12 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

12 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

ça Başkan Johnson'un ancak Otuzyedi gün sürebilen barış taarruzundan sonra ,Kuzey Vietnama yapı- lan amerikan hava saldırları geçen hafta yeniden başlamıştır. Üzerinde o kadar büyük propaganda gü- rültüleri koparılan bu barış taarruzunun içtenliğine zaten kimse inanmış değildi. Bu bakımdan, Birleşik Amerikanın şimdi daha büyük bir savaşın eşiğini atla- ması, ortalıkta fazla hayret uyandırmamıştır. . Buna karşılık, duyulan üzüntünün genişliğine ve gerçekli- gine hiç şüphe yoktur. Eğer Birleşik Amerika Vietnam anlaşmazlığını barışçı yollardan çözmeyi iyice kafasına koymuş ol saydı, Vietkongun görüşme masasına hangi ülkeyi temsil etmek üzere oturacağı meselesi üzerinde bu kadar uzlaşmaz bir tutum takınmazdı. Bugün, Say- gondaki hükümetin kimi ve ne oranda temsil ettiği konusunda her türlü tereddütü haklı görmek gerekir. Birbiri peşisira gelen askeri darbelerin en sonuncusu ile kurulan General Ky hükümeti, acaba bütün Güney Vietnam halkını temsil etmekte midir? Bağımsız Gü- ney Vietnam devletinin kurulmasından bu yana bu halka bir defa seçim sandığı başına gitmek fırsatı verilmediğine ve iktidarların Saygonda kuvvet yoluy- la işbaşına geldiklerine bakarak, bu soruyu olumlu bi- çimde cevaplandırmaya imkân yoktur. Birleşik Ame- rika, Vietnamdaki savaşı, Saygonda gelip geçen bozuk düzenleri tutmak zorunda kaldığı gün kaybetmiştir. Vietnam çıkmazından kurtulmak için, Birleşik A- merikanın bu ülkede olup bitenlere doğru bir teşhis koyması lâzımdır. Güney Vietnamda Saygona ve onun arkasındakilere karşı silâha sarılanlar, Vietnam milli- yetçileridir. Bunların arasında 'komünistlerin bulun- duğuna hiç şüpbe yoktur ama, bunların varlığı, hare- ketin önemini halkın gözünde küçültmevye yeterli çıkmamıştır. Üstelik, Birleşik Amerika anlayışsızlıkta devam ettikçe, miliyetçi hareketin liderliği komünisi- lerin, destekleyiciliği de Hanoi ile Pekinin tekeline kaymaktadır. Birleşik Amerika, Vietkongu, ipleri ba iki başkent tarafından çekilen kukla bir kuruluş ola- rak gördükçe, yanlış adım atmaktan kurtulamıyacak- tır. Güney Vietnamın dörtte üçünü Vietkongun yal mızca çetecilik metodlariyla elinde tuttuğunu Se acemi politikacıların en büyük acemilikleri ol rektir. Süresi bir yıla yaklaşan devamlı bombardımanın ne Vietkongu, ne de Hüânoiyi dize getirmiş olması, Ti, Akıntıya Kürek... ————— Birleşik Amerika kuvvetine o kadar inanıp güvenenle- ri iyice kızdırmıştır. Bu kızgınlık içindedir ki şimdi, savaşın deha genişletilip şiddetlendirilmesi hazırlığına girişilmiştir. Bu arada Başkan Johnson ve şürekâsı, yeni savaş strateji ve taktiklerini * tartışmak üzere, Honöluluya uçmuşlardır ve Vietnam kıyılarına yeni deniz birlikleri çıkarılmıştır. Hattâ, ortalıkta, yeni den, Komünist Çinin bombalanmasından, Çin atom kuvvetinin daha çekirdeğinde iken bastırılmasından söz edenler bile va Büyük devletlerin hâlâ kuvvet politikasına bağlı oldukları günümüzde Komünist Çini Asyada durdur. maya kalkışmak, akıntıya kürek çekmekten başka bir şey değildir. Hele Pekini Vietnam gibi ekonomik, sosyal ve politik çöküntüler içindeki bir “'kede dür. durmak istemek, daha da anlaşılmaz bir “vwrettir. Birleşik Amerika, eğer kendi yanlış hesapları yüzün- den bütün dünyayı ateşin kucağına atmak istemiyor sa, bu konuda daha gerçekçi bir politika izlemek 20- rundadır. Tarihin uzun akışı içinde, Asyada bir Çin hegemonyası kurulacağını düşünmek, milletlerin yara dılışımda var olan miljiyetçilik duygularını hiç bilms- mek demektir. Eğer milletlerin duyguları zorla bast rılabilseydi, İkinci Dünya Savaşından sonra Doğu Avrupada kurulan Sovyet hegemonyası parçalanmaz, yüz yıldır amerikan nüfuzu altındaki Güney Ameri kadaki dolar emperyalizmi bugünkü zor durumlara düşmezdi. Bunları düşünerek, a da mutlak bir Çin hegemonyası kurulmasının mümkün olamıyaca ğını anlamak gerekir. Öteyandan, madalyonun bir başka yüzü ya vardır. Eğer amerikalı yöneticiler, uzun süredeki lişmeleri önceden kestirebilecek tarih bilgisinden yoksun iseler, e değilse, o kadar bağlı bulundukları kuvvet politikasının bütün kurallarını iyi bilmek 20 rundadırlar. Kısa sürede, Komünist Çinin Asyadaki gelişmesini meş ri asyalı olmayan bir Ölen için mümkün değildir. Ni , Avrupa devletleri aralarında temini Sovyetler B Birliğini Avrupada durdurmak mümkün olmamıştır. Birleşik Amerikayı Lâtin Amerikada sarsmak isteyen Sovyetler Birliği, Kübada, arkasına baka baka gerilemek zorunda kal Kuralları bilinmeden oynanan oyunlar, oysıncula- rı şimdiye kadar hep yenilgiye uğratmıştır. nundan başka çıkar yol görün. rinin sosyalleştirilmesi memektedir. Eğer böyle bir kKoalis- von kurulamaz ve veni seçimlere orunda kalan hükümet de, gidilirse, bundan en kârlı çıkacak- lelert yüzünden işbaşından çekilmek 20- o sonr (sosyal hristiyanlar) - sosyalist” ko- buhrandan ra, gene aynı devir mından başka çâre bulunamaniış- ür. O zamandan buyana devam €- mese Fakat atn süren bir bir “orta lar, aşırı sağ ile komünistler ola - alisyonudur. Bilindiği gibi, geçen denekonomik yüzyıllık geçmişi caktır. Mayısta yapılan - seçimlerde, hem olan Flamand-Vallon ayrılığı ile Geçen hafta Belçikada çikan sosyal hristiyanlar, hem de sosya- — birleşince, Harmel hükümeti istifa maden grevleri ve sağlık hizmelis listler ağır venilgilere uğramışlardı. dan başka çıkar yol bulamamıştır. PUT e Lİ git MAĞAZA'dan TT Yİ giy 1 va ley GIR GİR VERİLİR (AKİS — 21) İİ 12 Şubat 1966 27