2 Mart 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Mart 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

EK SAMDAN AKŞAMA Yazı makinesi ve şiir Geçen gün, bir şair arkadaşım taksitle satın aldığı () maraklı İ makinesinde şiir yazıyordu. ir aralık, içeri giren diger bir şair, hu yazı makinesinin - dişlerinden Gökülen harflere baktı, baktı da: — Şiir de yazı makinesiyle yazılır mıymış!- Dedi. Şiirini makinede yazan - şair cevap vermedi. Yalnız parmakla- fını tuşların üstünde daha sür'atle golaştırarak — satırlarına — devam etti. Ve ben, (***) markalı yazı ma- kinesinin iki neslini, yaşta leğil, başta, birbirinden ayırdı G anladım. Anladığımı anlatayım: Makine, — hesap;- hesap, şuüri- | manada (şaiı hars İ şuür - intizam —- plan ) olmuştur.. Fakat, daha bizde yazı maki- heleri yeni taammüm ediyor. Şair de hâlâ eski şairdir.. Mütereddi, serseri adam, hâlâ | * Şair , olabilir. Bu, bu gün me- gelâ “ Fes , in setpuş olması gibi bir şeydir. Fes, alelitlak serpuştur; amma bu günün serpuşu değil ! —| Bu günün şairi şirini yazı ma- | kinesinde yazabilen ve yazan | ışıdılmemış şey Kızgın maşa- ile işkence yapan karı koca İzmirde İnkilâp sökağında Ahmet çavuş, zevcesi Nebiye ile birlikte | zabıtaca tevkif edilmişlerdir. Cürümleri — İstanbullu — Cemile naminda (12) yaşında hizmetçi kızına işkence yapmalarıdır. Cemile; bundan 4 ay evel İs - tanbuldan İzmire getirilmişti. Bu kızcağız kimsesi bulunmadığından boğaz tokluğuna — çalışması - için Ahmet çavuşun yanına hizmetçi olarak kabul edilmişti Bundan bir hafta evel; Ahmet çavuşun heaüz kundakta olan ço- cuğunun beşikte sallamakta olan Cemile bir kaza eseri bebeği ye- ve düşürmüştür. Ahmet çavuşla zevcesi Nebiye- nin işkence hevesleri bu hadise- den sonra işlemiye başlamıştır. Ateşte maşa kızdırdıktan sonra Cemilenin — vücudu — yakılmış ve buğazı iple sıkılmış, bu gibi iş- kencenin envar yapılmıştır. Doktor tarafından Cemile mu- ayene edilmiştir. Vücudu taham- mül edilemiyecek derecede yara bere - içindedir. Cemile; tedavi için Memleket hastanesine nakle- dilmiştir. Zabıtanın suallerine verdiği ce- larda kızcağız hâlâ korktuğu için kendisini yara içinde bıra- kanların isimlerini söylememekte- dir. Müddei —umümilik - tarafından pıkarılan tevkif “müzekkerelerile karı ve koca dün 'akşam tevkif edilmişlerdir. | | hilekârlığının önünü almak Yağ fabrikası? Emanet halis ve - magşuş yağ fabri- kaları açıyor Son günlerde tahlil edilmek üzere Emanet kimyahanesine ge- tirilen yağ nümunelerinden çoğu- Vnün magşuş olduğu / anlaşılmıştır. Bu yağlardan bazıları kemi yagları ve bir az da nebati le karıştırılıp halis yemeklik diye satılmaktadır. Şehremaneti yağ) hilekâr esnafı mütemadiyen teczi- ye etmiş, fakat bundan hiç bir netice çıkmamıştır. Emanet bu sene zarfında yağ meselesini kat'i surette halletmeye karar vermiştir. Sıhhiye müdiriye- n bu sene zarfında ihzar ede- ceği program derhal tatbik olu- nacaktır. Emanet, yağ hilekârlığının önüne geçmek için bir yağ fabrikası açmak tasavvurundadır. Bu fab- rika, bazı sermayedarların Emanet tarafından himayesi ile açılabile- cek ve yağ bu fabrikada fenni şekilde tasfiye edilerek kutular içinde satılacaktır . Emanet, fabrikanın tesisinden sonra, açıkta yağ satışmı men- edecektir. Yağ fabrikası hem halis yağ, hem de mahlüt yağ imal edecektir. Mahlât yağların ne nevi mevat ile imal edileceği kat'i olarak tespit edilecektir. Emanet bu su- retle magşuş yağ satışının önü alikatağılıümit etmektedir. ilk baharın