2 Mart 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Mart 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sayfaya ait küpürler

Emanette lüzumsuz daıreler Şırketîer komiserliği de işi olmayan bir dairedir İmtiyazlı şirketler Nafia Vekâletine merbut...
 Türk harfleri Bir ingiliz ilim cemiyetinin Gazi Hz. lerini tebriki İngiliz. Heceyi  kolaylaştırma cemiyeti Glaskow şubesinden
 infilâk ! Dolabderede bir yağ fabrikası yandı Dün gece saat 24 raddelerinde Dolapderedeki yağ fabrikasının kazanı patlmış ve
 Cemiyeti Akvam Berlin, 28 (Hususi) — Cemiyeti Akvam — içtimanda — bulunmak üzere Alman heyeti cuma günü hareket edecektir.

Her taraf buz! oğaz medhalinde| yapılan rasat Kundilli rasathanesinin ta- rifi ile Kavak rösumat me- murluğu tarafından bir rasat ameliyesi yapılmıştır. Netice- de buz kitlelerinin Buğuzdan altı kilometre uzaklara kadar denizi istilü ettiği anlaşılmış- der.; Buradan ilerisi görüleme- | miştir. Mümafih bütün kara denizin buzla kapalı olduğu | dahanin ediliyor. Buzlar cereyanlara kopıla- yak mütemadien sularımıza gelmektedir. İlk buz - kitlesi | gece suat iki buçukta buğaz- dun;geçmiştir. Gelen - buzlar Fevkalâde serttir. Bizim su Tarda hararet - sıfırdan aşağı oldgu için buzlar erimeden geçmektedir. Kar yağacak Rasathane bu günkü hava bakkında, şu malumati veriyor: Bu gün rüzgâr mütevassıt süratle Şşimalden — esecektir. Hava kapalı ve karlıdır. Bu sabah yağan hafif ve sulu kar gecede devam edecektir. Üç kaza 1 — 50 nümerdlu otomobil dün Galatadan geçerken Ziya isminde bir şahsa çarparak mec- rubiyetine sebep olmuştur. —3 — H03 —mumerolu —salıman | Ömnerin idaresindeki tramvay ara- bası dün Çenberli Taşta Mustafa isminde bir Çocuga çarpmıştır. 3 — Dün Beşiktaşta Camlı köşk önünde Kadri isminde bir jadam tramvaydan düşmüş, başı yarılmıştır. Bir çuı:ııl bulundu Dün gece Arnavutköyünde Ara- dık sokakta henüz yeni- doğmuş bir kaz çocuğu bulunmuştur. Nev- zat Darül'acezeye kaldırılmıştır. içinde... Arnavut köyünde akıntı burnunda duran bir kapalı otomobil içinde icray rezalet edildiği görülmüş ve polisçe failleri hakkında tahkikata başlanmıştır. Ti f % ğ Cemiyeti Akvam Berlin, 28 (Hususi) — Cemiyeti Akvam — içtimanda — bulunmak üzere Alman heyeti cuma günü hareket edecektir. Heyete hari- ciye narzır M. Şirezeman riyaset edecektir. ğ Tahdidi teslihat Bir konlerans daha. toplanıyor Londra 28 ( Hususi ) — Ame- “lku Vyen meelğit kdÜR tesbi hat hakkında müzakeratta bulun- vti Bi pti Bür Aaallire li içtimaa davetini kabul etmiştir. İmtizaçsızlık Bakır köyünde bir genç zevcesini yaraladı Bakırköyünde — bir - fabrikada çalışan Süveyda hanım dün akşam işinden çıkmış ve evine giderken yolda zevci Veliye rast gelmiştir. karsının üzerine atılmış ve bi ğım çekerek Süveyda hanımı iki küreği arasından ağır — sürette yaralamıştır. Süveyda banım has- tahaneye kaldırılmıştı Polisçe yapılan tahkikat netice- sinde Velinin imtizaçsızlık yüzün- den zevcesini yaraladığı anlaşıl- anıştır. Matbuat balosu Matbuat cemiyetinin balosu dün Hüece Pera —Palas—salontarında |- verildi. balo çok kibar ve eğlen- celi oldu. Sabaha kadar dans edildi Dans fasılalarında eğlenceli nüme- rolar yapıldı, orta oyonu oynandı. Bir serseri tutuldu Adana polisi beş gün evel, Suryeden prsaportsuz olarak mem- leketimize gelmeğe muvaffak olan bir serseriyi yakaladı. Bu serseri Polise verdiği ilk ifadesinde sabık ve sakit Şehzade Abdülkadırmı oğlu olduğunu söylemişti. Düne kadar Apdülhamidin torunu olduğu hakkındaki ifadesinde ısrar etmekte slan bu serseri nihayet | son ifadesinde, bir dolandırıcdan | başka bir şey olmadığını söyle- caret borsasında bir müze açılıyor Müzede borsada muamele gören bilcümi Ticaret borsasında bir ticaret müzesi tesis edilmiştir. Müzenin küşat merasimi cumartesi — günü yapılacaktır. Müzede borsa dahilinde mua- nevi madde