3 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Di Zahife 2 3 Nisan 1929 Fransa ile müzakere (Baş tarafı birinci sahifede ) kunu, bu meyanda hattı satın almak bakkımı muhafaza/ ettiğini tesbit Ş alman şirketin- ikal — muamelesi yapmadıkları için bu hat üzerin- deki / vaziyetleri fuzuli - işgalden başka bir şey değildir ve hükü- metimizin talebini şimdiye kadar kabul etmiş olmamaları ve hattı bize / vermemeleri — izahı — kabil olamıyan bir garabet teşkil ediyor. Şayanı teessüftür ki şimdiye kadar Framsızlarla aramızda her hangi bir mesele müzakere edilirken göze çar- pan şey, mütemadi müşkilât içinde İşin sürüncemede kalması ve mesle halledildikten sonra efkâr umumi- yede lüzumsuz Tena hisler birak- masıdır. Bu bal iki memleket arasında- ki dostluk rabıtalarını kuvvetlen- direcek bir şey değildir. Bunun temadisi Fransanın Türkiye hak- | kında hüsnü niyet — besleme: fikrini hasıl eder ki bu da çok şayanı esef olur. Binzenaleyh Adana-Mersin demir yolu kakkındaki makul ve meşru talebimizin bir an evel kabal edi- leceğini ümit ediyorum. Necmeddin Sadık Meksikada i isyan Londra 'l (A.A ğilen m — AMRAM Hiyorkendarbiri bildi iyor: Âsiler Kacalanda -Gün Tader ral kıtaatına karşı büyük bir za- fer kazanmış olduklarını ve cene> ral Artiz de dabili olduğu halde 400 federal efradın maktul düş- düğünü bildirmektedir. Bundan başka 10 saat devam elmiş olan bu muharebede 1500 federal askeri esir edilmiştir. Dünkü yangınlar 1 — Vefada Cami sokağında oturan bakkal Ahmet efendir evinden dün gece saat yirmi rad- delerinde — yangın — çıkmışsada hemen yetişilerek söndürülmüştür. 2 —Galatada Ayvaz hanı altı da 10 nümerolu mobilye mağı zasından yangın çıkmış derhal « yetişilerek söndürülmüştür. Gayrı mübadiller kon- grası tehir edildi Gayrı mübadiller cemiyeti kon- grasınn yarınki Çarşamba - günü Türk ocağında aktedilmesi mu- karrerdi. Yarın doktorlar tarafın- 'dan Türk ocağında sıhhiye vekili Refik Beyin şerefine bir çay ziya-| feti verileceğinden içtima gelecek baftaya tehir edilmiştir. iki bin liralık mal aşırmış Kapalıçarşıda haffafiyecilik eden| Abdğrrahman efendinin dükkânı- Ha hirsiz 've 2000 liralık mal aşırmıştır. Emanetin borcu Şehremanetinin — Türkiye —mil 've Periye bankalarile bir il yapmağa muvaffak olduğu yazıl mıştı. Aldığımız malümata göre taksitlerin tediye şartları hakkında tarafeyn arasında bir itilâf zemini bulunmuşsa da itilâfın imzalana- bilmesi #çin bir içtimaa daha ih- tiyaç görülmektedir. «| Kızıldize yolu ve Trabzon Tim: aının inşası için bu sene bütçeye | Bir rüşvet işi İzmir Nafia baş mü - hendisi mahküm oldu Manisa 1 | Hususi ) — Bir vet hadisesinden dolayı şehrimiz asliye ceza mahkemesine icrayi muhakemelerine karar verilmiş olan İzmir nafia başmühendisi Mürteza ve kara kulak zade Ha- san beylerin bir müddetten beri devam eden muhakemeleri hitam buldu. Mürteza beyin Hasan beyden 1597 Tira aldığı tahakkuk ettiği, den bu paranın cezayı nakdi olazak kendisinden tahsiline - ve dört buçuk ay memuriyetinden mahrumiyetine, Kara kulak Ha beyin de