müjdeci- leri sokakları — dolduruyor havanın tesirile bazı ağaçlar çiçek açtı. Beyoğlu caddesinde çiçek satanlar çoğaldı Etfaiyenin motörü — tamir edildi — icabında efrat ve nakletmek Etfaiyenin', malzemeyi uzaklara üzere bir motörü vardır. Son zamanlarda tamir edilmekte olan motörün tamiratı bitti, motör dünden itibaren köprüdeki iske- lesine yanaştı Dilenci kamyonu Erzak fiatleri Ticaret odasına göre piyasa ced- velleri doğrudur Geçen gün ticaret odası tara- fından neşredilen piyasa cetve- yazmış- tık. Piyasadaki fiatlarla cetveldeki fiatların yekdiğerine uygun olmadığı neşriyat hakkında bir tavzih gön- deriyor: * Mühterm gazetenizin 22 /2/ 929 tarihli nüzahasında bazı piya- Bu cetvelde münderiç fiatlar toptan piyasa fiatları olup pera- kende alış ve veriş fiatlarında | nuayyen — nispetlerde tabii bir tezayüt vardır. Cetvelimizde en ucuzundan en pahalısına kadar zeytinlerin bütün nevileri münderiç olup Fiatlarda bu süretle irae olunmakdadır. Cetvelde muharrer oldugu veçhile topdan 25 kuruşluk zeytin piya- sada mevcuttur. ae edilen fiatlar da kezâlik © günkü topdan piyasa fiatlarıdır. Cetvelimizde piyasa — fiatlarını oldugu gibi zikr ve dercetmege odamızca itina ve ihtimam edil- mektedir. Biz Ticaret odasının fiatlarından bahsederken bunların toptan fi- atlar olduğunu yazmıştık.. Buna ragmen arada mühim - farklar Halk bilgiler derneği kongra aktediyor Halk bilgileri derneği bu ay içinde Ankarada bir kongra akt- edecektir. Kongraya konservatu- var müdürü Ziya, Emanet me- murlarından Halit beyler iştirak edeceklerdir. Kongrada halk bil- gilerine ait meslekler görüşülecekir. Et sarfiyatı Bir ay zarfında ne kadar hayvan kesildi? Kânunusani ayı zarfinde Kara ağaç mezbahasında 618,789 hay- van — kesilmiştir. Bunun 8523 adedi marya, 897.si erkek dağlıç, 63 marya, 2812 erkek kıvırcık, 7323 erkek keçi, 3069 dişi keçi, 1374 kuzu, 6ÖL tftik, 2194 yerli öküz, 277 ecnebi öküz, 42 eenebi inek, 273 erkek manda, 107 dişi manda, 97 dana, 22 malak, 5 boğa, 1 deve, 156 dişi hmzır, Ceçen kânunuevel zarfında 57558 hayvan zephedil- diğinden, — Kânunusanide 8764 hayvan noksan kesilmiştir. 1928 senesinde İstanbulda 759,648 hayvan kesilmiştir. 1927 senesinde 750204 hayvan kesildi- ğinden 1928 senesinde 9771 hay- van fazla kesilmişt Güzel sanatler akademisinde balo sanatlar akademisinin yıl dönümü pazar günü Bu münasebetle 0 gün mektepte bir müsamere tertip edilecektir. Ayrıcada gece verilecek bu baloya herkes kıyafetle gelebilecektir. Baloda talebe tarafından bazı eğlenceler tertip edilecek ve bir kıyafet müsabakası yapılacaktır. izel K Te e ö Z — eee kamyona Dilencilerin toplanmasına devam ediliyor. Her “ gün bir kamyon şehrin muhtelif yerlerini dolaşıyor, zabıtai belediye memurları tesa- düf ettikleri dilencileri kamyona dolduruyorlar. Bunlardan malüiller Darülacezeye, sağlamlar yol inşa- atına gönderiliyor. Resmimiz kam- yonu dün Beyoğlunda - faaliyet halinde gösteriyı Hamallara meram anlatmak kolay . değil! « “Ankaraya — gidecek — yolcular köprünün Haydar Paşa iskelesine geldikleri zaman bir hamal hücu- muna uğrıyorlar, çantalarının her birini bir hamal kapıyor. İş yalnız bununla kalmıyor, ha- mallar arasında kavga da eksik olmuyor. Yukarıdaki resim böyle bir kavga esnasında köprü üze- rinde birikenleri gösteriyor. az daha itinalı neşredilmesi lâzım- dır. izmirde grip bitti Son günlerde yapılan tetkikata göre İzmirde Grip salgını berta- raf edilmek üzeredir. Hilâliahmer Ziraat ve ticaret Mekteplerde