16 Nisan 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

16 Nisan 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

AKİS günlerde bütün gayretin bu proble- min halli için harcandığı anlatıl- maktadır. Ama öğrenildiğine göre, tâvize yanaşmayan Bilgiç, teklifleri- nin kabul edilmediğini görünce, Kabineye girmeye de yanaşmamış- tr. Bu, sinirlilik (oyaratmaktadır. Bilgiç geçen defa Kabineye girme- yince işlerin nasıl (geliştiğini gör- müş olan bazı aşırı Demirelciler, bu mesele halledilemezse, kongrede ihraçların dahi yapılabileceğini id- dia etmektedirler. Tabii ihraç edile- cek olanlar Bilgiç ve birkaç yakını- dır! Bu hayali iddiayı ileri süren- ler, Bilgiçin AP'yi iktidardan düşü- recek sayıda milletvekilini de ko- Saadettin Bilgiç Bir revizyoncu! parması ihtimaline karşı ise şunu m "— O zaman YIP önce bir koa- lisyonla, ma da fiilen AP'yle bir- leşir. Bu tedbiri ileri sürenlerin düşü nemedikleri bir şey varsa o da, Fev- zi Lütfi Karaosmanoğlunun muka- vemetine tahammül gösteremiye- rek onu partiden ihraç yolunu tu- tan Menderesin akibetidir. Fakat henüz Bilgiççilerin Kabine ile ilgili ümitleri tamamen suya düşmüş de- ğildir. Şu anda Kabine değişikliği- nin kendilerinin istediği gibi olması için çabalayan üç grup vardır. Bunlar Bilgiççiler, eski otoritelerini 16 Nisan 1966 muhafaza etmek isteyen İç-Kabine üyeleri ve Demirelden şahsen söz aldıkları ileri sürülen Bakan aday- larıdır. Her grup kendine göre ka- bine listeleri düzenlemekte ve bası- na sızdırmaktadır. Gazeteler de kendilerine verilen her listeyi der- hal kullandıkları için, ortaya pek eğlendirici bir manzara çıkmış bu- lunmaktadır. Arada, bu grupların dışında bazı oyunlar da oynanmaktadır. Meselâ, milletvekillerinin bölgelere (göre gruplar yaparak Başbakanı tazyik etmeleri bunun bir örneğidir. Kara- denizli milletvekillerinin, o kendile- rinden birinin İçişleri, Dışişleri, Milli Savunma veya Adalet Bakan- lığına getirilmesi için (o çalıştıkları bilinmektedir. Zonguldaklıların he- defi, mühendis milletvekili o Cahit Karakaşoğlunu Bayındırlığa oturt- maktır. Sakaryalılar ise Nuri Baya- -1 Turizm ve Tanıtma Bakanı yap- maya çabalamaktadırlar. Bu Doli cilerin gerekçesi şudur: "Geçen bine İzmir, Balıkesir ve Adana ka binesi idi." Ayrıca, bir ay yi de devam etmekte maları ihtimali bulun ğa kuvvetli K imİre karşı, bilhassa Kabinede Demirele yakınlaşmış, otoritelerini (o kaybet- mek istemeyen Bakanların yönetti- ği sıkı bir yaylım ateşi başlamış- tır. Bu ateşe mâruz kalanlar, başta Aydın Yalçın olmak üzere, Vedat Ali Özkan, İsmail Hakkı Tekinel, Turan Bilgin ve Mesut Erezdir. İç- Kabine üyelerinden biri, Aydın Yalçın için şöyle demiştir: — Aydın Yalçın ensesini nasıl göremezse, Demirel Kabinesinde Bakanlığı da öyle göremez. Daha, Amerikada, elinde pankart, genç- lerle Menderes aleyhine nümayiş yaptığı günleri unutmadık!" Olursa nasıl olacak? Değişiklik haberleri yüzünden hep iğne üzerinde oturan Bakanlar, kendi yerlerini sağlam gören ve De- mirele yaranmak isteyen bazı Ba- kanların teşviki ile geçen hafta bir jest yapmışlar, tarihsiz istifaname- ler hazırlamışlardır. Bayındırlık Ba- kanı Ethem Erdinç ile değişeceğini hissetmiş olan Turizm ve Tanıtma Bakanı Nihat Kürşad önce diren- mişler, fakat geçen Cumartesi on lar da birer istifaname hazırlayıp, imzayı basmışlardır. Bu tarihsiz is- tifanameler -öğrenildiğine göre- şim- di Demirelin cebindedir! Demirel, YURTTA OLUP BİTENLER istediği zaman, bunlardan istediğini yürürlüğe koyuverecektir. Demirel bugünlerde, kırmızı kaplı bir Mec- lis albümünün sayfalarını pek fazla karıştırmaktadır. Bu albüm ya ça- lışma masasında durmakta, ya da muhafızı olan polis tarafından, İs- tendiğinde yetiştirilmek üzere, ta- şınmaktadır. Herhalde, bu albümde aranan tipler en şöhretsiz, en silik ve sonuncu plândaki tiplerdir. Tür- kiyede politikacılar objektif olarak sınıflandırılsa, ön sıralarda yer ala- mıyacağını çok iyi bilen Demirel, V. Ali Özkan Şimşek o çeken bu defa da mutlaka, kendisini arka plana atmayacak tipte Bakanlar is- temektedir. Ama bütün mesele, bu tiplerle kurulacak yeni bir kabine- yi "başarılı revizyon" diye Grupa yutturmaktadır. Geçen defa "büyük başarı" ile kurulan Hükümetin du- rumu şimdi ortadadır. Bu hususta fikir edinmeyen kalmamıştır. Öyle ki, işadamları bile artık Hüküme- tin başarısızlığını açıkça söylemek- ten geri e ADA Si Geçen haftanın sonunda oDemirelin Was- hington Restoranda adamlarına 9