iyor. Müzedeki eşyanın Yasnif ve tertibile borsa kimya Taburatuvarı mesgul olmuştur. Bu mevaddın tasnifi uzun sür- Mmüştür. memleketimizde kaç nevi buğday Olduğunu aniamak için muhtelif ticaret ve zıraat odalarından buğ- day numuneleri celbedilmiştir. Müzede buğday nevilerinden başka av derileri, fındık, ceviz, badem, fasulya, nuhut, arpa, mer- le eşya teşhir edilecek cimek, tiftik, pamuk, yapağı, koza gibi her nevi maddeler vardır. Müze memleketimizdeki mah- sulâtın nevi ve kıymetlerini gös- teren bir meşher olacaktır. Bu maddelerin haiz oldukları evsaf kimya laboratuarı tarafından tespit edilmiş. üzerlerine kıymet- leri hakkında izahat verilmiştir. Memleket mahsulâtının haiz ol- dukları evsaf ve miktar ve cins: bir surette malüm değildi Müze ticari heyetimizdeki bu noksanı kapatacaktır. Bu itibarla bu eseri vücuda gel bir n borsa muvaffakıyet — elde Veli hiç bir şey söylemeden | infilâk ! Dolabderede bir yağ fabrikası yandı Dün gece saat 24 raddelerinde Dolapderedeki yağ fabrikasının kazanı patlmış ve etraf alevler içinde kalmıştır. Bir az sonra | tişen itfaiye - fabrika tamamile yandıktan sonra hariki- söndüre- | bilmiştir. Dün gece bundan başka daha üç yangın olmuştur: 1— Tahtakalede oturan Bedia hanımın evinden dün gece yangın çıkmışsada hemen yetişilerek sön- dürülmüştür. 2 — Lahgada oturan Abdi efendinin evinin soba borusun- dan dün gece fazla mıktarda | alev çıktığı görülmüş ve itfaiyeye haber verilmiştir. Lâkin vaka —mahaline itfaiye yangın filan olmadığını | | görünce geri dönmüşt Türk harfleri Bir ilim cemiyetinin Gazi Hz. lerini tebriki İagiliz Heceyi — kelaylaştırma cemiyeti Glaskow şubesinden Re- isicamhur Gazi Hazretlerine şu mektup gelmiştir iden fikan 1929 ikinci kânumun seki- zinde İngiliz heceyi sadeleştirme cemiyetinin — Glaskow - şubesinin içtimaında kabul edilen mukarreratı takdim ediyorum. 10— Muti Köleniz Umumi kâtip Karar şudı İngiliz hece ü sadeleştirme ce- Glaskow — şubesi, milli alfabeyi ıslah etmekte attığı makul ve cesur hatveden dolayı, Türkiye cumhuriyeti reisi Gazi Mustafa Kemal Hazretlerile Hü- kümetini tebrik eder ve terekki yolunda — çocukların — ayaklarına dolaşan enkazı halâ bırakmakta bulunan milletlerimizle diğer millet- lere yol gözterdiğinden dolayı da teşekkür ederi Gazi hazretleri mezkür cemiye- tin Glaskov şubesi âzalarına şu cevabı göndermiştir. Aziz efendiler, Türk Alfabesinin sadeleştiril- mesi hakkındaki tebrikinizi mem- tle aldım. Şurasım tecrübe ile zikredeyim ki hece ve Alfabe ıslahı hakikaten çocukları müşkü- lattan kurtaran onlara küçük yaşta muvaffakiyet lezzetini tattıran en müessir vasıta dır; yaşh adamların | sevinçleri ise —daha - aşikârdır . İnsanlar arasında kolay ve hevesli okumak - vasıtasının temin edil- mesi hem nkişafa, hem de milletler arasında anlaşmaya çok hadimdir. Centilmen hareket ve hissi, nız beni çok mütehassis etti, te- şekkürlerimi ve yolnuzda muv: fakıyet temennilerimi beyan ede- rim, aziz centilmen efendiler. Türkiye Reisicumhuru Gazi M. Kemal Arkadaşını dört yerinden yaraladı Galata sakinlerinden Hafız minde bir şahıs arkadaşı Serkisi kama ile 4 yerinden yaralamıştır. Emanelle lüzumsuz daireler — Şirketler ko komiserliği de işi olmayan bir daıredır İmtiyazlı şirketler Nafia Vekâletine merbut olduklarından emanet komi- serliğinin müsbet hiç bir işi yoktur “Şehir imar edilmiyor; 6 milyon küsür lirahk bütçesine rağmen Şehremanetinin bir senede yaptığı işlerden pek azı göze çarpıyor, diyoruz. Bü masraflar, bu faaliyet daha müfit bir şekle ifrağ edile- mez mi? Şehremanetinde, bütçenin bu günkü istitaatı ile mütenasip ok mayan lüzumsuz - teşkilât vardır. Bir kaç gün evel iktisat müdür- Tüğünün lüzumsuzluğundan bah- setmiş, bu dairenin müsbel hiç bir iş göremediğini göstermiştik. üsbet iş göremiyen Emanet dairelerinden biri de Şirketler kor