Murteza beye verdiği 1300 yiranın cezayı nakdi olarak kendisinden tahsiline ve İzmir polis idaresinde Mürteza beye verilir iken cürmü meşhut olarak yakalanan 200 iadesine karar ve Trabzonda k kasıı' a Trabzon 1 |Hususi) —-Şehnmıx de ani bir kasırga çıktı. Tahribat yapmadan İgeçti. Fırtına devam ediyor. Trabzonda yollar Trabzon 1 (Hususi) — Trabzon- tahsisat konulacaktır. Bu hususta Nafla vakâleti yefe tebligatta bulunmuştur. — Bir müteahhit tarafindan yap- tırilan Rize Erzurum yolunun inşa- ati tatil edildi, hükümet müteah- hide tazminat verdi. Trabzon ticaret kongrası Trabzon 1 ( Husust ) — Ticaret kongrası içtimalarna devam etmek- tedir. Belediye intihabında tama- mile Fırka mamizetleri kazandı. Tüccardan Temel Bey reis intihap edildi. Manisa Valisinin tebdili yalandır. Manisa 31 (Hususi) — Valimiz Nusret beyin - tebdil edileceğine dair İzmir gazetelerinden birinde intişar eden fıkranın aslı olmadığı anlaşılmışdır. Bu şayıa üzerine Valimizin meftunu / Tezaili olan merkezi vilâyet halkı derin bir yese düşmüş ve mulhakattan te- iştir. Ilııııııdı açıl lacak banka Manisa 31 Hususi — Amerika- da vefat eden İskinazi efendinin vasiyeti üzerine inşa edilecek müessesatı sihhiyeye varidat temin etmek üzere şehrimizde açılacak bir buçuk milyon lira sermayeli Bankanın müdüriyetine Ziraat Ban- kası müdürü İsmail bey tayin edil Amerikanın Paris sefiri öldü Paris, 1 (A.A.) — Amerika se- firi M. Myron Herrikin cenaze merasimi Nisanın dördüncü günü sabalı yapklacaktır. M. Pojnçare bu münasebetile hökümet namına bir nutuk söyliyecektir. Touville kruvazörü sefirin naşım Ameri- kaya götürecektir. Mühim bir rugby-maçı Paris I (AA.) — İngiliz ve Fransiz taktmları arasında yapılan Tugby fatbol maçında İngilizler a- tıya karşı on altı sayı ile galip gelmişlerdir. 6arıp bir haher | Hükümet teklifi- | mizde tadilât yapmış Atina 1 (Fos) — Ankaradaki Yunan sefiri M. Papa hükümete çektiği bir telgrafta Türkiyenin son teklifatında bazı tadilât yap- tığını bildirmiştir. Bu tadilât posta ile günderiliyor. | Romadan Atına gazetelerine — gelen telgrafnamelere göre Tevfik | Rüştü B. yeni tekliflerinde mual- | lâk nübadele meselesinin toptan ballini teklif ediyor. M. Papadan gelen telgraf üzerine | heyetince — yapılan Atinada yapılan tetkikata - bir tevakkuf arız olmuştur. Yunan hükümeti yeni Türk teklifatı su- ti Egelmedikçe tetkikatını ileri irmeği muvafık görmiyor. Atina | (fos) — Bitaraf müba- dele azasından M. Rivas Vikuma buraya geldi ve pek parlak bir surette kabul edildi. Yarın Yunan hariciye nazırı M. Rivasın şerefine bir ziyafet çekiyor bu ziyafelte M. | Venizelos ta bulunacak, ve mübadele komisyonunun sali bulunan meseleler görüşülecektir. müzakeratın son safhası Evelki gün Ankaş inbtik M mbıdnle komisyonunda baş murahhasımız | | Comal Hüsnü Bey Ankara müza- $ tedir. İstanbulda vekillerle len yunanlı emlâkine vaz'ı yet mu- amelesinin şimdilik durdurulması münasip görülmüştür. Bu hususta Muhtelit komisyona tebligat icra | edilmiştir. | Hükümetimiz komisyon karar- | larından