12 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

12 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

AKİS kanlığına getirildi. Cumhurbaşkanlığı makam odu sında “Benim hizmetim; yurtta hu- zürun sağlanması için olacaktır” diyen Atasagun, gençliğinde, Nişan- taşı futbol takımında oynamıştır. O- yun sahaları, Hürriyet Atasagun, tıbbi yayınları okuma yı sevmekte, ev işlerine yardım et: mekten zevk duymaktadır. Erken yatıp erken kalkar. Atasagunun şanslılığı veya şans» sızlığı, Gürselin kısa bir süre içinde yurda dönüp dönmemesine bağlıdır. Seçim Kanunu ile Af Kanunu ve bö zı tehlikeli kararnameler Köşke ge lene kadar Gürsel yurda dönmüş o©- lursa, Atasagun sorumluluktan kur- tulacaktır. Ancak, anlaşıldığına gö- re, bunu ne Atasagun, ne de Demi- rel arzular görünmektedir. İktida- rın temayülü, Gürsel yurda dönün- ceye kadar, halkoyunda tepki yatu- tacak bazı tasarrufların sessiz seda: sız halledilmesi şeklindedir. Bu iti. barla, Gürselin Amerikada fazlaca kalmasında büyük faydalar mülâ- haza edilmektedir. Bu olmadığı tak- dirde, Gürselin sağlığının bozuklu- ğuna dâir verilecek bir kesin rapor da AP İktidarının işini kolaylaştıra- zaktır. Amerikadan verilen haber- ler; bu yönden, ilgiyle izlenmekte- dir. Uzun vâdeli plânlar Gürselin, « sağlık durumu itibariyle görevini yapamayacağı hakkında dir rapor geldiği, takdirde ne olaca- u bugün sadece AP'nin yüksek baş arım düşündüren bir husus değil dir. AP için ideal Cumhurbaşkanı, şimdi bu makama vekâlet ettiği için smine alışılacak ve vekâletten asil iğe geçmesi güç olmayacak Atasu- zundur. Atasagunla AP Cumhurbâş- kanlığında hem kendinden, bem de »rdu mensubu bir kimse bulacaktır. Ama Ordunun, Atasagunu hâlâ bir “kendi mensubu” sayıp © saymadığı şüphelidir. Bundan dolayıdır ki AP içteniçe arzusu bu olduğu halde “Sunay Alternatifi”ni gözden ve du- daktan uzak tutmamaya gayret ci mektedir. Cumhurbaşkanlığında Si nay, şüphesiz mükemmel bir emmni- vet sabapı olacaktır. Ama onun, Gürsel kadar “AP'nin işlerini kolay laştırıcı” olması, hele AP'nin piyonu ear Çankayada tutması ve bir takım oyunlara iştirak etmesi hayal dahi ölüme kinle: Bu itibarla uzun vâdeli plânlar da “gönüllerdeki aslan”la gerçekle- rin getirdiği lüzum çatışmaktadır Tepesidir. ve AP'nin, şu dar zamanları Atasa- gunla geçiştirip tekrar Gürselin baş- kanlığını dâha istifadeli bulması kimseyi şaşırtmayacaktır. İdare Yuvalanma gayretleri İsişleri Bakanı Faruk Sükan, şu günlerde, nakil ve tâyinlerle ilgili yeni bir kararnameye ; son şeklini vermekle meşguldür. Vali, vali yar- dımcıları ve kaymakamların yer de ğiştirmesini hedef tutan büyük çap- taki birinci kararnamenin onayla- narak yürürlüğe girmesinden he men sonra hazırlığına girişilen bu karamame, 208 yakin memur ve Sükanın, İçişleri Bakanlığı kol tuğuna oturduktan sonra ilk icraa tını geniş çaptaki nakil ve tâyin ka rarnameleri hazırlamakla gösterme- si sebepsiz değildir. Sükanın gayre- tinin içyüzü, birinci kararnamenin yürürlüğe girmesiyle açıklık kazan- mıştır. Nakil ve tâyinler listesi ince- lendiğinde görülmektedir ki, idare nin kilit noktalarına eski DP'lilerle AP'liler ve AP İktidarına her türlü hizmeti esirgemiyecek kimseler ge- tirilmiştir. Meselâ, eski İzmir Vali- si Enver Saatçıgil Aydında AP'den önseçimlere girmiş, fakat yoklama- yı kaybetmiştir. Bunun neticesi ola» rak Saatçigil, Samsun Valiliğine tâ- yin edilmiştir. 1961 seçimlerine AP Nevşehir a: davı olarak Katılan merkez valils. YURTTA OLUP BİTENLER rinden Nafi Tamer, Zonguldak Va liliğine, 1960'dan önce Uşak DP mil- letvekilli adayı olan Ali Akarsu, müt kiye müfettişliğinden Erzurum Vali- liğine; bir zamanlar Nevşehir DP (5 Başkanlığı yaparken partizanlığı» tipik örneklerini veren ve 10 Ekim 1965 seçimlerinde AP'den adaylığını koyan Bor eski Kaymakamı Naci Çerezçi Gaziantep Valiliğine; Antar ya Valisi iken AP'den yoklamalara giren, MBK devrinin Ankara Valisi Nuri Teoman Hatay Valiliğine; lu AP adayliğı için teşebbüse geçen Celâlettin Ünseli Bursa Valiliğine; Sakarya Valisi iken 27 Mayıs Dev: rimi ile birlikte.soluğu Yassıadada alan Van Valisi Nâzım Üner Kayseri Valiliğine; Niğde Valisi olduğu: sıra- larda patlak veren olaylarla AP'yi desteklediğini açıkça ortaya koyan Burdur Valisi Vefik Kitapçıgil Si- vas Valiliğine getirilmişlerdir. İstanbul Valiliğine o atandığında “Bu benim için büyük bir sürpriz oldu” diyen Bursa Valisi Vefa Pov: raz, geçen yıl Bursa TİP İl Kongre sini basan AP'lilere şaşılacak dere cede müsam gösteren Zattır, Poyrazın İstanbul Valiliğine geti- rilmesinin bir sebebi de, Bursada mesai saatlerini iftar saatine göre âyârlaması olmuştur. Değiştirilmeyen birkaç validen bi- ri, Sakarya Valisi Ertu; Ünlüer- dir. Bunun kerame ko- yu bir DP'li olarak vaktiyle Manisa- dan adaylığını koymuş olmasıdır. Kararname hazırlanırken, AP” ve gerçekten hizmet etmiş olan AP' İçişleri Bakanlığında Merkez Valileri odası Kızak Mi 12 Şubat 1966