31 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

31 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Ağustos Zafer Bayramı tatilinden istifade ederek o tu- ristik incelemelerde bulunmak üzere İzmite gitti. Ardıçoğlu bu gezisinde tarihin ünlü ( şahıslarından nibalin mezarına gidecek ve Atatürkün sağlığında ger- lime düşündüğü projenin tahakkuku için ge- rekli temaslarda bulunacaktır. 1935 yılında hazırlanmış olan proje, ni gibi o devrin imkânlarına göre çok pahalı 1500 lira — bulunarak tatbik sahasına intikal Gkilmemi ik Maliye — Son yıllarda Hazine Genel Müdürlüğü adeta dama taşı gibi daha üst mevkiler için bir geçit haline geldi. Buraya tayin olanlar daha oturdukları koltuklan ısıtmadan Genel Müdürlükten ayrılmaktadırlar. (o Eski Hazine Genel Müdürü Ziya Müezzinoğlunun Devlet Plânlama Teşkilâtı Müsteşarlığına atanmasından sonra yerine vekâlet eden muavini Kemal Siber washington'- daki iktisadi misyona gönderilmiş ve yerine Aytür getirilmişti. Şimdi Memduh Aytür de Hazinenin bu teamülüne uyularak daha henüz görevinde ilk yılını bile doldurmadan Maliye Bakanlığı Müsteşarlığına tayin edilmiş bulunuyor. Aytüre şimdilik Hazine Dairesi Mü- şaviri Zeki Toker vekâlet edecek. Ancak gelecek bahar Parise gitmesi beklenen Tokerden sonra Hazine Genel Müdürlüğü koltuğuna kimin oturtulacağı henüz meçhul Maliye Bakanlığının Pariste OECD nezdindeki delegesi Kemal Cantürkün Hazine Dairesi Müşavirliğine getirilişi de son bir hafta içinde yapılan tayinlerin üçüncüsünü teşkil etti. Konsorsiyum — Konsorsiyum Bakam Von Mangoldt'- un Türkiyeyi ziyaretinden sonra gene aynı o teşekküle mensup ikinci derecede bir teknik ninni grubu Ey- lül ayının başında Ankaraya gelecektir 5 Yıllık Plânın 1963 Yılı ilk 6 aylık Uygulama Raporu üzerinde incelemelerde bulunacak olan eksperler, üzere hazırlanacak rapora temel teşkil etmesi sebebiyle, geçen ay içinde Yüksek Plânlama Kurulundaki müzakere- leri tamamlanmış olan 1964 Yılı Uygulama (Programı hakkında da bilgi alacaklardır. Devlet Plânlama teşkilâ- tında yapılacak çalışmalarda ayrıca Türkiyenin tediye muvazenesi, para politikası, vergi meseleleri, iç finansman, ihracat ve ithalât konuları üzerinde de durulacağı sanıl- maktadır. Bu çalışmaların yanı sıra eksperler Başbakan Yardımcısı Ekrem Alican ve Turhan Peyzioğlu ile Maliye Bakanı Ferit Meleni de ziyaret edecekleridir. Eksperler Türkiyeye Devlet Plânlama Teşkilâtının da- olarak gelmektedirler. Dünyadan Akisler HİNDİSTAN - Komünist Çinin saldırısından son a Hindistan politikasındaki değişmez yeri önemli sarsıntı- lar geçiren Nehru, geçen hafta Hindistan Parlamento- sunda muhalefetin 19 yıldır ilk defa kendisine karşı ileri sürdüğü gensoru teklifini 346'ya karşı 61 oyla atlattık- tan sonra, partisine çeki düzen vermeye çalışıyor. Mu- halefet, Nehruya karşı hücumlarını özellikle dış politika konusunda yapmaktadır. Bilindiği gibi Nehru dünyada tarafsızlık politikasının şampiyonluğunu yapanların ba- şında gelmektedir ve Komünist Çinin saldırısına rağ- men bu politikadan ayrılmaya istekli görünmüyor. Mu- halefete göre tarafsızlık politikası "günün birinde ku- zunun kurt tarafından yutulması" na yol açacaktır. Fa- kat Nehru da, hele Rusyadan da Komünist Çinin yeni bir saldırısı karşısında yardım sözü aldıktan sonra, ken- di bildiğinden şaşmamaya kararlı. Kansas Par- — Haftanın en ilgi çekici önermesi : Demelradanmdan Jack Glaves'a göre Demokrat nin sembolü olan eşeği bundan böyle bir çakal ile de- giştirmeli. Sebebi: Dünyanın bu kadar hızlı bir değişme içinde yaşadığı bir devrede, Demokratların yaptığı bü- tün iŞ, e aylak Oturup ava. karşı ulumaktan başka birşey değil! GÜNEY VİETNAM - Budistlere karşı ( giriştiği şiddet hareketleri yetişmiyormuş gibi, Başkan Diem şimdi de Güney Vietnam'da örfi idare ilân ederek bütün is- tedikleri din ve vicdan hürriyetinden ibaret olan haiki askeri yönetim altına koydu. washingtonu son derece endişelendiren bu kararı kimin aldığı konusunda riva- yet muhtelif. Bazı kaynaklara göre Güney Vietnam or- dusu zaten duruma müdahale etmek için fırsat bekli- yordu ve Budistlere karşı girişilen hareket orduya bek- lediği fırsatı verdi. Bazı kaynaklara göre de örfi idare ilân edilmesinde başlıca rolü Diem'in kardeşi Nhu oy- nadı. Kararı kim alırsa alsın ve hangi etkinin altında olursa olsun, askeri düzenin şimdi Güney Vietnama re getireceği merakla bekleniyor. AKİS/5