kendisine taallük eden kısmı yapmış olduğu için şimdi Yunan hükümetinin de komisyon kararlarına — bizim gibi riayet etmesine — intizar / edilmektedi Yunan hükümeti Türk emv: iadeye başlar başlamaz hüküme- timizde elindeki - Yunan emli derhal iadeye başlayacaktır Komisyonun son karar nan hükümetinin asabiyetini mu- olmuştur. Ve bunun içindir ki 'unan murahhasları aldıkları ta- limatla hemen — memleketlerine dönmüşlerdir. Bazı şayıalara nazaran Hükü- metimiz Yunanistandaki - iadeye tabi Türk emlâkine mukabil İstan- buldaki yunan emlâkinin bırakıl- masımı teklif etmiş Manisada çocuk bayramı Manisa 1 (Hususi) — Yavrula- rımızın bayramı olan 23 nisanda bol bol gülüp eğlenmeler Himayeietfal Cemiyeti güzel ve zengin bir program hazırlıyor. | Türk ocağında — Hima; Tayyare, Ocak reislerinin kile yapılan müzakere neticesinde altı kişiden mürekkep bir heyeti tertibiye teşekkül etti. Heyeti tertibiye şimdiden gündüz yavru- darin Çöcmebil ve arabalar ile gezdirilmesini ve gece sinema ve | tiyatrolarda müsamere verilmesini dahtı temine aldı. ) devam ettiğini « Manisa defterdarı —| Manisa 31 (Hususi) — Defter- | dar Rüştü bey tekaüde sevke- | dilmiştir. Mumaileyhin üçyüz lira mııî ile şeker ve petrol inhis: meclisi idare — azalığna — tayini İ N x VV iskân işleri Yeni talimatna- mede ihzari tetkik komisyonları ılgn edildi Vekiller | talimatname Başlıca mad tastikı âliden çıktı. deleri şudur: 1 — Vilâyetlerde iskân mua- melâtının sureti ifasına müteallik 24 kânunusani 34, tarihli karar- 'namenin dördüncü maddesinde yazılı vezaifi ifa etmek üzre mü- teşekkil ihzari tetkik komisyonları mülgadır. Bu komisyonların vazi- fesi iskân teffiz memurlarınca görülecektir. Tapu, emvali met- rüke memurları dösyelerin tetkiki sında hasil olscak lüzuma binaen davet vukuunda - tetki- katta hazır bulunmağa ve istenilen malümatı ve - izahatı kayitleri, vermeğe mecburdurlar. 2—5 teşrinisani 340 tarihli mücecel talimatnamesinin birinci maddesinin (R) fıkrası şu suretle tadil edilmiştir. iskâna mevdu dösyelerde usulüne muvafık su- rette tanzim edilmiş tasfiye talep- nameleri mevcut olup da tasarruf vesikası göstermiyenlere ait beyan- namelerin sıhhatini mütefevviz, yahut teffiz iktidarını haiz müba- dil sahalar halkından olmaları kâfidir. 3 — İskâm âdi suretile mal almış ve alacak bilğmum mübadil, tasarruf vesikaları almaları mec- buridir. Bu müddet zarfında evrak iskâniyelerini — tamamen — teslim etmemiş — olanlar — füzuli — işgal addedilirler, emlâk de maliyeye devrolunur. — Kanımi — müddet zarlında Adiyen iskân talebile müracaat edip de haklarındaki tahkikat ve esbabı saireden tahsis kararı almamış olanlar - ittihaz olunacak karar tarihine kadar füzuli — şagil sayılmıyacağı ” gibi köylere iskân edilmiş bulunan- lar da alelitlak bu kayitten müs- tesnadırlar. Beşi baş Bırakılan katır Bakır köyünde oturan sekiz yaşında Recep isminde bir çocuğa başı boş dolaşan bir katır çifte almış ve ehemmiyetli — surette yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Devlet bankası Devlet bankası