5 Mart 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

5 Mart 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

© / ıK i . XXXV Sayı: 6l1 S5 Mart 1966 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Uzayan koma 2. pala millet, radyolardan, gene esmi matem müziği dinledi ve Babi bültenlerinin e kli- şeleşmiş şu cümleyi duydu: e- rikadaki Walter Reed Ordu Enst hanesinde komada bulunan Cumhur- başkanımız sayın Gürselin sıhhi du- rumunda bir lıca tenkit konusuydu. oRadyoların normal programlarına geçmemesi ise, hadisenin ikinci bir garip nok- tasıdır. Nihayet, ne zamana kadar beklenilecektir? Daha bir hafta mı, yoksa on gün mü, yahut bir ay mı? Tabii bu arada başka bir ihtimal, netameli seçim ve af kanunlarının Meclisten çıkarılıp vetosuz tasdik edilme muamelesinin sonunun bek- yenlerin başında gelen, kendini gös- termekten 'hoşlandığı bilinen Dr. Vural sadece gündelik bültenler ya- yınlamakla iktifa etmektedir. Demokrasi Köprüler atılırken Geçen haftanın sonunda bir gün. Dışişleri Bakanı İhsan Sabri Çağ- layangil CHP ileri- gişiklik yoktur. gelenlerinden Ke- Koma hali devam mali Beyazıdın bir etmektedir." B cevabını telefon- Bu, derin bir ik ank 3 | tur da dinlerken peri- giyi gitgide tam Ç ya OŞ şanlığını o öylesine bir ilgisizlik O hali- belli etli ki, Be ne osokmaktadır Türkiyede Cumhurbaşkanlığı omakamı, şu anda hukuken boştur. yazıt AP ileri gele- ve bunun delilini Sayın. Gürselin bugünkü durumunda, derhal yeni bir Cumhur- nine şöyle söyle- başkanı seçilmesi yoluna sapılmaksızın, Atasagunun ona vekâlet mek mecburiyeti- larında Oo görmek etmesi Anayasanın ruhuna tamamile aykırı bir tasarruftur. Atasa- ni hissetti:. kabildir. İlk baş- gunun bir takım Cumhurbaşkanlığı (yetkilerini kullanması, vi — Ben, bir sö- larda manşetleri Demirel Hükümetini sorumlu kılacaktır. Sayın Gürselin bugün sevi ia sie durumunda Cumhurbaşkanlığının vekâletle idareye ksilişilemesi rum hington haberleri şimdi ancak tek sütunluk (— başlık- larla (o verilmekte- dir. Koma hali daha da uzun sür- düğü takdirde ha herlerin Oo birinci sayfadan iç Ssay- falara ogeçmesini beklemek O lâzım- dır. Cumhurbaşkanı Gürsel şu anda, ıstırap duymayan tek insandır. O, e- bedi uykusunu beklerken, bir şeklide ve hiç meksizin yatağındadır. Anayasanın açık ihlâlidir. Cumhurbaşkanlığına nasıl, hangi hallerde, kimin vekâlet edece- ği A 100. Maddesinde belirtilmiştir. Madde aynen şudur: mhurbaşkanının hastalık ve yurt dışına çıkma gibi sebep- lerle ri olarak görevinden ayrılması o hallerinde, görevine dön- mesine kadar; ölüm, çekilme veya başka bir sebeple Cumhurbaş- kanlığı makamının boşalması halinde de yenisi seçilinceye kadar, Cumhuriyet Senatosu Başkam Cumhurbaşkanına vekillik eder." Sayın Gürselin görevinden ayrılmasının geçici olmadığı ve artık Cumhurbaşkanlığı yapamayacağı, maalesef bir gerçektir. Cumhur- başkanlığı ölüm ve çekilmenin dışındaki “başka bir sebeple" boşal- mıştır. Derhal yapılması gereken iş, yeni Cumhurbaşkanını seçmek ve devletin, boşalan en yüksek makamını Anayasa gereğince dol- durma Süleyman Demirelin, asıl Cumhurbaşkanı Gürselin imzalamadığı ve yeni Cumhurbaşkanının imzalayacağını sanmadığı karara amele- leri, kanunları A.P.'li bir Cumhurbaşkanı Vekiline imzalatmak ter- tibi Anayasanın ihlâlinin sebebi olamaz. yaptığı ziyaret şey hisset- zuları Ama duru- lenmesidir. Ama bu çeşit davranış- ları ciddi bir devlet idaresiyle bağ- olmuştu. Cağlayangil o sabah, CHP Genel Sekreter Yardım- cısı Orhan Öztrağı aramıştı. "Başve- kil Beyfendi". mu halefet o partileri- nin liderlerine dış politika konusun- da bilgi verilmesi- ni muvafık o bul- muşlardı. Bu bilgi yi, Dışişleri Baka- nıyla birlikte biz- zat kendileri vere- ceklerdi. Sayın İs- met İnönünün, bundan bir süre önce (Başbakana sırasında bir ar- Galiba böyle bir mun, bütün türk milleti için üzücü olduğunu ve bu bekleyişin pek acı bir tarafı bulunduğunu görmemek imkânı yoktur. Hükümetin, Cumhurbaşkanının kesin durumunu tesbit ettirmek yoluna hâlâ sapmaması bu halta Ankaranın siyasi çevrelerinde baş- 4 daştırmak imkânı yoktur. Cumhurbaşkanlığı (o başdoktoru- nun Amerikadan akıl edip, kendili- ğinden Cumhurbaşkanının durumu- nu resmen bildirmesi ise beklenil- memektedir. Cumhurbaşkanını çe- şitli sebeplerle bu kadar tehlikeli ve talihsiz bir yolculuğa ( sürükle- toplantının toptan değil, ikili ikili ol- masını tercih edeceklerini belli et- mişlerdi. Şimdi Başbakan Beyfendi sayın İnönünün emirlerini almak istiyordu. Acaba, toplantının nasıl olmasını münasip görüyorlardı. Gerçekten de bundan bir kaç haf- ta evvel, İsmet İnönü, kendisi Baş- 5 Mart 1966