21 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

21 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

TARİH nâ başını koydu, onun uğrunda ölümü dahi hiçe saydı. İçten içe yanıp da a- levi birden bire çatıyı saran yangın gibi. Sakarya Şeyhinin ahvâli Padişa- ha aksedinceye kadar üç yıl geçti. 1638 senesinde devrin Padişahı Dördüncü Sultan Murad Bağdad fet- hi niyeti ile sefere çıkmıştı. Ilgın ko- nağında Eskişehir kadısı (Padişahın huzuruna çıktı ve Sultan Muradın a- yaklarına kapandı: — Padişahım.. Sakarya Şeyhi de- dikleri Şeyh Ahmed Mehdilik iddia e- der bir dinsiz ahlaksız heriftir.. bü- altındadır, dervişlerden, çobanlardan, eşkiyâdan, yalın ayaklı bağrı açık a- şık makuulesi sekiz binden ziyâde si- lâhendaz askerleri vardır. İhmâl olu- nursa fitne gün günden büyür.. dedi. Sultan Murad Anadolu Beylerbe- yisi Vardar Ali Paşa'yı bir mikdar as- kerle Sakarya Şeyhinin yakalanıp ken- disine getirilmesine memur etti. Bunu haber alan Şeyh Ahmed de müridle- ri ve yoluna baş koymuş levendleri ile cenge hazırlandı.. Bozdağ eteklerinde bir gün seher vaktinden gün batıncaya kadar devam eden kanlı bir cenk ol- du, Vardar Ali Paşa bozguna uğradı. Tırhala ve Karahisar Sancak Beyleri ile bin kadar askeri şehit düştü, ikibin kişi kadar da yaralandı Vardar Ali Paşa'nın bozulması Sul- tan Muradı Sakarya Şeyhine karşı son derece gazaba getirdi. Bu adamın mut- laka yakalanmasını gi ve bu işe bu sefer Çifteleri Osman Ağa memur edildi, hem tuttuğunu. "koparır takı- mındandı, hem de o havali halkından- dı, kayıplara karışan Şeyh Alâeddin'in de ahbaplarındandı. Yanına beşbin ka- dar asker koşuldu ki hepsi Rumeli ta- rafındandı. Osman Ağa evvelâ sekiz on köylü ve çoban yakalattı, onları sözde Şeyh hakkında sorguya çekiyormuş gibi gö- rünerek : "Biz dahi Şeyh babanın yo- . tekkenin" aşını yemişlerden ve kendisine inanmışlardanız.. bizden endişesi olmasın.. Padişah emri yeri- ne gelsin diye şöyle bir dolanıp döne- riz." dedi. Bu haber derhâl Şeyhin ku- lağına ulaştı, ve gaflete düşüp eski üs- lübu, üzere keyif âlemine düştü. Osman Ağa da son yakaladığı iki köylüyü iş- kenceye verip Şeyh Ahmedin dağda- ki-yerini öğrendi, ve bir gece sabaha karşı, işret sofrasının obaşında köçek oğlanlar oynatırken bastı. Kanlı bir çarpışma oldu, her iki taraf da ağır telefat verdi, Ahmed Baba ile on iki müridi de diri olarak ele geçirilip zin- cire vuruldular. Sakarya Şeyhini cırıl çıplak soy- dular, üstünde yalnız bir iç donu bı- raktılar, bir de başında siyah tülbent sarılı külahı kaldı. On iki müridi ile beraber o sırada Konya sahrasında bu- lunan Padişahın yanma yaya olarak götürüldü. AKİS/18 Pâdişâh Sakarya (o Şeyhinin, zin- cirbend olarak getirilmiş on iki mü- ridinin gözleri önünde işkence ile ida. mını ferman etti.