talebeye bu iki fikir telkin edilecek İmperatorluk devrinde mektep- lerimiz yalız memur> yetiştiren birer müessese halinde idi. Ma- arif vekâleti bunun mahzurunu ehemmiyetli bir surette takdir etmiş ne mektep programlarını ta- dil ettirmiştir. Muallimlerin tale- beye ziraat ve ticaret fikirlerini telkin etmelerini muvafık görm- üştür. Muallimler, ders esnasında bilhassa bu mevzua temas ede- ceklerdir . Ayni zamanda mek- teplerde - gösterilecek — terbiyevi ler dede, bu maksada hizmet edilecektir. Kıtaa li mi? kazasının Menemen Kesik Köyünde Halit beyi feci bir surette öldürmekle maznun olan Mustafa, Konyalı Muharrem, Halit ve arka- daşlarının - muhakemelerine İzmir Ağır ceza mahkemesinde devam olunmuştur. Halit beyin kardeşi tarafından öldürtüldüğüne dair bazı şahitlerin sözleri için muvacehe yapılmıştır. Muhakeme başka göne kalmıştır. Trabzon yagları ile patates | Ticaret odası cedvellerinin bir Şirinlik muskası Hani o bir zamanlar her âşığın boynunda gezdirdiği şirinlik muse kaları “Çevirgil duaları,? Hani o *Ümmü muaşıkinler ,? “Hani ö nazarlıklar, mavi boncuklar, çöre otları? Hani o aşka, uğura, muvaf- fakiyete, şöhrete, itibara, güzel görünmeğe bire bir olan arşın muşambalara - sarılmış çeşit çeşit, boy boy Seneler var ki muskalar, büyü- ler, efsunlar, “çevirgiller,, şirinlile duaları, uğur, aşk, itibar, muvaf- fakıyet, şöhret, güzellik tılısımları 'yer yüzünden elini ayağını çekti. Dün çoktandır. - görmediğim ihtiyar bir acuzeye rast geldim Bu kadın senelerce evvel muska- lar yazar, muşambalar yağlar, dualar sarar, büyüler yapar, efsu- nlar tutardı.. Bir zamanlar çın- graklı Hacı Hanın İstanbulun en maruf en muteber bir simasıydı... Sevdiğine sevilmek, kocasının, yahut karısının gönlüne muhab- betini sokmak, itibar sahibi olmak, bir işte muvaffakıyet kazanmak, uğura, bahta, talihe kavuşmak, ihtiyarken genç, çirkinken güzel, körken badem gözlü, kanburkem servi boylu görünmek - isteyen doğru Çıngıraklı Hoca hanıma koşardı.. Hoca Hanım derdlilere verdiği deva - sayesinde kapalı çarşıda yedi Aksarayda dört konak ve kendi evinde de en behalısindan sekiz kük sahibi olmu; Dün yeniden kendisini gördü- Züm zaman hayretler içinde kab dim. Eski heybetli tavru kalma- mışti, sırlında samur kürklerin yerine pillm pillim. bir yeldirme vardı.. Bir aralık lâf olsun diyer — — Hoce-Hanım, dedim, bana bir şirinlik muska yazsana.. Çehresinin buruşukları arasında kaybolan gözlerini açtı: — Geşti.. Şirinlik muskalarının çevirgil dualarının kerameti çoke tan geçti.. Şimdi güzel görünmele muhabbet, uğur, aşk, itibar kas zanmak için tek bir muska bili- yorum.. — Aman Hacı Hanım- şunü çabuk söyle.. — Bu muska tıbkı öbürlerine benzer.. Bunun da Üstünde mu- şamba nevinden bir kap ve içinde yazılı gagıtlar vardır. Eger- bunu daima yanında taşırsan her göze şirin görünür, her muradına ka- vuşursun.. — Bu muska nedir 100 bin frank Bir Aartist — şişmanlamasına sebep olan doktordan —bu kadlar zarar ve ziyan istiyor Parisin meşhur — artistlerinden biri mahkemeye müracaat ede- rek bir doktorun aleyhine dava açmıştır. Bu artistin iddiasına nazaran doktor kendisini şişman- latmış ve bunun - için de güzek liği bozulmuş!.. Mahkemeye diyor ki : — Ben matmazeli sadece tedavi ettim: Eğer bu tarsı tedaviyi tatbik etmemiş olsaydım Matma- zelin sıhhatı tehlikeye girerdi. Şişmanlayan artist güzelliğinin bedeli olarak doktordan 100,000 frank istiyor. -Bakalım mahkeme 'ne karar verecek! Şimdi herkesin merakı bu. verilen — doktor