18 Ocak 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Ocak 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Ankarada dün geceki balo çok parlak oldu Gazi Hazretleri baloyu şeretlendir- mişler ve bir kaç de. a dansetııırşlerdır a 17 (Husust) — dün akşam ve Gazi hazretleri teş salona girmişlerdi deki orkestra Rei ve Gazi hazretleri nıs sicumhur hazretlerinin kızları Nebile ııx.n.m.n izdivacı münasebetile len balo fevk on birde Ankara Palas otelini f etmişler ve gelin hanımı kollarına Bu sırada, isicumhur de güzel olmuştur. takarak ki beyin idaresin- marşını çalmağa başlamış f daire teşkil eden davetliler önünden ağır ağır geçmişler ve her kese - iltifat etmişlerdir. e Baloda bütün ecnebi sefirleri, sefaretler erkânı, Meclis reisi, Başvekil, Erkânı Harbi- yeli umumiye reisi Paşalar, vekiller, bir çok mebuslar, erkânı askeriye, ruesayı memurin hazır bulunmuşlardır. Büfe favkalâde mükemeldir, Ankara Falıs Avrupa otellerinin tertibatile mukayese dedi- le bilecek cidden güzel bi büfe ve servis ihzar etmişti. Gazi hazretleri bir iki defa dans etmişlerdir. Hazır bulunanlar sabaha kadar müstesna bir gece geçirmişlerdi Doktorlarımız (Baş tarafı birinci sahifada ) bizde adeta bir anana halini almıştır. Bundan memleketin tıp hayatı bittabi çok zarar görmüş, tıp fa- kültesi bir çok müderrisleri, görüştüğümüz doktorların hepsi şikâyet ediyor. -Biz neşriyatımızla bu hale nihayet verilmesi gayesini takip ediyoruz. Tıp fakültesinin islâhı mesele- sine gelince, fakültemiz eskisin- den aşağı dercede di her halde islâha muhtaçtır. Mev- kün uzaklığı ve sair bir çok se- bepler talebenin kâfi derecede ameliyat görmesine imkân brak- mıyor. Doktorlarımızdan bir çoğu fakültenin İstanbul ve ya Beyoğlu cihetine — nakledilmesini - tavsiye ediyorlar. Burada müracaat eden basta fazla olacağı gibi hastaha- neler de yakındır, binaenaleyh “daha fazla ameliyat görmek im- kânı vardır. Fakültenin islahı meselesinden bahsederkert geçenlerde dank ve tatarcık humması etrafında vuku bulan münakaşayı da batırlatmak isteriz. Bu meselede fakültenin beyan ettiğin oktai nazarının kabul! zdilmediği malümdur. Bunlardan — sonra — Avrupadan bir kaç büyük profösör - getirtil- mesi meselesi kalıyor. Bir çok sahalarda olduğu gibi, tıp saha- sında da Avrupa mütehassıslarına muhtacız. Bunu kimsenin inkâr edeceğini zannetmiyoruz. Bir carih yakalandı Silivride Salih isminde biri ar- kadaşı Hasan Raufla kavğa eder- ken biçakla Raufu bir kaç yerin- den yaralamış ve firar etmiştir. Katil Bigados köyünde yakalan- mıştır. fayyare piyanko Müdiriyetinden: İkramiye, amorti tevziatı cuma günü piyanko — dairesile satış gişeleri açık olacaktır. Otomobil ve araba kazaları 1 — Dün Kasım paşada şoför yasufun — idaresindeki — otomobil tanzifat amelesinden Hasan isminde birine çarpmış, başından ağır su- rette yaralanmıştır. 2— Dün beşiktaşta bir araba Fat- ma hanım isminde bir kadına çarp- muş, Fatma H. arabanın altında kalarak mecruh olmuştur. 3 — Tophane caddesinde 177 numerolu tramvay, Sabrinin ida- resindeki bir arabaya çarpmış, arabanın arka tekerlekleri parça- lanmıştır. 4 —Bu sabah, şoför Mehmet efendinin idaresindeki 1453 nu- merolu - otomobil Çenberlitaştan geçerken bir tramvay - direğine çarpmış ve otomobilin önü parça- lanmışfır. Bakkal dnkkîııîııdıı çalınan eşya Fenerde bakkal Nikonun dükkâ- nıha dün gece bir hırsız girmiş, B0 Tiralık eşyasını çalmıştr. Bir amele kolunu makineye kaptırdı Dün gece Üsküdar da paşa limanında un fabrikasında bir kaza olmuştur. S0 yaşinda bir amele kolunu makineye kaptırmış vucudu parçalanmıştır. Çatalcada teffiz işleri İskân müdürü Tahsin B. dün akşam Çatalcadan avdet etmiştir. Tahsin B. Çatalcada Çilingir çif- liğinde tetkikat yapmış teffiz mua- melâtına nezaret etmiştir. Çilingir çifliğine —muhacirlerin hücum etti; Tahsin beyin bu vaziyet üzerine oraya gittiği ya- zılmıştı. Tahsin bey bu haberleri tekzip ederek diyor ki: — Çatalca ve civarinde böyle bir vaka olmamıştır. Ben oralara teffiz komisyonunun emrile git miştim. muamelâtı doğru buldum. Teffiz işlerinden mühim bir gikâyet yoktur. Bolu hükümet konağı yandı saat on üç - buçukta olarak çatı arasınd Bolu bi ğını met kona yakmıştı: Kuyudu resmiyeni kısmı azami kurtarılmışlır. Yan- ginin baca ateşinden zu- hur ettiği anlaşılmaktadır. Başkaca hasar yoktur. Tamirat meselesi ve Amerika Londra, 16 (Hususi) — Nevyork- tan bildirildiğine göre Amerika S 'nuna sifatile bir amerikan murahhası — tayini — hususundaki muhalefetten vaz geçmiştir. Gizli bir alman raporu Berlin, 16 (Hususi) — Londra gazeteleri Alman müdafaai milliye nazırının bahri inşaata ait mah- Tem - bir raporunu neşrediyorlu Bu raporda bir zirhli inşası lüzu- mundan bahsedilmektedi, Bu neşriyattan bahseden Alman gazceteleri ortada gizli bir şey olmadığı müdafaai milliye nazı- Fının geçen sene bü. hususta | Raybştağ meclisinde — beyanatta | bulunduğunu zikrediyor. Almanyada işsiz amele Berlin 16 (Hususi) hükümeti — dahi işsiz amele gürültülü bir içtima aktetmiştir . Amele — içtimadan sonra belediye dairesine gitmiş ve belediye reisini zorla taleple- rini kabule meçbur etmişlerdir, iranda şapka ve Avrupai elbise kanunu Basra 16 (A.A.) — “ Röyter * İrandan bildirildiğine göre yeni (milli kıyafet ) kanunu şehirlerde 22 martta mevkiü tatbika vazolu- nacaktır. Lâkin köyler ile ufak yerlere bir senelik mühlet verilecektir. Yeni kıyafet niz etmeyen her hanği şahsa ilk cü ceza verilecekti de her defası için hapsolunacaktır. Şimal denizinde müthiş fırtına Vestbartilpul ( Vesthartlepool ) 16 (A. A.) — Buraya gelen “ Gertrude Cappleman , namın- daki balıkcı vapurunun kaptanı gemisinin tutulduğu bir fırtna esnasında güğerteyi süpüren bü- yük bir dalganın mürettebattan bir kişi irdüğünü ve üç kişiyi yaraladığını haber veriştir. Ölen taifenin cesedi karaya çıkarılmış ve üç mecruh hastahaneye gön- derilmiştir. Mareşal Foşun hastalıgı Paris 16 ( A.A) — Doktorlar mareşal Foşun sıhhi vaziyetinde cüz'i bir iyilik görmüşlerdir. Mu- | maileyhin kuvvei maneviyesi çok | iyidir. Hüsnü bey geldi Şeker ve petrol ishisarlari mü- dürü Hüsnü B. dün Ankradan şeh- rimize gelmiştir. Bolu 16 (ALÂ) — Bu gün| ümeti yeni tamirat komisyo- | Efgaistannda | ( Baş tarafı birnci sahifede ) Kabail ne istiyordu İngiliz menabünden gelen ha- berlere göre kabaili tahsil için harice gönderilen kızların geri askerlik mükellefiyeti- ilgasını, askerlerin şeyhlere olabilmesini mürit kabul ettiği " kanunların yeniden ilgasını ve Avrupalı gibi giyinen, kızları — okuyup — yazmasına çalışan kraliçenin barice çıkarıl- masını istemiştir. Kral Emanullah bunları kabul / etmiyerek istifa etmiş ve Kandahara gitmiştir . Son müsademeler İngiliz gazeteleri — Afganistan hadisatına dair bir çok malümat neşrediyorlar. Afganistanın pay- | tahtı olan Kâbil Hindistan hudu- duna yakın olduğundan oradaki vekayi için yegâne menbai ma- lümat Hindistandır. Mamafı bu malümat doğrudan döğruya Af- ganistandan gelmediğinden ihti- yatla telakki edilmelidir. * Taymis , in Lahor muhabiri V1 kânanusani tarihiyle şu telgraf- nameyi göndermiştir: Geçen üç | gün zarfında Mahmund ve Hugi- yani kabaili efradı. Celâlabadı terkederek yerlerine gitmişlerdir. Gelâlbadı kral Amanullah namına Sabık kâbil valisi serdar Ahmet ali idare ediyor. Mumaileyh sinvarı kabilesiyle bir ahitname akteylemiştir. Kâbil- den gönderilen bir. kaç kamyon 'yolda bir arızaya - uğramaksızın Peşavere gelmiştir. Kâbilin şima> lindeki asilerin üzerine mitralyöz- ler ile mücehhez tayyareler hücum eylemişti Sonra da asilerin mevakü topa tutulmuştur. Bu hücumların kar- şısında asiler ricat eylemiştir. 1 and Militari,, gazetesi şimdiki sükünun muvakkat oldu- gunu - ve asi kahailin soğukların geçmesine intizar eylediğini yarıyor. Kral istifa etmedi mi? Londra, 16 (A.A.) — Resmi İngiliz — telsizi Kâbilden alınan malümatta afgan krah Amanullah hanın hükümdarlıktan büyük bira- deri İnayetullah han lehine fera- gat ettiği ve bunu müteakip tayyare ile Kanderhar - gittiği bildirmektedir. Anadolu ajansının notu: , Anka- radaki Afgan sefaretine bu hususta henüz malâmat gelmediği yaptığı- mız tahkikattan anlaşılmı; Yaş ve kuru Amerikada men'i müskirat meselesi tekrar tetkik edilecek Vaşington 16 (A.A) — (Röyter) | | Yeni kabineyi teşkil vazifei nazi- kesiyle şimdi meşgul bulunan M. (Huver), riyaseticumhur vazifesini deruhte eylemesini mütcakip bir bususi kamisyon teşkil edeceğini ve bu komisyonu men'i müskirat mes'elesinin — heyeti hakkında tahkikat icrasına memur eyleyeceğini haber vermiştir. Mezkür — komisyon — meşrubatı Küüliyenin satılması ve gayri meş- umumiyesi | ru bir surette istihlâk edilmesine ait davalarda takip olunan adli usulü muhakeme hakkında da tah- kikat icra edilececektir. Brükselde 2 kadın yandı Brüksel 16 ( A.A ) — Bir pa- çavra ayırma dairesinde soba futuşmuş, iki işçi kadın kömür haline gelmiş, diğer altısı ağır surette yaralanmıştır. Vılâyet Emanet Tevhit lây lâyıhau Ankarada tetkik ediliyor Şehrmaneti ile Vilâyetin teve hidi hakkındaki mesainin ilerles diği Ankaradan gelen haberlerr den anlaşılıyor. Tevhit 1929 ha« ziranından itibaren yapılacaktır. —— Şehrimize gelen malümata göre — bu husostaki tâyiha Dakiliye ves kâleti tarafından hazırlanmıştır. yakında Heyeti vekileye takdim edilecektir. — Ancak — Iİstanbulun ilâtma ait kanunun tate ayni zaman da cıkması çok faye — dalı görülüye Yeni Belediye kanunu beledi. yere bir çok salâhiyet ve vazife tahmil ediyor. Vilâyetle Emanetin tevhidinde en mühim noktayı za- bıta kuvvetlerinin bir eleden ida- resi teşkil edilecektir. Yeni Belediye kanunu, yiyecek ve içeceğin kontroluna dair bir çok mühim mevadı ihtiva etmek- tedir. Bundan başka şehrin tezyin ve imarı hususunada ehemmiyet ve- rilecektir. Bunun için abidatın muhafazası, temaşa, müsiki işlerile uğraşmak, hulâsa sanayüi nefiseye ait işler ile meşgül olmak üzere bir. şube as edilecektir. Hılllı Ahmer ka kuııgıuı büyük bir müsamere verecektır. — Şirketi Hayriye bilet ücretleri ipka edildi Limanımızdaki — vesaiti nakliye tarifelerini tetkik eden Tarife ko- misyonu bu sabah Ticareti bah- riye müdüriyetinde toplanmıştır. Bu gün Şirketi Hayriye tarifesi tetkik edilmiştir. Kömür fiyatları geçen seneye nazaran daha ucuz — olduğu halde bilet ücretlerinde bir tenzilât yapılmamıştır. Bunun sebebi Şirketi Hayriyenin bazı tesisat yaparak masrafa girdiğini — beyan etmesidir. ol sunün HaBERLERİ İ & Ağır ceza riyaseti — bul Ağıf Ceza riyasetine müfettiş Ferit B. tayim edilmiştir. * Süt merkerleri — Emanetin cumartesi günü açılacaktır; “Bades — ma süt buralardan tevri edilereke — tir. Otobüslerin . seferleri büslerin Taksim-Beyazıt işlemeleri takarrür etti. * Uşak şeker fabrikası Hükümet Uşak şeker fabrikasına bir milyon Jira tahsisat itasına Otuk arasında karar vetdi. *& Mevkuflar hakkinda — Meve kutlar hakkındaki men'i mühae keme kararının tasdiki bu güne kalmıştır. * Darülfünun divanı — Darüle divanı dünkü — içtimaind ilmi istilahlar meselesini tetkile etmiştir. * İstanbul filimi beğenilmedi a Şehremanetinin bir şirkete yaptır. diği İstanbul filimi Fmaneteg beğenilmemiştir. Filimde İstanbus lun fena ve hiç münasebeti olmayatı manzaraları da vardır. Buna mete kabil seyyahlar bir çok manzaralarda alınmamıştır Emanet bu filimi kabal etmeye. cektir. fünun