21 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

21 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER İsmet İnönü niçin kabinesini kura- bilecekti? Bunun tek sebebi. İsmet Paşanın insanüstü bir varlık olması de- ğildir. Kerameti kendinden menkul şeyhlerin devrinin geçtiğini herkes gör- mektedir. İsmet İnönünün şansı, mem- leketin en öndeki ihtiyaçlarına en doğ- ru teşhisi koymuş bulunması ve bun- ları en başarılı tarzda ifade etmiş ol- ması idi. İsmet Paşa işte bu şansa ya- zık etmiştir. Bu konuda, bir kabine için prensip olarak evet demiş olan Y.T.P. nin Grup tebliği çok politikacıya ibret yerine geçmelidir. İsmet Paşanın açık, berrak Ye sarih programı ile Y.T.P. nin, her mâmın namusunu korumak gayretin- den başka ne sayılabilir ki? Halbuki 1963 Türkiyesi kararlı, ces- sur, açık politika yapan politikacıyı ne kadar özlediğini ve öylesini buldu- ğunda nasıl baş tacı ettiğini şu son hafta içinde göstermiştir Gerşkli dersi çıkarmamak yazık de- gil mi?. Koalisyon . tellaklar bile değişmedi (Kapaktaki Jes hafta Ankarada, uzun bir süre- dir, pek talihsiz bir kumpanyanın ki kendi arzulan, C.H.P. yi bir mâna- sız C.H.P. - A.P. koalisyonuna mecbur etmekti. Bu grup -en öndeki temsil- cileri ve bayraktarları oOEmin Paksüt ile Coşkur Kırcaydı- OCHP.-AP koalisyonunun, düşünülecek bütün ko- alisyonlardan daha zayıf olduğunu bil- miyor, idrak etmiyor değildi. e Böyle bir ortaklık marifetiyle (o memlekette hiç birşey yapılamayacağını da mü- kemmelen müdriktiler. - Zira, bu ta- dar zekidirler -. Ama böyle bir koalis- yonun, kendi ekipleri için "sayılamıya- cak kadar çok faydası" vardı. İsmet İnönü bu çeşit bir ortaklığa C.H.P. ta- kımı başında katılmayacak ve İnönü- İnönü ilk temasını müstakillerle yapıyor Saçayağın sağlam ayağı hükümet programında bulunan yuvar- lak lâfların altalta dizilmesiyle mey- dana çıkan reform arzusu bir tezat teş- kil etmektedir İsmet Paşanın söyle- diği bir zihniyettir, buna karşı söy- lenilen ise laftır. . İsmet Paşanın ko- nuşmalarında gözler istikbale çevrik iken Y.T.P. de komplekslerin hâlâ ma- ziye bakıp maziyle meşgul olmaları .la ayrı bir handikaptır. (Nihayet, akla gelebilecek Oen zayıf hükümet olan .P.- A.P. koalisyonu üzerinde çene yormak bir temize çıkmak, yahut ha- AKİS/8 eline düştüğü için Turhan Feyzioğlu- nun C.H.P. yi mahvedeceğinden cid- diyetle endişe edenler - bu endişeyi yüreklerinde duyanlar C.H.P. Grupu içinde kahir bir ekseriyet teşkil et- mektedirler - derin bir nefes aldılar. Turhan Feyzioğlu grupu diye bilinen- ler C.H.P. den evvel, zavallı-CKMP nin ocağına incir diktiler. Feyzioğlu grupu, İsmet İnönünün yepyeni hüviyette bir hükümeti, Ba- gımsızların (o iştirakiyle CK.M.P..ile kurmak istediğini biliyorlardı. Halbu- nün. Parti içindeki vârisi resmen tescil olunacaktı. , krizin başından beri Ha- diselerin mens bir CHP.-A.P koalisyonuna yöneltmeye çalışta, Ama, her seferinde şamar yedi. C.H.P. bir A.P. ile niçin, hangi alanda ortaklık yapabilirdi ki?. Bu biri ak, diğeri ka- ra iki parti müştereken, hareketsizlik- ten gayrı neyi sağlayabilirdi ki? Basi- ret, bilhassa reform arzusu C.H.P.. ata Grupuna ve bütün bünyesine hâkim oldu, çabalar boşa çıktı. Aksine İsmet