine bağlıdır ve eğitim meselesidir. bu yüzden itibarının sarsıldığım görürse, mecbu- olacaktır. Ahiretlik müessesesine iltifat oet- onu sömürmek Unutmamalı ki ka- biraz da toplum tarafından be- ları vardır. Düz kumaşlardan yapılmış gömleklerde ise bazen bu patan iki tarafından çıkan pliseler veya (o etek ucundaki bir sıra İrice plise, bir volan bu spor kıyafete hoş bir yumuşaklık i düz kumaştan ya- kumaştan o yapılmış kapakları ile süslenmiştir. leklerin ön kısmında çiçekli bir kısım vardır.. Eski Montgomeri ceketleri hatırla- tan, daha uzunca düşen poplin ceket- ler ise şık eşarplarla, genç kızların | numaralı sokak kıyafeti olacaktır. Kov- boy bluzları, üzerinden giyilen kovboy boleroları ve önden düğmeli, yumuşak bir yünlüden veya dökük bir kumaş- tan yapılmış yakasız, etek üzerine dü- şen ve şık bir kemerle sıkılan tünik- bluzlar da çok modadır. Bolerolar daha çok deriden, süedden siyah olarak kul- lanılmaktadır, başka süsleri tur. Kemerler ise, taşla cukla süslüdür. de yok- , inci ve bon- AKİS /29