serliğidir. Bu lözumsuzluğu kıs- men Emanet mekamı da takdir etmiş ve Cemiyeti Belediyeye iki komiserlikten birini lağvettirmiştir | Şehremaneti bu talebile daha zi- yade, heyeti teftişiye kararile işten el çektirilen, fakat Encümeni Ema- net kararile meni muhakeme ka- ran alan Halit Beyi memuriyetine iade etmemek maksadını takip etmiştir. Fakat bizce komiserlik- lerden biri değil her de lüzmsuzdudur. İzah edelim: Şirketler komiserli şirketler ile Emanet irtibat temin etmek lerin beledi vazifelerini iyazlı arasında Efendim, — KEWISĞMW memiş bir hadise (Baş tarafı birinci sahifede ) uyarak mütemadiyen Bugazdan içeri / girdikleri / bildirilmektedir. Gelen buz parçaları çok büyük oldukları için Bogaz tamamıle kapanmıştır. Buzların bir. kısmı Sirkeci önünde toplanmış ve bir kısmı da marmaraya doğru yoluna devam etmistir. — Boğazda bir kaza Buzlaın buğazı kaplaması yü- zünden bu sabah bir kaza olmuştur. Karadenize çıkmak için lima- sımızdan / hareket eden kısı vapuru Yeni köy önüne gel zaman iki kalın buz parçası ara- sında sıkışıp kalmıştır. Vapur bu tehlikeli vaziyetten kurtulmak için çalışırken karaya oturmuştur. — Halep vapuru tehlike geçirdi Bu sabah Anadolu hattından gelmekte olan Seyrisefain idare- sinin Halep vapuru Kalamış ile Moda arasında iki büyük buz | kitlesi arasında sıkışıp kalmıştır. Vapur bu tehlikeli vaziyyetten kurtulabilmek için pek çok uğraş- mış ve ileride daha büyük buz | kitleleri mevcut olduğunu görünce yoluna devam etmekten vaz geçe- rek Haydarpaşaya yanaşmıştır. 67 sene evel.. İstanbul Tlimanında pek uzun zamandan beri böyle bir manzara — görülmemişti. En son 1862 de, yani 67 sene evel gene böyle şiddetli soğukları müteakıp rus sahillerinden ve Tuna nehrin- den büyük buz parcaları gelmiş, limanda münakalât durmuştur. Bu sabah deniz üzerinde beyaz ve müteharrik adalar gören çok kimseler bunun ne oldu; anlayamamışlardır. Karilerimizden bir çoğu telefonla matbaamıza müracaat ederek malümat almış- lardır. etmediklerini kontrol eylemek için tesis edilmiştir. Halbuki komiser- likler şimdiye kadar hiç bir f da temin etmemiştir. Şirketler imtiyazlarını Nafia ile aktetmişlerdir. Mukavele şartlarını ifa edip etmediklerini — Nafia komiserleri tetkik eder. Şirketler, kendilerini, — Emanetten Hükümete karşı mes Gerçe şirketlerin mukavelenin şebre taallük eden işlerinin — teftiş ve mürakabesi şbakkında Emanet komiserleri hiç müessir olmıyorlar. Bu gün Komiserler, Emanet ile şirketler arasında —alâlade - bir vasıtasından başka bir şey irler. Bunun için de uzun uzadıya masraf yapmağa, bütçenin mühim bir mikdarını bu teşkilâta tefrik eylemeye Tüzum yoktur. Komiserlerin alelâce bir tebliğ vasıtası olmaktan başka bir vazife ifa etmediklerine göre bu iş, bir kâtip marifetile pek âlâ ifa edile- bilir. Emanet tasarruf için mas- rafını tenkis ediyor. İktisat mü- anbuklugu.. Türk derisi diye ecnbi malı gönderiyordu Türk derisi namı altında ecnebi derisi sevkederken Ticaret odasına ihbar vakı olmuş, deriler eks- perler vasıtasile muayene edilmiş- tir. Muayene neticesinde derilerin çok ucuz ve fena ecnebi mali olduğu anlaşılmıştır. Ticaret odası bu ticarethane hakkında tahkıkata başlaruıştır. Diğer taraftan Ticaret müdüri- yeti de ayrıca tahkıkat yapacaktır. Kasyaya yağılanıdrnçal iÜeEnEZ Moskova ve llquı firlerimiz Moskova büyük elçimiz Hüseyin Rağıp, Bükreş elçimiz Sabri Bey- ler bu günkü ekspresle Ankaradan şehrimize — gel lir; bir iki güne kadar Moskova ve Bükreşe jazimet edeceklerdi Yermi, Siyatl garete İDARENANE — acimusluk sokağı Telgeaf adresi 1 "Akşam, istanbul, Telelen v yan işleri içini ehi 1636 Günderilen yanlır, ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için Seneliği 1700, al y 900, Üç aylığı $00 kunuş, Ecaebi. memleketler için Aylığı 16001 ç Güzelemi ilinlerden mes'uüiyel kabl elmez. eee eee eee eee e DA