12 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

12 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

Benim kânaatim, Nihat Erim gibi Dr. Sarolun da, AKİS ile takışırken Menderesin emirlerini yerine getirmekte olduklarıdır. İkisi de, öenden bundan dolayı bir tarziye koparmaya çok çalıştılar, fakat bir netice elde edemediler. Menderesin en hoşlandığı kimseler daima, iki elini en ya kaldırıp teslim olan kimselerdi. #lalbuki en sonda, memleketin asıl kuvve sonda hava» tleri harekete geçtiğinde iki elini havaya kaldıran ve bütün haşmetiyle üç saat içinde pes diyen Menderesin kendisi oldu. Pı ilk ceza kararıyla dergiye gz aşın Menderesin özel hayatını yazmış olduğumuz- dan dolayı Tarık Halulu 16 ay elde mahküm edilmişti ve Akis bir ay süreyle kapatılacaktı. Bir gün sonra ikinci ceza kararı bildirildi. Ben, Nihat Erimin haysiyet, şeref ve itibarını kırdı- ğım için bir yıl hapis yatacaktım ve Akis bir ay daha kapalı kalacaktı. Yani, iki ay İktidar Akis- ten kurtulacaktı, 27 Ekim ini taşıyan sayı- mızı ancak (27 Aralık tarihli sayımız takip ede- bildi. Tarık Halulu İzmirde, ben Ankarada ha- pishaneye girdik, Yusuf Ziya Âdemhan bir ce- zasını - o da, bir yıllıktı - Kemaliyede çekiyor- du. Akisin üç mensubu aynı anda demir par- maklıkların arkasındaydı, Kurtul Altuğ ise si- rasını bekliyordu. O, Muammer Aksoyun bir tekzibini yayınlamamaktan sanı sanıktı. Biz üç mensubumuzu Menderesin adaleti- ne kaptırmıştık ama, rekor Ulustaydı. Onun . dört mensubu aynı anda demir arkasındaydı. Karikatürist Halim Büyükbulut, fıkracı Şinasi Nahit Berker ve yazı işleri mü- dürleri Nihat Mae Ülkü Arman çeşitli ha- pishanelerdeydiler. Ulus 4 Kasımda bir aylık bir süreyle kapatıldı. Ben hapishaneye girdi- ğimde Nihatı, Ülküyü, Şinasiyi ve onlarla bir- likte, mostra diye hapsedilmiş bulunan talihsiz Fatin Fuatı - o, Zaferin yazı işleri müdürüydü, Dünya gazetesi onu dâva etmişti, Menderes de tarafsız görünmek için Fatinin hapsedilmesini uygun bulmuş, buna mukabil rahatının sağla- narağı ve ailesine bakılacağı teminatını .ver- 136 mişti, halbuki hiç de bizden farklı bir statüye tâbi tutulmadı- Ankara Hiltonda buldum. 1958'i 1959'a bağlayan yılbaşı gecesini hep bir- likte bu Hiltonda geçirdik. Bir süre sonra Ni- hatla Şinasi cezalarını tamamladılar, buna mu- kabil bizim ii Beyhan Cenkçi eklendi. Ar- tık tam bir tedhiş başlamıştı. Tabii, Kurtul-da gelmemezlik etmedi. ismet Paşa, Kastamonu dönüşü, ayağının tozunu silme: fırsatını bulmadan yeniden bir başka bölgeye hareket etti. Bu seferki güzer- gâhta Afyon, Dinar, Isparta ve Burdur vardı. Pek kısa bir süre önce Menderes buralarda do- laştığı için hem halk, hem umumi efkâr bu se- yahati dikkatle izliyordu. Ben ona katilama- dım. Mahkümivet ve kapatılma kararları teb- liğ edilmişti, Yeni bir savaş devresine giriliyor- du. yi çalışmalar, hazırlıklar yapmak lâ- zımdı.. Her mahkümiyet gazetenin sahipliğinde ve yazı işleri müdürlüğünde bir değişikliği ge- rektiriyordu. Allahtan ilk defa hapsedilmemden bir isti- fadeli tecrübe edinmiştim: En sıkı cezaevinden, en dikkatli göz altında dahi bir derginin âdeta bütün önemli yazılarının nasıl çıkarıldığını mü- kemmelen biliyordum. Gelecek yazı" Sonun Başlangıcı