ve paramızın istikrarı meseleleri — için M. Şah- tın yerine Almanya devlet ban- kası müdürü ve müşavirlerinden M. Müllerin gelmekte — olduğu anlaşılmıştır. M.' Şahtın Pariste vazifesini bitirdikten sonra An- karaya gitmesi muhtemeldir. Hem döğmüş hem de parasını çalmış! Çarşıkapıda oturan Vangel is- minde bir adam dün Çenberlitaş rında bir bara girmiştir. Bir aralık bar sahibi ile müşteri a sında kavga çıkmış ve neticede | Vangel efendi fena halde döğül: müş ve cabinden İ0e çalınmıştır. Bir şey çalamamışlar Sabıkalı ” güruhundan - Serope ismindeki bir kadınla dostu Os- dün Eminönünde Pan man yemiş | tüccarı Fethi efendinin dükkânma girmişler bir şey — çalamadan yakalanmışlardır. — Puason davril Zeplmı Iıehlıyen- ler, Übeydullah EfF. nin nikâhına gidenler Dün genetemizde (li mülün havadis — vardı: Graf — Zeplin İstanbuldan eçecek... — Maruf | çöp çatan Übeydullah efendi evleniyor. Bu iki meraklı havadislerin iki- side Puason davrildi. Graf Zeplinin İstanbula gelece- ğini okuyanlardan bir çoğu sabah- tan akşama kadar başları hava- da balonu beklediler, durdular Taksim — meydanında balondan inecekleri görmek için toplanan hatırı sayılır. bir kalabalık vardı. Neden sonra balon meselesinin bir nisan balığı olduğu anlaşıldı ve bu uzun tarassuttan vaz geçildi. İkinci havadisin tesirine gelir dün fazılı muhterem Übeydullah efendinin Beyoğlu belediye daire- sindeki odası sanki büyük bir düğün varmış gibi dolup boşaldı. Bir çok dostları her önüne oturan çifte : — Sen bunu istiyor musun ? — Sen buna varıyor musun ? Diye sual soran Übeydullah efendinin bu suallere nasıl cevap vereceğini görmeğe merak et- mişlerdir. Lâkin İstanbulun - se- vimli bekârı, ziyaretcilerini güle- rzek kabul etti ve münasip bir hayat arkadaşı bulamadığı için ek, niyetinde olma- tetkikine gerek bele- diye intihabatına iştirak etmek gerek belediye âzası olmak için utmumi esasat vazolunmuş kadın erkek tefrik olunmamıştır. Yeni maden kanunu İltisat vekâleti tarafından yeni bir maden kanunu tanzim edildi yazılmıştı. Kanunda daha ziyade Alman — kanunlarından — istifade edilmiştir. Eski kanun bundan otuz sene evel fransız kanunlarından iktibas olunmuştu ve maden taharri etmek isteyenler işletmek — isteyenlerin ihtiyacını temamile temin edemi- yordu. Evelce de yazdığımız gibi petrol ve kömür hakkmda ayrı birer kanun yapılmaktadır. Berberlik mektebi Berberler cemiyeti İktisat vekâ- letine müracaat ederek berberlik mektebi. açılmasını - istemişlerdi. Vekâlet bu müracaata - veri cevapta mektebin cemiyet tarafın- dan açılmasını tavsiye etmiştir. Berberler cemiyeti mektep aç- mak için tetkikat yapıyor. İNARENAYE muslük sokağı Telgraf sdresli “Akşam, istanbul, Telelon » yazı işleri içim lti 1686 Telefon « idare İşleri İçimi çi SK Gönderilen yazlar, sahibise iade edilme. aat ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için Seneliği 1700, at aylığı 900, ç aylığı 500 kuruş. Benebi imemleketler için * Seneliği 3000, aylığı 1600) Üç aylığı 900 kunüş Gnelemiz dünlarden ea liyet kabul etmez, | ı i İ