12 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

12 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER AKİS İktidar içindeki muhalefet ktidar OGrupundaki “kediler"in varlığı meçhül ve Hüküme- tin Kuruluşundan, hattâ Demirelin başkan seçildiği kongredenberi böy- le bir muhalefetin varlığı bilinmek teydi. Bilinmeyen ve tam olarak ök çülemeyen, bu muhalefetin kuvveti, mahiyeti ve istikametidir, yer kurulurken bu muhalefet, Bilgiç e kibi ile Bakanlık kapamadığı için üzüntüye kapılan birkaç kişiyi geç- miyordu, Hükümet kurulduktan sonra İktidar Grupu kısa bir sükü net devresi geçirmiştir. Bunda, Bil giççilerin, haksız ve erken muhale- fet yaparak güç duruma düşmemek endişeleri de rol oynamıştır. Fakat Demirel ve nahif Hükümeti o kadar hatalı bir yolda, o derece başarısız. lıkla dolu ve öylesine hızlı bir gidiş tutturmuştur ki, çok kısa bir süre sonra, yapılacak partiiçi muhalefe- tin “erken ve haksız” olacağı endişe si kaybolup gitmiştir. Üstelik bu a rada Bilgiç ve ikibi ile ilgisi olmu: van yeni muhalefet prupları da be- lirmiştir. Reşat Özarda ve arkadaş- ları, Senatodaki AP'lilerin meydana getirdiği başka bir gayrımemnunlar grupu ve son günlerde şekillenen başka topluluklar, Demirelin karşı- sında beliren, fakat henüz teşkilât- lartimamış: olan muhalefetin um surlarıdır. AP içindeki gelişme- ler her geçen gün biraz daha De mirelin aleyhine olmaktadır. Demi- relin bir.siire önce biraz nefes ala- bilmek için ortaya attığı “bütçeden sonra hükümeti değiştireceğim” ha. beri 'de ters etki yapmış ve muhals fet saflarının genişlemesine yol uç mıştır. Bu haberden önce Demireli destekleyenlerden (bazıları, Hükü- mete karşı vaziyet alırlarsa tadilât çabuklaştıracaklarını ve böylece Ba- kan olabileceklerini ummaktadırlar, Fakat bunların tutumu biraz karı şıktır. Aydın Yalçın, Erol Akçal, İs- mail Hakkı Tekinel! gibi eski De mirel : taraftarlarından meydana gelen bu grup en mutedil muhalefs. ti yapmakta ve “Demireli o kurtar mak” sloganını teckrarlamaktadır Bu centilmenlere göre, Demirel ha- talar yapmaktadır. Fakat AP için.” nun dışında bir lider düşünülemez Onun hataları, etrafındaki zayıf kadrodan doğmaktadır. “Bu kadro kendilerinin iltihakı ile. kuvvetle nirse, hatalar ortadan kalkacak ve ortalık güllük gülistanlık olacaktır görüşü ve arzular Geçenlerde, bu olan, kendilerinden AP içinde aküpe.. Le ES) Vodvil Sahne: Abant Oteli Zaman: Şeker Bayramının ilk günü ay Demirel, Bö yan Demirel ve bize vakayı anlatanlar Dekor: Otel salonu (Vakit, sabah vaktidir. Bi- raz evvel Süleyman Demirel bayram namazından dönmüş- tür. Umumi konuşulmakta: dır. Bir ara sessizlik. Bayan Demirel, huşu edası taşıması. na dikkat ettiği bir tarzda içi- ni çeker) * Bayan eye — yar man, bana hâlâ na mazını öğretmedin. Bilaey. dim, bu sabah onu da seninle birlikte kılardık.. & Bay Demirel Sn bir şe- kilde öksürür): — Öhbö!. Öhö!. Sa burası serin, Sen, üşür eceksin. Çık e sırtına bir iy al. Öhö!. Öhö “32"ler dive bahsedilen bu takımın Demirele yaptığı ziyaret ve orada Başbakana yapilan ihtârlar, ikazlar ilgi çekici olmuştur. Başında, AP" Talât Asal Gönüldeki aslan! nin büyük İstanbul iş çevreleriyle köprüsü rolünü oynayan Ahmet Dallının' bulunduğu heyet Sülevman Demirele bu çevrelerin dahi menr nun olmadığını, Demirelden “huzur beklenirken Mi sadece hu- zursuzluk diğini o söylemiştir. Randevu vir pe için mere konuşmalar ( saatlerce sürm ve dertler ortaya atılmıştır. Der. Demirelin ihtiyatsız, yanlış davra- nışlarla türk umumi efkârının “n güçlü kuvvetlerini, tıpkı DP gibi bir bir karşısına almakta olduğunu be lirtmişlerdir. Ancak “32”ler, AP Gru- pundaki en oturaklı takım olmakla beraber değişikliği Demirelin etrafı için görmekte, onun etrafına kendi- leri geldiği takdirde bilhassa CH? ile çatışmaya son verileceğini he saplamaktadırlar. Tabii bunda şan- si arzular en büyük dozu teşkil et- mektedir. Demirele karşı en sert ve kesin şekilde cephe alanlar ise Bilgiççiler değil, Reşat Özarda ve arkadaşları dır. Özarda ve arkadaşları, Demireli mutlaka ve mutlaka Yüce Divana sevkedeceklerini çekinmeden söviv- vebilmektedirler. Bilgiç ve arkadaş- ları ise durumdan, gelişmelerden memnun, fakat - nisbeten: sessizdir- ler. Toplantıları gizli, konuşmaları dikkatlidir. Neticede galip: gelecek- lerine (o inandıklarından, .kendile.i için büyük tehnke olacak böylesi teşebbüslere girmemektedirler. Son günlerde Ekmel Çetinel de dnan Menderesin kâhyasının oi lu. DP valilerinden - etrafında bir wuhalefet töpluluğu meydana getir- miştir. Yeni ortava çıkan sayisi oil oyun, bu muhalefeti kuvvetlendiren bir tesir yaratmıştir. Bü, Turhan Kapanlınn YTP'den —transferid'ı AP kulisinde dolaşan baber;, Kapan- lıya, tansferi karşılığında Bakanlık vaadedildiği şeklindedir. Seyfi Öz. türk ve : Hasan 'Dinçerin . transfer eder etmez Bakan oluşlarıns zaten lena halde içerlemiş bulunan Fal I ı son pazarlığa daha çok: « kelenmektedirler, Kavgalı toplantı AP içinde şartlar bu şekilde gelişi: ken; İktidar ile İktidariçi muhu ielet arasında ilk kıvılcım; bunda on gün kâdar önce bir gece, âni ola vak, yapılan toplânıda parlamıştır. Mecliste, Grup Yönetim Kurulu sa lonunda Grup Yönetim Kurulları, Genel Yönetim Kürulu, Başbakan ve bâzı Bakanların katıldıkları bu toplantı çok gürültülü (geçmiştir 10 12 Şubat 1966