12 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

12 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Buna rağmen, tâviz ne kadar bü- yük olursa olsun, Artık Demirelin AP'yi dırıltısız yönetemiyeceği anla- şılmaktadır. Bir ikinci ihtimal de, gösterişli muhalefet hareketlerine rağmen, eski devirde kullanılan, menfaat da. ğıtma usulleri ile AP Grupunun elde edilmesidir. Bu ise, çoğunluğa dayâ- nan ve kötü yola sapan bir hüküme- tin demokratik yoldan tasfiye edil. mesi imkânını kapatacağı için, teh- likelerin en büyüğüdür. C. Başkanlığı Şükran borcu (Kapaktaki vekil) (Çumburbaşkanına vekâlet etmekte olan: Senato Başkanı İbrahim Şevki Atasagun, haftanın başında Pazartesi günü Çankaya Köşkünde, Cumhurbaşkanına ait çalışma oda sında şöyle dedi: kanunların ve mantıği- min emrettiği şekilde hizmetimi ya- parım. Bunların dışında bana baski yapacak veya yapabilecek bir kuv- vet, ,görmüyorum.” “— Hükümetin bir an önce Par lâmentodan geçirmeyi arzuladığı Se çim Kanunu Tasarısı ile Af Sanunu Tasarısını veto etmeyi düşünüyor musunuz?” şeklindeki soruya ise şu cevabı verdi: “ Meclise sevkedilen bu tasarı lar henüz komisyonlarda müzakere edilmektedir. Ben şuna eminim Ki, bu tasarılar, Parlâmento çalışmala- rı sonunda en uygun ve en isabetli şekli alacaktır. Böylece ortaya çıka- cak“kanunlar, milli iradenin Kanun- ları. olacaktır, Parlâmentonun. hak- kını Parlâmentoya vermek lâzun- dır.” Bu sözler, Gürselin tedavi mak- nm Amerikaya gönderilmesine karar verildiği haberinin LR sıyla zihinlerde beliren bazı sorula- ra ışık tutacak mahiyettedir. AP'li Atasagunü bu şekilde okonuşmağa zorlayan sebep, Parlâmentodaki ü- ye çoğunluğuna AP'nin sahip olmu- sıdır, Zira Atasagun, devletin 1 nü- maralı makamına “bir süre için da- hi olsa- AP Grupu sayesinde oturdu- ğunu bilmekte ve hareketlerinde bu sonra Esenboğa hâö- vaalanında cereyan eden bir olay, bunu doğrulamaktadır. Cumihur- “gelen İbrâhim Cumhurbaşkanı Vekili başkanına vekâlet etmekle görevli Bulunan Atasagun, yanına yaklaşan bir memurun “Başbakan sizi çağı- ryor” şeklindeki sözleriyle irkilmiş ve ceketinin düğmelerini yoklava- rak, koşaradım, Demirelin bulundu- ğu tarafa ilerlemiştir. Dikkatli gözler şimdi Çankâyaya çevrilmiş bulunmaktadır. Önümüz- deki günlerde Çankaya Köşkünde arzı endam edeceğinde kimsenin şüphesi olmayan bâzı yüksek dere- celi memurların âzliyle ilgili karar- namelerin ve AP çoğunluğuyla Par. lâmentodan çıkacak bazı kanunii- rın onaylanıp onaylanmayacağı ime- rak edilmektedir. Üstelik Köşkte, bazı genel müdürlerin tâyiniyle *! gili, Gürselin bir Süredir imzala- madığı kararnameler: de bulunmüak- tadır, Atasagunun bu kKârarnamele- ri imzalayıp imzalamavacağı kesin olarak bilinmemektedir. Ama her- halde, Cumhurbaşkanı Vekili, meu- ,subu bulunduğu partinin hükümeli- ni, bu konularda güç durumda “br rakmıyacaktır. Bu da Atasagunun şanislılığını veya şanssızlığını teşkil Sie Bunu zaman gözlemecek” Si koltuk brahim Şevki Atasagun orta boy- lu, ak saçlı, gözlüklü ve sakin ta” .vırlı bir zattır. 1899'da bir gümrük olarak “dünyaya svki, 1921'de Tip Fa- kültesini bitirdi ve askeri doktor o- larak hayata atıldı, Çeşitli hastaha: nelerde doktorluk, başdoktorluk memurunun Atasagun makamında “Yüksel ki yerin bu yer değildir...” yaptı, tümgeneral olduktan sonra # mekliye ayrıldı. DP iktidarının en azgın devrin. de, 195860 arasında, Sağlık Bakan- lığı Müsteşarlığı görevinde bulunan Atasagun, politikaya 1961'de CKMP saflarında atıldı ve Nevşehirden se- natör seçildi. O yıl Senato Başkan Vekilliği yapan Atasagun, CKMP'nin bölünmesiyle MP'ye geçti. Oradan, kısa bir süre sonra tekrar CKMP'ye döndü. Bir MP'li; Atasagunun partidcu istifasının nedenini Şöyle izah et- mektedir: — “1963 yılında bir Parlâmento eşli Sovyetler Birliğine gidecekti. Biz de, partimizi temsilen heyete ,Katılacak üyeyi kura ile seçmeyi ka- *rarlaştırdık. Bunun için yapılan Grup toplantısında Paşa -Atasagun- uzun bir konuşma yaptı ve heyete, kendisinin seçilmesini ima etti. Fa kat kura bir başka arkadaşa isabet edince, bizim Paşa küstü ve istifa- yı bastı.” Atasagun, 1964 Senâto kısmi sw çimlerinin kuralarının çekilmesine az bir süre kala -herhalde seçini şansını (AP'de. görmüş olacak- CKMP'den ayrılarak AP'ye girdi. Atasagunun Senato Başkanlığına seçilmesi, kendisi için tam bir sürp- riz oldu. AP'nin tespit ettiği adayla- rı Muhalefet kabul etmeyince, son aday olarak İbrahim Şevki Atasa- gun gömer sem ve seçimlerin daha fazla uzamam. için, yapılan $&- çim sonunda Atas Senato Baş- 12 12 Şubat 1966