5 Mart 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

5 Mart 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

İstanbul Özel tiyatrolar Özel tiyatrolardaki oyunların çoğu kapalı gişe oynanmaktadır. Ken- terler, geçen mevsimden aktardık- -arı "Pembe Kadın"ı hâlâ bırakmı- yorlar ve galiba, mevsim sonuna kadar da götürecekler. Bu büyük ba- şarıda Dr. Hidayet Sayının eseri ka- dar -galiba daha çok- Yıldız Kente rin harikulade oyununun payı olsa gerek. Dormenlere gelince, pek parlak sonuç vermeyen, Brecht'in "Puntilla ile Uşa ağı Matti"sinden sonra çıkardıkları * "Çıplak Ayak" -Barefoot in the Park-, aylardanberi afişte. Daha da hayli zaman orada tutuna- cağa benzemektedir. Ama Dormen ler, bu mevsim, onuncu yıllarını kut- layacaklar. Onun için, kuruluşlarının u yıldönümü şerefine, kendilerini bugünlere ulaştıran eski büyük ba- şarılarından birkaçını tekrarlamak istiyorlar. Sırasıyla: Refik Erdura nın "Cengiz Hanın Bisikleti"ni, "Şa- irin Mektupları"nı, "Zafer Madal- yası"nı, "Kamp 17"yi ve "Şahane Züğürtler"i yakında oynamıya başlı- yacaklar. Şu sıralarda iki yerli oyun İs- tanbulda bütün rekorları kırmakta vs bu oyunlarda yer bulabilmek hiç de kolay olmamaktadır. Bunlardan biri, Küçük Sahnede Ulvi Uraz top- luluğunun oynamakta olduğu, Rıfat Ilgazın, "Hababam Sınıfı", öbürü de, İstanbul Tiyatrosunda Gülriz Sürüri - Engin Cezzar topluluğunun sahneye koyduğu, aşar Kemalin "Teneke"sidir. Bunlardan birincisi, yatılı okul hayatını bütün realitesi ve güldürücü “ve de düşündürücü- yönleriyle canlandırıyor. Ulvi Urazın edebiyat öğretmeni o-Piyale İhsan- kompozisyonu da İstanbulluları kah- kahadan kırıp geçiriyor. İkinci oyun, herkesin bildiği Kadirli Olaylarını ve bu olayların gerisinde Anadolu köylüsünün o yıllardanberi (o çektiği acıları dile getiriyor, toy kaymakam- ları aldatan çeltik ağalarının sebep oldukları faciaları gösteriyor. Beyoğlunun bir ucunda, sessiz se- dasız we yılmak bilmeden- çalışan bir idealist kadın, Lâle Oraloğlu, İn- giliz Kralı Sekizinci Henry'nin dör- düncü karısı Alman Prensesi Anna von Cleve'le olan garip evlilik ma cerasını, ilgi çekici bir komedi halin- de sunan "Kralın Kısrağı"nı oynu- yor. Bir yandan da, matinelerde, kı- zı Alev Oraloğlu, annesiyle beraber, İstanbul seyircisinin seyretmekten bıkmadığı "Çocuklar ve Büyükler"i, afişte tutmaya devam ediyor. 5 Mart 1966 Oyun : "Hababam Sınıfı", güldürü 2 bölüm, 5 tablo' Yazan : Rıfat Ilgaz Tiyatro : Küçük Sahne Ün Uraz topluluğu) Sahneye koyan Dekor - Kostüm ; be iri sınıfı" Oynıyanlar : Metin Akpınar (Refüze Ekrem), Zeki Alasya (Tulum Hayri), Ercan Yazgan (Kalem Şakir), Ahmet Gülhan (Güdük Necmi), Suzan Uztan (İnek Şaban), Kenan Tatlı (Sidikli Turhan), Ulvi Uraz (Piyale İhsan), Selâmi Üney (Yavşak Şadi ve Müfettiş), Ali Yalaz (Kel Mahmut), Zihni Küçümen (Müdür), Nur İnsel (Erkek Sevim) v.s. Konu : İlk bakışta, bütün derbederliği, bütün gülünç ve zavallı yön- leriyle çocukluğumuzun yatılı okul hayatından canlı tablolar... Benzer- lerini yakından tanıdığımız, öğretim ve eğitimle gerçek bir ilgisi olmı- yan, Allahlık müdür, mübassır ve öğretmen tipleri... İnsanı okuldan ve okumaktan nefret ettiren böylesine bir okul çevresi içinde paçasını kur- tarmıya -ve haklarını savunmıya- azmetmiş bir avuç haşarı ve cinfikirli çocuk... Bir skeçler yığını gibi görünen bu manzaranın gerisinde, belki hâlâ kalıntıları yaşıyan, bir başıbozuk öğretim ve eğitim sisteminin bu- ruk hic Beğendiğim : Yazarın, kendi romanından sahneye uyguladığı obu ilk oyununda, hemen hepsi bir "karakter" gücü taşıyan “ve gerçeklik- leri olan- kişileriyle renkli tipler çizmekte, sonra bu 'renk renk tipleri bir "çevre" ve "konu" bütünlüğü etrafında birleştirmekte gösterdiği başarı. Ulvi Urazın edebiyat öğretmeni Piyale İhsan'da gerçekleştirdiği çok de- gişik ve nefis kompozisyon. Suzan Uztanın ön plâna geçen ve bir kom- pozisyon niteliğine yükselen- sürpriz oyunu. Müdür'de Zihni Küçümenin, Kel Mahmut'da Ali Yalazın ve bütün Hababam Sınıfı öğrencilerinin çizdikleri canlı, ifadeli yüzler. Beğenemediğim Hababam Sınıfının son sahnedeki gereksiz - ve yargılamayı seyirciye (o bırakmayan- korosu Sonuç : Eğlendiren ve düşündüren bir güldürü. Lütfi AY Küçük Sahnede "Hababam Sınıfı" Hababam makamlarının o adayları 31

Bu sayıdan diğer sayfalar: