7 Şubat 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

7 Şubat 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

/ Sahife 4 1 Şubat 1929 Kış ortasında deniz sefas Berlinde deniz banyosu bir kış plajı yapılmıştır. Kadın, erkek, çoluk çocuk yüz- derce kişi her gün kış plajına gidip sabahtan akşama kadar yüzmektedir. Plajın suyu elek- trikle ılık bir hale getirilmiştir. Havuz gg sahilleri ve sunt dalgaları ile hakiki bir denizden farksızdır. Kadınlar Luna Parkta- ki kış plajına türlü türlü kiyafet- lerle gitmektedirler. Bu yüzden Berlinde kış orta- gında bir mayo modası çıkmış- için bir plaj yapıldı Kişin deniz sefası yapanlar Berlinde Luna Parkta büyük | tı. Şimdi Luna parkta renk renk, —mayolar ” nazarı — dik- kate çarpmaktadır. kış plajında halâ yaz eglenceleri devam et- mektedir. Havuza girenler su içinde top oynamakta, yüzme yarışları; atla- ma müsabakaları yapılmaktadır. Sular içinde yüzüp, oynayıp yorulanlar havuzun kenarmdaki büyük üökemlelere — oturmakta tepedeki büyük — pencerelerden gelen ziyanın altında güneş ban- yoları yapmaktadı Kralın şerefi için kurban edilen insanlar lrakta yapılan hafriyatta meydana çıkarılan mühim eserler Musırda Fraunların mezarlarında keşfolunan eski medeniyet asarı bir kaç seneden beri bütün ciha- Bun nazarı dikkatini celbediyordu. Şimdi İrakta Furat ve Dicle nehir- derinin birleştiği noktada eski ur gebri harabelerinde icra edilmekte -elan hafriyat bütün cihanı mede- Diyetin nazarı dikkatini celbeyle- miştir. Ba hafriyat Londradaki/ Britiş mözesiyle Amerikadaki Pansilvanya darülfünunu — müzesi tarafından gönderilen müşterek beyet trafın- dan yapııyor. Meydana çıkarılan asar, sanat noktasından gayet kıymettar olduğu kadar son dere- €ede dehşet averdir. Meydana çıkan asar Sümeri mamındaki eski bir millete aittir . Bu millet arasında insan kur- ban eylemek adeti cari olduğun- dan meydana çıkan şeylerin çoğu kurban edilen insanların iskelet- leri ve bunlara ait eşya ve tez- yinattır. Bu müthiş keşfiyat “hakkında hafriyat icra eden müşterek İngilz we Amerikan heyetinin müdürü Mr. Molley . İngiliz mecmualarına şu malümatı yazıyor : Şimdiye kadar keşfeylediğimiz Sumeri krallarının mezarlarındaki höcerelerde kralların vefatından sonra kurban edilen insanların ecsadını muhtevi bir çok kubbe bulunmuştur. Son günlerde ölüm kuyusu na- mında bir kuyu bulduk. Bu kuyu 25 kadem mürabbar olup 74 insan cesedini muhtevidir. Cesetlerin çoğu kadınlara aitti Kuyuda ecsadın ve bunlara ait eşyanın bulunduğu noktaları gös- 'teren kitabe şeklinde bir plân bulunmuştur. Plânda altın koç heykellerinin nerelerde bulunduğu da kaydedilmiştir. Öldürülen adamların üzerinde bir çok altın tezyinat bulunmuştur. Bundan anlaşıdığma göre Kralin vefatından sonra kurban edilenler memleketin en muteber ve kibar mensup — bulünüyordu. altında ve üstünde bir çok kumaş sınıfına Kabırların altın - işlemeli bulunmuştur. Cesetleri bulunan 75 kişi 5000 sene evel bir Sumeri kralının şerefi için birden öldürülmüştür. Uyku saatleri 24 saatte ne kadar, uyumalıdır? Soğuk havalarda insan sabab- ları yatağından güçlükle çıkar. Uyku - ihtiyacını her zamandan fazla hisseder. Fransız gazetelerinde çıkan bir istatistiğe göre, altı aylık bir ço- cuk günde 20 saat uyurmuş, bir buçuktan 2 yaşına kadar 16saat, 2 yaşından 6 yaşına kadar 14, 6 yaşından 15 yaşına kadar 12, ya- hut 10 saat kâfi gelirmiş. 15 den yukarı asgari olarak 9 saat lâzımmış. /Yazda gecede 8, öğle uykusu da bir saat olarak oyumak eyi imiş. Kışta gecelen 9, 10 saat ancak kifayet edermiş. İhtiyarlar için de 6,7 saat uyku kâfi gelirmiş. HABERLEKi (Çi Teffiz işlerinin için komisyonların adedi üçe ibl. olunmuştu. Bu komisyon kolunacak evrakın bütün noksa ları ikmal edildikten sonra sevk- lerini temin için Bir kalem teşkil olunmuştur. Kalem Tapu müdü- Tünün nezareti altındadır. * Vilâyetlerin - sureti idaresi lâyihası — Teşekkül eden muvak- kat encümen, yarın Vilâyetlerin süreti idaresi lâyihasının müzake- resine başlayacaktır. * “Lindberg. 27 vaşinda — Tayyareci miralay Gharles Lind- berg veadetinin yirmi yedinci yıl dönümünü Florida da “Miami” 'den Panama mintakâsındakı C ristobala bir deniz tayyaresiyle haraket eylemek suretiyle tes'it eylemiştir. x Ticareti “ Hariciye — bürosu teşkilâtı — İhracatımızın tanziı ciye Bürosu teşkilâtma başlana- caktır. Buranın her iktisadi mer- kezde ticaret ve ziraat odaları hey'etlerinden — müntahap — birer müşavir hey'et bulunacaktır * Muhtelit Mübabele komis- yonundaki - Baş — murahhasımız Cemal Hüsnü B. trenler işleyince Ankaraya gidecektir. Gayrı mü- badillerimize firari yunan emlâki varidatının tevzüne bu günden itibaren başlanacaktır. Rahatsız bulunan ikinci murah- hasımız Nebil B. eyileşerek dün komisyona gitmiştir. * Ticari müvazenemiz — Ti- careti hariciye müvazenesini tes- pit için Ticaret Odasında tepl 'nan komisyon mesaisinde büyük müşkilâta tesadüf etmiştir. Harici müvazenei ticariyemizi tespit için evvelâ gümrük istatistiklerin tet- kiki lâzım gelmektedir. Halbuki bizim gümrük istatistikleri tetkik edilmiyecek bir haldedir. Muhte- lif maddeler gümrük tarifesi mu- cibince bir araya dercedilmiştir. * Cemiyeti Belediye — Cem- iyeti Belediye bugün toplanacak- tır. * Süt muayene merkezleri — Söt muayene merkezleri bir iki güne kadar açılacaktır. * Abdülhak Hamit bey — Bu gön şairi Azam Abdülhak Hamit Beyin 77 inci senesi devriyesidir. * İlmi ıstılahlar — Bu hafta içinde toplanması evelce takarrür eden Darülfünun Divanı. muhale- feti hava dolayısıyla tehir edilmiş- tir. Dil hey'etinin gönderdiği “A,, harfiyle başlıyan ilmi ve fenni ıstılahların alâkadar Fakülte mü- derrisleri tarafından en münasip ve elverişlilerinin intihap ve tes- bitine devam edilmektedir. Bun- lardan ikmal edilenler Darülfünun Emanetine tevdi edilmeğe başlan- mıştır. Yakında içtima edecek olan Divan bunları tezekkür ve münakaşa ettikten sonra Dil hey'- etine gönderecektir. kestirirler mi? — Şehrimizdeki Sigorta Şirketleri marangozların parmaklarını sigorta etmiyorlardı bundan da marangozlar şikâyet V ediyorlardı. Sigorta şirketlerinin iddiasına bakılırsa — marangozların ” sigorta edilmesine imkân yoktar. Çünkü elini 1,000 liraya sigorta ettiren bir marangoz 1,000 lira için bir parmağını kestirmesi — şirketlere zarar iras etmesi ihtimal dahilin- de görülmektedir. Marangozlar Cemiyeti Ticaret müdüriyetine —müracaat ederek sigorta — edilmelerinin — teminini isteyeceklerdir. * 1000 lira için parmaklarını | | .:').Axır’gvı.l!*cı'ıb' 5;;_'3?' d | a ı B | AŞK Dil ayrıca ilâveten nun temsili MADAM dö Esperento kongrası! İki genç mürah- has tanişarak ev- lenmege karar verdi, fakat.. Geçenlerde esperantocular bir kongra akdetmiş her memleketten| bir çok aza bu kongrada hazır bulunmuştur. Alman — mürahhas- lardan M. Şapedesen ile İrlandalı Mis Mabel Heviston bu kongrada tanışmışlar bir müddet görüştükten| sonra sevişerek evlenmeğe karar vermişlerdir. Yalnız M. Şapedesen almanca- dan ve Mis Mabel de ingilizceden başka lisan bilmediklerinden, cv- lenmek için lâzım gelen muame- leyi yaptırmak pek uzün sür- müştür. Gazetelere verilen ilânlarla esperanto bilen bir papas ile bir belediye memuru aranmış, nihayet bir ay intizardan sonra papas ile memur bulunmuş, ve iki gencin evlenme merasimi icra edilmişt Dügünde — esperanto — lisanile nutuklar irat edilmiş ve yalnız esperanto bilenler dügüne davet Perşembe akşam Loren- tik isminde büyük bir seyyah vapuru limanımıza gelecektir. Bu vapurda 400 seyyah bulunmakta- dır. Seyyahların Ame- rikaldır. Aralarında bir kaç mib- yöner bulunmaktadır. Seyyahlar şehrimizde bir kaç gün kalacak- lardır. İki senedenberi limsanımıza | gelen Homerik vapuru bu ayin ekserisi paraların tebdiline ait talimatna - mesi ikmal edilmiştir. Vekâlet ba projenin kanuniyet / iktisap etmesini muvafık — bulunmuştur. projenin o şekle göre tebdili ile ihzar edilmesi alakâdarlara bil - dirilmiştir. » Seyhan nehri taştı — Ada- 'nada bir haftadan beri bardaktan boşanırcasına yağmur yağmış ve | ara sıra dolu düşmüştür. Seyhan | nehri taştı, Ceyhanın tuğyanından korkuluyor. Ez N ÖPERA SiİNEMASİi BU GÜN muhalefeti havadan dolayı görülemediğinden KOHEN ve KELLİ Büyük işler peşinde ŞARLO SERSERİ tevkalâde gülünçlü komedi ÇARLİ ÇAPLİN tarafından Variyete büyük taktirlere mazhar olan RUS - balalayka gekestrası 've ROAER MARİNO nun nömeroları o MELEK Sinemasında ! (DOROTİ GİŞ) ve (ANTONİO MORENO) | tarihi ve hayati ve aşk romanlarının ihyası versaydaki lüks ve ihtişamı, entrikaları muhabbet ve samimiyetleri AR n M M ğ mmel eseri iLERİ © gaddar ve acı hayatı hakikiyeyi musavver 6 kısımlık bir dram Havanın muhalefeti basebile VOLGA/ VOLGA! mu- azzam filmini görmeyenlerin görmelerin 'ten bu hafta dahi iraesine devam olunmaktadı 9 programa ilâ Her iki filmin iki matine verilecektir. muazzamları POMPADUR Ölnm 3) Almanyada motörlü rehberler Berlinde “Allegeminer Deutscher Avtomobil klub,, tarafından, retci motöristler servis rehberi tesis” edilmiştir. Üç seneden beri fevkalâde bir surette — terakki eden rehber teşkilâtı, motöristlerin bütün ar- zularını temin etmektedir. Rehber- ler, ziyarette bulunan motöristlere refakat ederek gerek mürura ubur, gerekse ziyaret edilecek mahaller hakkında lâzım gelen malumab kendilerine vermekte- dirler. Almanyanın bir çok şehirlerinde seyyahlar için motörlü rehberler teşkilâtı taammüm etmeğe başlar mıştır. Geçen ay zarfında —muhtelif memleketlerden yalnız Berlin şeh- rine 3000 den fazla motörist sey- yah gelmiştir. Bu şekilde seyahat eden kim selerin adedi gitükçe fazlalaştığı için motörlü rehberler teşkilâtına da ©o nisbette ehemmiyet veril- mektedir. Öksürük, nezlo, boğaz ağrıları ve benşitin busuline manl olmak ve todavi etmek için VALDA PASTİLLERİ kullanıniz Bürün ZM ve ecia depelarında VALDA İamlal taşıyan kutalar derunünde talep ediniz OKATLİYANIN Nuga ve kestane şekerlemeleri MATBUAT BALOSU 28 Şubatta Yalnıy bazı türk ve ecnebi kibar aileler davetlidir.